کارشناس مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج درگفت‌وگو با پانا:

مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌کند تا هیجانات را در خود و دیگران تشخیص دهد

کرج (پانا) - کارشناس مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج عنوان کرد مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌سازد تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌کند تا هیجانات را در خود و دیگران تشخیص دهد

فاطمه احمدخانی کارشناس مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در گفت گو با پانا اظهار کرد: «مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌کند تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهد. نحوه تاثیر آنها را بر رفتارش بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان های مختلف نشان دهد. بسیاری از مشکلات بین فردی مثل دلخوری ها، درگیری ها و حتی خودکشی و قتل در پی عدم کنترل هیجان های منفی رخ می‌دهند.»

وی افزود: «در وجود همه ما انسان ها حالت های هیجانی و عاطفی مثبت و منفی نهاده شده است. از خوشحالی، شادی تا ترس، تعجب، اندوه، خشم و ... این هیجانات را تشکیل می دهند که به زندگی ما رنگ و جهت می بخشند، اما هیجانات منفی هر جایی که بیشتر از مثبت شود، مشکلات و آسیب های زیادی هم خلق می کند به خصوص اگر برای فردی هیجانی رخ دهد که به تازگی هم ازدواج کرده باشد، قطعا بعد از مدتی کنترل هیجانات با هر بحث و مشکل کوچکی بالا می گیرد.»

احمدخانی در ادامه اضافه کرد : «یادمان باشد که هیجانات پدیده های طبیعی و اجتماعی هستند و برای زندگی ما ضروری اند، اما هیجاناتی مثل ترس، اضطراب، عصبانیت، اندوه، خشم، اگر به درستی مدیریت نشوند، دردسرساز می شوند و ما هم می بایست در کنترل آنها دخیل باشیم، نه اینکه آنها را نادیده بگیریم و به دیگران و خودمان آسیب بزنیم. به همین دلیل است که در علم روانشناسی مبحثی به نام مدیریت هیجانات وجود دارد که در واقع افرادی که می توانند هیجانات خود را تحت کنترل داشته باشند، از هوش هیجانی بالاتری نسبت به دیگر افراد جامعه برخوردارند.»

وی در پایان افزود:«در زندگی زناشویی نیز گام مهم، شناخت هیجانات یکدیگر و درک آن به درستی انجام می شود. با توجه به وقوع آسیب های متعدد در خانواده، دانش ناکافی زوجین و ناکار آمدی در مهارت های ارتباطی، برگزاری کارگاه های دوره های آموزشی موجب کاهش اختلافات خانوادگی و آمار طلاق در جامعه خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار