رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی

منابع کتابی غنی در حوزه مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی در تالار ایرانشناسی کتابخانه ملی نگهداری می شود

تهران (پانا) - رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان این مطلب که در حوزه مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی در تالار ایرانشناسی کتابخانه ملی ایران کتاب های متعددی به زبان های مختلف وجود دارد گفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منابع و آثاری که در حوزه ایرانشناسی چاپ و منتشر شد بیش از هرچیزی معطوف به مطالعات علوم سیاسی بوده است.

کد مطلب: ۱۲۵۴۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
منابع کتابی غنی در حوزه مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی در تالار ایرانشناسی کتابخانه ملی نگهداری می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتی زاده رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: مطالعات ایرانشناسی را می توان به دو دوره قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقسیم کرد؛ از سال 1357 به بعد با توجه به رخدادهای متعدد و ظهور و بروز تحولات سیاسی، رویکرد ایرانشناسان و مستشرقین در حوزه مطالعات ایرانشناسی در مقایسه با گذشته متفاوت شد.
عنایتی زاده تاکید کرد: هم اکنون بالغ بر 200 نسخه کتاب در کنار چندین عنوان پایان نامه با موضوعات جنگ ایران و عراق و مسائل مرتبط با آن در تالار ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود که به لحاظ تنوع زبانی عمدتا این منابع به زبان انگلیسی هستند و در مرتبه های بعدی فراوانی منابع مربوط به زبان های فرانسوی، آلمانی، روسی و ایتالیایی می شود. پایان نامه ها مربوط به دانشگاه های خارج از کشور هستند که توسط مولفین غیر ایرانی ارائه شده اند.
رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: همچنین بالغ بر 20 عنوان کتاب به زبان های انگلیسی و روسی در ارتباط با تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.
به گفته وی، این دست از منابع در کنار سایر آثار حوزه ایرانشناسی همواره مورد توجه پژوهشگران و تحلیل گران مسائل ایران زمین قرار دارد، در این آثار به زمینه ها و علل وقایع 13 آبان سال 1358 پرداخته شده و در عین حال بحران ها، پیامدها و مسائل جانبی از جمله اعمال تحریم های اقتصادی امریکا بر ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: برخی از آثار موجود در تالار ایرانشناسی و اسلامی شناسی کتابخانه ملی ایران که در ارتباط موضوعی با تسخیر لانه جاسوسی امریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام(ره) در سال 1358 است، به واقعه طبس و نیز تاثیر این جریان بر انتخابات ریاست جمهوری وقت امریکا پرداخته است و برخی منابع نیز مربوط به خاطرات افراد شاغل در سفارت امریکا در ایران تا سال 1358 می شود.
عنایتی زاده تاکید کرد: در حوزه مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی در تالار ایرانشناسی کتابخانه ملی ایران به عنوان بخشی از تاریخ معاصر ایران، صدها نسخه کتاب به زبان های مختلف وجود دارد.این کتاب ها مبتنی بر مطالعاتی در خصوص اندیشه های رهبری انقلاب اسلامی و مباحث تحلیلی جامع شناختی بر اوضاع ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش ایران در منطقه و ارتباط با کشورهای همسایه و تغییرات تعاملات ایران و امریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی است.
وی اظهار داشت: مطالعات ایرانشناسی از سده های 18 و 19 در ادوار تاریخی مختلفی مورد توجه قرار گرفت؛ دوره های اولیه با سفرنامه نویسی سیاحان آغاز شد و در غرب به چاپ رسید که زمینه ساز مطالعاتی فرهنگ و تمدن ایران قدیم شد و مسائلی چون خط و زبان های ایرانی و نیز ادیان کهن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عنایتی زاده تصریح کرد: در دوره اسلامی با ظهور اسلام در ایران و سقوط دولت ساسانی، عصر جدید از تاریخ ایران و تاریخ نویسی ایرانی شکل گرفت، این دوره مبتنی بر مسائل و تحولات سیاسی - اجتماعی در ایران بعد از اسلام است و مطالعات ایرانشناسی عمدتا از دوره صفویه به بعد با گسترش روابط با غرب و جهان اروپا به شکل دیگری ادامه یافت.
رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مطالعات ایرانشناسی در تاریخ معاصر یک دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را شامل می شود که به دوره پس از نهضت مشروطیت و مسائل مربوط به دوره قاجار و پهلوی مربوط می شود و دوره دوم به پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط می شود.
وی یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی یک سری تحولات از جمله تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران زمینه ساز انتشار آثاری در خارج از ایران و میان محققان و پژوهشگران غربی در موسسات و سازمان های آکادمیک و مراکز مطالعات استراتژیک غربی شد.
به گفته رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، مسائل و تحولات روز از جمله انرژی هسته ای ایران و نقشه منطقه در سال های اخیر از مواردی است که مورد توجه محققان غربی قرار گرفته است. بخشی از آثار منتشر شده، نقدها و نوشته های کاملا منصفانه و بی طرفانه است اما برخی با غرض ورزی و نگاه های خاصی اقدام به تحلیل کرده اند که می توان مدعی شد این نوع نگرش منصفانه نبوده است.
عنایتی زاده افزود: توجه به موضوعاتی چون «مطالعات زنان ایران بعد از پیروزی انقلاب»، «نقش دین در حاکمیت دوره جدید پس از انقلاب اسلامی» و مواردی از این دست توسط جهانگردان، محققان و پژوهشگران غربی با ورود به عرصه های مختلف اجتماعی کشور شکل گرفت که بی تردید این منابع در دهه های پیش رو برای نسل های جدید به عنوان منابع مطالعاتی قابل توجهی به شمار می رود.
عنایتی زاده گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان نهادی فرهنگی، رسالتی را مبنی بر گردآوری منابع مطالعاتی ایران دارد که در این زمینه توانسته بخش قابل توجهی از این منابع را به طرق مختلف تهیه و نگهداری کند به طوری که امروز صدها نسخه کتاب در حوزه تاریخ مطالعات انقلاب اسلامی در تالار ایرانشناسی وجود دارد.
وی تاکید کرد: نگرش محققان غربی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران که با فروپاشی نظام شاهنشناسی همراه بود، چندان از روی اعتماد نبود به طوری که به نقش ایران پس از انقلاب توجه خاصی نمی کردند اما با گذشت زمان این نوع نگرش اصلاح شد و متوجه شدند که ایران در دوران انقلاب اسلامی به رغم همه فشارها و تحریم هایی که از جهان غرب بر کشور تحمیل می شد، ثبات سیاسی خود را به دست آورد.
رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: امروز محققان بر خلاف تبلیغات بدبینانه ای که در غرب می شود، به حقانیت انقلاب اسلامی و ماهیت ایدئولوژیکی آن پی برده اند و برای این انقلاب ارزش و اعتبار قائل هستند و در آثار خودشان به این مسائل اشاره می کنند، می توان مدعی شد در آثار محققان غربی انقلاب اسلامی ایران، ماهیت آن و نقش ایران جدید در تحولات سیاسی منطقه به رسمیت شناخته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار