معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش:

خروجی ورزش دانش‌آموزی، هدایت به تیم‌های ملی است

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت با راه‌اندازی پایگاه‌های قهرمانی، آکادمی‌های ورزشی و ساماندهی دانش‌آموزان، ضمن تسهیل‌سازی نخبه‌پروری در بُعد قهرمانی، دانش‌آموزان مستعد به درستی به سمت تیم‌های ملی هدایت خواهند شد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
خروجی ورزش دانش‌آموزی، هدایت به تیم‌های ملی است

به گزارش ایرنا، صادق ستاری‌فرد اظهار داشت: اجرایی شدن ابعاد متنوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اولویت اول ما است. در این خصوص و با الهام از طرح «هدایت تحصیلی» مفهوم «هدایت ورزشی» مد نظر قرار است. مقرر است در این طرح دانش‌آموزان مستعد ورزشی در رشته‌های مختلف شناسایی شده و در یک برنامه با ساختار منظم و مدون، هدایت و به سمت ورزش قهرمانی سوق داده شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف از این اقدام، خروجی ورزش مدارس و دانش‌آموزی، هدایت درست آنان به تیم‌های ملی کشورمان است تا از این طریق در بُعد ورزش قهرمانی،‌ نخبه‌پروری تسهیل شود و به سالم‌سازی فضای ورزش کشور کمک کند.

وی ادامه داد: انجام این کار مستلزم مدیریت نیروی انسانی و ساختار مناسب است تا در کنار توجه به تربیت نیروی انسانی با راه‌اندازی پایگاه قهرمانی و آکادمی‌های ملی در راستای مدیریت و هدایت استعدادهای ورزشی بتوانیم گام برداریم. انجام این طرح باید مبتنی بر آمایش ورزشی متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه و استان باشد.

ستاری‌فرد گفت: در این اقدام دانش‌آموزان را باید به ۲ گروه تقسیم‌بندی کرد؛ گروه نخست کسانی هستند که با استفاده از مقوله تربیتی ورزش، به دنبال کسب منزلت، ارزش اجتماعی و احیانا مقام ورزشی و قهرمانی هستند و گروه دوم دانش ‌آموزانی هستند که با رویکرد سلامت محوری به کارکرد ورزش، بعد سلامت جسمی و بدنی خودشان را پیگیری و دنبال می‌کنند.

وی افزود: در معاونت تربیت بدنی و سلامت و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی به دنبال آن هستیم با نگاه به کارکردهای تربیتی ورزش مدارس به ایجاد نشاط در محیط تربیتی مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی کمک کنیم و ارزش‌های فرهنگی اجتماعی و مهارت‌های زندگی و فردی را از این طریق به دانش‌آموزان منتقل کنیم و هم به تامین و تضمین سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان کمک کنیم و نیز با فرهنگ‌سازی مناسب و تربیت و پرورش دانش‌آموزان مستعد ورزشی، مسیر قهرمانی آنان را هموار کنیم.

ستاری‌فر گفت: جشنواره‌ها، مسابقات و المپیادهای ورزشی در سطوح مختلف برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد. در کنار آن موضوع استعدادیابی و نخبه‌پرروری هم مورد تاکید قرار دارد، تا پس از کشف ورزشکاران و چهره‌های نخبه را به باشگاه‌ها و فدراسیون‌های مربوطه معرفی شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در کنار مهارت‌آموزی و توجه به بعد قهرمانی به مسایل مهم و عمده دیگر از قبیل اعتلای نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی هم باید توجه ویژه داشت، چرا که قهرمانان ورزشی همواره الگوی فرزندان و جوانان هستند و هم معرف فرهنگ هر ملت در رویدادهای بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد : برخی از مشکلاتی که شاید امروز دیده می‌شود به دلیل توجه نداشتن به ابعاد مختلف ورزش است؛ متاسفانه برخی، تنها به دنبال کسب مدال و نتیجه هستند اما ما باید در کنار موفقیت‌های مهم ورزشی، ابعاد دیگری را هم ملاک قرار دهیم تا وقتی یک قهرمان ایرانی روی سکو می‌رود، نمونه و الگوی تربیتی برای نسل جوان باشد.

هدیه وزیر آموزش و پرورش به جامعه دانش‌آموزی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: پس از طرح این موضوع، خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش، هدیه خوبی به جامعه دانش‌آموزی داد و مقرر شد ضمن ایجاد پایگاه‌های قهرمانی و آکادمی ملی ورزش دانش‌آموزی، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی به مجموعه بزرگ ورزشی شهید چمران واقع در شهرک حکیمه تهران منتقل شود تا بتوانیم از زیرساخت ‌های این مجموعه برای دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان ورزش کشور به نحو مطلوب ‌تری استفاده کنیم.

ستاری‌فرد با اشاره به این که به دنبال یک هم‌افزایی و انسجام کلی در سطح کشور و در حوزه ورزش دانش‌آموزی هستیم عنوان کرد:‌ ۳۳ هزار معلم و ۳۱ هزار هنرآموز تربیت بدنی در هنرستان‌های تربیت بدنی و صدها دانشجو معلم تربیت بدنی داریم که بعنوان سرمایه انسانی یک فرصت و ظرفیت مطلوب برای تقویت ورزش مدارس و رشد ورزش ملی به شمار می ‌روند.

وی افزود: اخیرا در دیداری که مقام معظم رهبری با قهرمانان داشتند، فرمودند که به موضوع تربیت و آموزش مربی ایرانی توجه شود و این کلام معظم له امروز سرلوحه کارهای ما قرار گرفته است و امیدواریم با هم ‌افزایی و نهضت ملی در این باره با این جمعیت حدودا ۶۵ هزار نفری بتوانیم انقلابی عظیم در ورزش دانش‌آموزی ایجاد کنیم.

اجرای طرح آمایش ورزشی در استان‌ها

ستاری‌فرد یادآور شد: تحول در ورزش مدارس در سه سطح دنبال می‌شود؛ نیروی انسانی، محتوا و برنامه و زیرساخت و فضای ورزشی. در آموزش و پرورش حدود ۴ هزار اماکن آموزشی ورزشی وجود دارد که بخشی از آن ‌باید بعنوان پایگاه‌های قهرمانی و آکادمی‌های ورزشی تجهیز شوند. بنابراین، در نظر داریم بر اساس آمایش ورزشی و ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در هر استان و شهرستان و منطقه داریم بطور هدفمند به پرورش دانش ‌آموزان نخبه اقدام کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در مجموعه بزرگ شهید چمران هم بر اساس برنامه‌ریزی، قرار است صبح‌ها کلاس ‌های تربیت بدنی دانشجویان، معلمان و دانش‌آموزان دایر باشد و بعدازظهرها نیز کانون‌های ورزشی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: همچنین با به طرح تحول آزادسازی مجموعه‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در ایام تعطیل و روزهای آخر هفته و ساعات غیرآموزشی، خانواده‌ها در کنار فرزندانشان این فرصت را در اختیار خواهند داشت تا به بعد ورزش همگانی بپردازند.

ستاری‌فرد با اشاره به تعامل با سایر ارگان‌ها، یادآور شد: از متولیان ورزش، به ویژه وزارت ورزش و جوانان و شهرداری‌ها درخواست داریم که در اجرای این طرح‌ها یار و همراه ما باشند و طوری برنامه ‌ریزی کنند که فدراسیون‌های ورزشی نیز در کنار ما باشند تا با استقرار نظام مدیریت استعدادهای ورزشی و منطق تربیتی ورزش بتوانیم آینده روشنی را برای ورزش کشور رقم بزنیم و همچنین رویکرد خانواده محوری و عدالت محوری و فرصت برابر و رایگان را برای دسترسی به ورزش و محیط‌های ورزشی برای مردم به خصوص دانش‌آموزان و خانواده‌ها اجرایی کنیم.

وی در پایان یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که رسانه‌ها بخوبی تبیین‌گر و روایت‌گر مناسب عملکرد دستگاه‌های دولتی باشند. بر این اساس، من به نوبه خود از حساسیت و نگاه ویژه مجموعه خبرگزاری ایرنا به اقدامات تحولی آموزش و پرورش، تشکر می‌کنم،‌ چرا که کاری که قرار است انجام شود بسیار مهم و ضروری است و اثرات و برکات آن هم کوتاه مدت و در سال‌های آینده عاید نسل نوجوان و جوان و نظام اجتماعی و ورزشی کشورمان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار