جوایز و جزئیات اولین جشنواره شعر نمار جمعه مشخص شد؛

نماز جمعه میهمان شعر شاعران فارسی‌زبان

اولین جشنواره ملی نماز جمعه اتفاق درخشان در ادبیات معاصر

تهران (پانا) - نخستین جشنواره ملی شعر نماز جمعه در قالب‌های شعری «کلاسیک، نو، سپید و ترانه» با مشارکت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و واحد موسیقی و شعر و سرود صدا و سیما برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۴۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
نماز جمعه میهمان شعر شاعران فارسی‌زبان

به گزارش روابط عمومی واحد موسیقی صدا و سیما، در نشست خبری یکشنبه هفدهم بهمن ماه شرایط و مشخصات اولین جشنواره ملی شعر نماز جمعه مشخص شد. هر شاعر می‌تواند در همه بخش‌ها شرکت کند و اشعار را در قالب یک فایل ورد به دبیرخانه ارسال کند. علاوه بر این باید اطلاعات شخصی کامل (نام، نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن همراه) همراه با اشعار به دبیرخانه ارسال شود.

موضوع این جشنواره شامل نماز جمعه در آینه آیات و روایات، نقش محوری نماز جمعه در صدر اسلام، نمازجمعه، حج مستضعفان، جایگاه نماز جمعه در نظام سیاسی و اجتماعی از منظر امام (ره) و مقام معظم رهبری، جایگاه ویژه نماز جمعه در انقلاب اسلامی، نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت، نماز جمعه قلب فرهنگی شهر، وحدت‌آفرینی در سایه نماز جمعه، ابعاد عبادی و سیاسی نماز جمعه، نمازجمعه، تریبون نقد و مطالبه‌گری اجتماعی مستمر از مسئولین و نقش خطبه‌ها در مکتب‌سازی و گفتمان‌سازی می‌شود.

علیرضا قزوه، دبیر علمی این جشنواره ادبی در نشست خبری این جشنواره که در روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه در واحد موسیقی صدا و سیما برگزار شد درباره اهمیت این جشنواره گفت: نماز جمعه مقوله‌ای است که کمتر به آن در ادبیات معاصر توجه شده و این جفاست. در حالیکه اغلب چهره‌های نامدار شعر حوزه‌های علمیه ما از نماز جمعه برخواسته است. شخصیت‌های نامدار شاعری که با نماز جمعه پیوندی دیرینه و داشته و شعرشان سرشار از مفاهیم وحدت‌بخش نماز جمعه است.

در ادامه این نشست حسین صیامی، دبیر اجرایی این برنامه در این نشست خبری گفت: با این جشنواره راه شخصیت‌های بزرگی چون شهید صدوقی، شهید اشرف اصفهانی، شهید دستغیب و قاضی طباطبایی ادامه خواهد یافت و نام و یادشان گرامی داشته خواهد شد.

اولین جشنواره ملی شعر نماز جمعه در همه قالب‌های شعری کلاسیک، نو، سپید، ترانه و با موضوعات گرانقدری در شرف برگزاری است. نماز جمعه در آینه آیات و روایات، نقش محوری نماز جمعه در صدر اسلام، نمازجمعه، حج مستضعفان، جایگاه نماز جمعه در نظام سیاسی و اجتماعی از منظر امام (ره) و مقام معظم رهبری، جایگاه ویژۀ نماز جمعه در انقلاب اسلامی، نماز جمعه؛ قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت، نماز جمعه؛ قلب فرهنگی شهر، وحدت آفرینی در سایه نماز جمعه، ابعاد عبادی و سیاسی نماز جمعه، نمازجمعه، تریبون نقد و مطالبه‌گری اجتماعی مستمر از مسئولین و نقش خطبه‌ها در مکتب‌سازی و گفتمان‌سازی از موضوعات شاخص اولین جشنواره ملی شعر نماز جمعه است.

حسین صیامی، دبیر اجرایی این جشنواره در نشست خبری این جشنواره گفت: با تدابیری که اندیشیده شده از کشورهای حوزه زبان فارسی و نیز از شبه قاره هند نیز در این جشنواره آثار ارزشمندی خواهد رسید که قطعا در کتاب مستقلی با همین عنوان به چاپ خواهد رسید و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

آثار رسیده و برگزیده این جشنواره حتماً قابلیت تبدیل شدن به ترانه و تصینیف و سرود را دارند که در واحد موسیقی از این آثار بهره‌برداری لازم صورت خواهد گرفت که می‌تواند اتفاق خوشی در حوزه هنر موسیقی ایران نیز باشد.

صیامی گفت که بخش‌‎های ویژه شهدای محراب (آیت‌الله صدوقی، آیت الله دستغیب، آیت‌الله اشرفی اصفهانی، آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی) در بخش موضوعات انتخابی این جشنواره قرار گرفته که می‌تواند دست شاعران شرکت‌کننده را به عرصه‌های دیگری از موضوعات آیینی در نماز جمعه باز کند.

قزوه بیان کرد: در این جشنواره در بخش اصلی سه شاعر در سه مقام اول تا سوم از ده میلیون تومان و نفر دوم هشت میلیون و نفر سوم شش میلیون تومان جایزه خواهند گرفت که اتفاق خوبی در این جشنواره و گسترش این موضوع ارزنده خواهد بود.

صیامی گفت: نخستین جشنواره ملی شعر نماز جمعه در قالب‌های شعری «کلاسیک، نو، سپید و ترانه» با مشارکت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و واحد موسیقی و شعر و سرود صدا و سیما برگزار می‌شود. وی جوایز بخش ویژه را چنین اعلام کرد.

«نفر اول هشت میلیون تومان/ نفر دوم شش میلیون تومان و نفر سوم چهار میلیون تومان» این جوایز به شاعرانی تعلق خواهد گرفت که در موضوع‌های یکی از شهدای نامدار محراب نماز وحدت آفرین جمعه برگزیده شده باشند.

مهلت ارسال آثار این جشنواره پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ خورشیدی است و علاقه‌مندان می‌توانند اشعار خود را به ایمیل Info@namazjomeh.ir یا به شناسه کاربری namazjomehpoetry در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار