مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا؛

رویکرد سازمان امور مالیاتی از مالیات بر درآمد به تنظیم‌گری مالیات تغییر کند

قانون مالیات بر خانه‌های خالی که مجلس تصویب کرده است اگر اجرا می‌شد ۲ میلیون واحد مسکونی به بخش عرضه اضافه می‌شد

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه مسکن، نقطه ضعف اجرایی‌نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی را در نگاه درآمدی این سازمان عنوان کرد و این در حالی است که نگاه تنظیم‌گری و هدایت‌گری سازمان امور مالیاتی می‌تواند صاحبان 2 میلیون خانه خالی را مجبور کند تا خانه‌های خود را بفروشند یا اجاره دهند.

کد مطلب: ۱۲۵۶۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد سازمان امور مالیاتی  از مالیات بر درآمد به تنظیم‌گری مالیات تغییر کند

بعد از انتقاد رئیس‌جمهوری از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های اخیر، وزارت راه و شهرسازی اقدام به اعلام برنامه‌هایی برای ساماندهی بازار اجاره می‌کند که یکی از چند راهکاری که ارائه کرده است، تسریع در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است تا بدین ترتیب جلوی احتکار مسکن را بگیرد.

هیچ کجای دنیا خانه خالی را به رسمیت نمی‌شناسند، حتی در برخی از کشورهای دنیا ماشین‌های کاروان هم نباید خالی از سکنه باشند. موضوع این است که اکنون سازمان امور مالیاتی باید بیاید و گزارش دهد که چند برگه تشخیص برای خانه‌های خالی صادر کرده است

2 میلیون واحد مسکونی بلاتکلیف مانده است

هادی عباسی، مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «قانون مالیات بر خانه‌های خالی که مجلس تصویب کرده است اگر اجرا می‌شد 2 میلیون واحد مسکونی به بخش عرضه اضافه می‌شد. در شرایط کنونی 2 میلیون واحد خالی داریم که مالکان آن نه اجاره می‌دهند و نه می‌فروشند و بلاتکلیف مانده است. باید فشار سیاست‌گذار روی این موضوع باشد.»

احتکار خانه عامل مهم گرانی مسکن و اجاره‌بهاست

عباسی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی مردم باید صاحب مسکن شوند درباره مضرات اجرانشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: «باید بررسی شود چرا قانونی که در مجلس تصویب شده است و آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شده و سامانه دارد، اجرا نمی‌شود. در شرایط کنونی مشخص است که در حوزه مسکن موضوعی به نام احتکار خانه وجود دارد. برای مثال اگر گندم احتکار شود، طبیعی است که نان گران می‌شود.»

وی افزود: «مسکن تولید شده و حالا چرا باید خالی بیافتد. هیچ کجای دنیا خانه خالی را به رسمیت نمی‌شناسند، حتی در برخی از کشورهای دنیا ماشین‌های کاروان هم نباید خالی از سکنه باشند. موضوع این است که اکنون سازمان امور مالیاتی باید بیاید و گزارش دهد که چند برگه تشخیص برای خانه‌های خالی صادر کرده است.»

سازمان امور مالیاتی از نگاه مالیات بر درآمد به تنظیم‌گری مالیات روی بیاورد

این کارشناس حوزه مسکن درباره نقاط ضعف اجرانشدن این قانون گفت: «مالیات در اقتصاد چند کارکرد دارد. یکی از این کارکردها درآمدی است و کارکرد دیگرش تنظیمی است. متأسفانه سازمان امور مالیاتی مالیات‌هایی که جنبه درآمدی دارند را در اولویت قرار می‌دهد و مالیات‌هایی که جنبه تنظیم‌‎گری و هدایت‌گری در اقتصاد دارند را مورد پیگیری قرار نمی‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار