ادامه دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها امروز ازسرگرفته می‌شود؛

دور هشتم راند آخر می‌شود؟

تهران (پانا) - روسای هیات‌های مذاکره‌کننده که از حدود ۱۰ روز گذشته برای مشورت و اتخاذ تصمیمات سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند؛ امروز مجدد برای ادامه دور هشتم مذاکرات در هتل کوبورگ شهر وین جمع می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۵۴۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
دور هشتم راند آخر می‌شود؟

پرویز پیکری - طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هیات مذاکره‌کننده ایران امروز عازم وین خواهند شد تا مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها بار دیگر از سر گرفته شود. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز گذشته خود با اعلام اینکه هیات مذاکره‌کننده ایران امروز (سه‌شنبه) عازم وین می‌شوند اظهار کرد «انتظار است همه هیأت‌ها فردا برگردند. ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. انتظار ایران این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتش در راستای برجام و رفع تحریمی برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل صورت بگیرد» وی با بیان اینکه «منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم» گفت «مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی‌عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند و از این بی‌عملی مطلق نسبت به تحر‌یم‌های فراسرزمینی آمریکا عبور کنند و نشان دهند اراده دارند که به تعهداتشان عمل کنند».

بسیاری از تحلیلگران براین‌باورند که اکنون پالس‌های خوبی از طرف آمریکایی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات دیده می‌شود که البته از نظر مقامات ایرانی ناکافی ارزیابی شده است. در روزهای گذشته آمریکا بعد از دادن مجوزهایی به کره‌جنوبی برای پرداخت بدهی‌های ایران به سازمان ملل و بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران، برخی معافیت‌های تحریمی را بازگرداند. اقداماتی که از نگاه کارشناسان و تحلیلگران، نشانه‌هایی از تمایل و اراده طرف غربی برای به ثمر رسیدن مذاکرات تلقی می‌شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین روز گذشته در توئیتی اعلام کرد که مذاکرات در مرحله نهایی است. وی نوشت «به نظر می‌رسد مذاکرات در مرحله نهایی است که نیازمند عزم و تلاش‌های پر انرژی از سوی تمام طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد است که شامل احیای کامل برجام و از جمله رفع تحریم‌ها است.» انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم در توئیتر خود در رابطه با شروع دوباره مذاکرات از امروز نوشت «ما به روحیه صلح و دوستی برای بازگشت به اجرای کامل برجام نیاز داریم. با توجه به رویکردهای نامناسب مختلف برای تضعیف برجام، لازم است این مذاکرات فوری به نتیجه برسد.»

همزمان با اقدامات اخیر آمریکا به‌ویژه بازگرداندن معافیت‌های تحریمی هسته‌ای، هم‌پیمانان غربی آمریکا هم به ایران توصیه کردند تا از مزایای این فرصت استفاده کند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت «برای بازگشت به اجرای کامل برجام نیازمند روحیه سازش از سوی تمام طرف‌ها هستیم» همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت «بدون پایبندی و همکاری همه طرف‌ها هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. دستیابی به توافق در عرض چند روز مسئله پیچیده‌ای است اما غیرممکن نیست».

مقامات کشورمان اما همچنان بر دستیابی به یک توافق خوب تاکید دارند و حتی اعلام کرده‌اند توافقاتی در وین حاصل شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته گفت «در وین توافقاتی حاصل شده است ولی نباید فراموش کنیم که در مورد هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق انجام شود». حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هم روز گذشته اظهار کرد «در چند روز گذشته در جلسات فشرده در بخش‌های تخصصی بر روی آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران و 1 + 4 و متونی که تبادل شده است تمرکز کرده‌ایم و آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است. همکار ما آقای باقری و کارشناسان ارشد ما در روزهای آینده در روند مذاکرات وین بر روی "سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود" تمرکز می‌کنند و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهداتشان در برجام اعلام می‌کنند و نشان خواهند داد».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اما درباره این مذاکرات در توئیتی نوشته است «دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفتگوها به دقت مشخص شده است. توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد».

در حالیکه تهران بر دستیابی به یک توافق خوب تاکید دارد، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرده توپ در زمین آمریکا و طرف‌های اروپایی است، رئیس دستگاه دیپلماسی هم بر تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری تاکید کرده است؛ آمریکایی‌ها هم می‌گویند توپ در زمین ایران است و زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی فرارسیده است.

به نظر می‌رسد فاصله‌ها برای دستیابی به توافق کوتاه شده است و دستیابی به توافق نزدیک اما سخت شده است. در وقفه اخیر مذاکراتی، علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان نیز در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد «شرایط برای یک توافق خوب و برد برد آماده است؛ به شرط اینکه غربی‌ها هم حسن‌نیت و جدیت داشته باشند». در همین وقفه به وجود آمده، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در کنگره حضور پیدا کرد. رابرت مالی در گزارش به اعضای کنگره آمریکا گفت «برجام نمرده است، قصد داریم برخی تحریم‌های ایران را اگرچه بیشتر آن‌ها را لغو خواهیم کرد، حفظ کنیم.»

گویا در میان این امیدواری‌ها برای دستیابی به توافق، دعواها بر سر «تضمین» عدم خروج دولت بعدی آمریکا از توافق است. رابرت مالی، در این باره گفته است «ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را ملزم به پایبندی به توافق هسته‎‌ای کنیم». اما در مقابل، ایران انتظار دارد طرف آمریکایی در قبال پایبندی به تعهداتش تضمین بدهد.

حال باید دید با وجود اینکه همه طرفین 4+1 احیای برجام را نزدیک می‌دانند، در این گفت‌گوهای نفسگیر، برجام با توافق خوب نهایی خواهد شد. باید دید در دور جدید، مذاکره‌کنندگان می‌توانند چالش‌های «لغو تحریم‌ها»، «راستی‌آزمایی» و «تضمین» را برطرف سازند و توافق «خوب» و «برد برد» دست یابند؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار