محمد ربیعی:

نسبت به مسائل تیم با هیچکس شوخی ندارم

اسکووچیچ یک پله از مربیان خارجی دیگر جلوتر است

تهران (پانا) - سرمربی مس رفسنجان معتقد است که برای تیم تازه لیگ برتری شده، ثبات مهم‌ترین فاکتور برای رسیدن به موفقیت است. او همچنین اعلام کرد که برنامه‌اش با مس تا پایان فصل است و هنوز برای فصل آینده تصمیم نگرفته است.

کد مطلب: ۱۲۵۳۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
نسبت به مسائل تیم با هیچکس شوخی ندارم

به گزارش ایسنا، مس رفسنجان به عنوان تیمی تازه لیگ برتری شده، عملکرد خوبی در لیگ بیستم و لیگ بیست و یکم داشته تا نگاه‌ها را به خود جلب کند. این تیم در حال حاضر با ۲۶ امتیاز در رده چهارم جدول رده‌بندی قرار دارد تا در دومین فصل حضورش در لیگ برتر، خودش را به عنوان یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیایی معرفی کند.

محمد ربیعی، سرمربی مس رفسنجان یکی از عوامل عملکرد خوب این تیم بوده و با برنامه‌ی چند ساله‌ای که از لیگ یک برای مس در نظر گرفت، ابتدا به لیگ برتر صعود کرد و در ادامه توانست ثبات در این رقابت‌ها را به مس بدهد.

در همین راستا، ایسنا گفت‌وگویی با محمد ربیعی داشت تا درباره مسیری که با مس رفسنجان طی کرده و چشم‌اندازی که با این تیم دارد، صحبت کند. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

مس رفسنجان در دو فصل اخیر باتوجه به هدف‌هایی که در ابتدا برای باشگاه ترسیم شده بود، فراتر از اهداف ظاهر شد. دلیل این موضوع از کجا نشات می‌گیرد؟

هدفگذاری ما پس از صعود مس به لیگ برتر، حفظ و ثبات تیم در این رقابت‌ها بود ولی خدا را شکر پارسال با رتبه تک رقمی تمام کردیم. هدف گذاری سال دوم هم رتبه تک رقمی بود و تاکنون طبق آن جلو رفتیم. این موضوع را همه قبول دارند که اگر بخواهید در لیگ برتر ایران یا هر کشور دیگری موفق باشید، نیاز به استمرار دارید. استمرار به شما چشم‌انداز آینده را می‌دهد. در حال حاضر ما از آن هدفگذاری نسبتا جلو هستیم.

از استمرار صحبت کردید. فکر می‌کنید تا چه زمانی در مس رفسنجان حضور داشته باشید؟

الان تمام فکر و ذکرم این است که تا پایان این فصل بتوانم کارم را به درستی در مس انجام دهم. با این که با هم قرارداد داریم ولی تمام تمرکزم تا پایان فصل است که کیفیت خوبی ارائه دهم. این که نتایج یا عملکرد مس رفسنجان فراتر از انتظار شده، باعث خوشحالی است اما برنامه من برای مس، ارائه کیفیت کار درست است. ممکن است روزی کیفیت خوبی داشته باشید ولی در نتیجه گیری موفق نباشید، با این حال وقتی ثبات کیفی ایجاد شود، کار بهتر جلو می‌رود. باتوجه به ایده‌های فنی پیچیده‌ای که من برای بازی دارم، اگر به صورت مستمر در این ایده‌ها برای بازیکنان تکرار شود، خواسته‌ی بزرگی است که برآورده شده و می‌تواند در آینده به مس کمک کند.

منظورتان از ایده‌های فنی پیچیده چیست؟ آیا برنامه‌های تمرینی و تاکتیک‌های شما متفاوت از چیزی است که مربیان دیگر در لیگ برتر اجرا می‌کردند؟

ایده‌های هر مربی‌ای قابل احترام است و هیچ برتری‌ای نسبت به ایده‌ها وجود ندارد. من برای خودم اصول و فلسفه‌ای دارم و می‌خواهم سبک کاری‌ام را در هر باشگاهی که کار می‌کنم، پیاده کنم. اگر صحبت از پیچیدگی می‌کنم، منظورم این است که خیلی از برنامه‌های تاکتیک ما در زمان کم جواب نمی‌دهد و به تمرین و تکرار نیاز دارد تا ملکه ذهن بازیکنان شود. برای پیدا شدن ایردها باید مرحله آزمون و خطا باید برای بازیکنان تکرار شود تا به دستاورد بهتری برسیم. الان که مس رفسنجان مورد پسند مردم بازی می‌کند، به دلیل سرعت بازی ماست. همچنین میزانی از پرسینگ پایدار را در بازی‌ها داریم. وقتی می‌بینید که یک مربی ۵ سال در یک باشگاه کار می‌کند، هر سال یک دستاوردی به دست آورده است. من بارها گفته‌ام که تجربیات مربی‌گری روز به روز نیست و فصل به فصل کسب می‌شود. وقتی فصل کامل تمام شود شما به عنوان مربی یکسری تجربیات کسب می‌کنید.

با این اوصاف چه مدت طول کشید تا پروسه اجرای فلسفه شما در مس طی شود؟

ما وقتی از لیگ یک به لیگ برتر آمدیم، در سال اول نیازمند بازیکنان باتجربه بودیم و با چندین بازیکن باتجربه جلو رفتیم. تیم به مرور غربال شد و الان می‌بینید که فعالیت مس در نقل و انتقالات نیم فصل به حداقل رسیده است. ما روزانه روی قالب بازی‌مان کار می‌کنیم و بازیکنان متوجه شده‌اند که باید روزانه در مسیر کار و تحلیل و تمرین قرار بگیرند. من مربی‌ای هستم که به جزئیات توجه زیادی می‌کنم . من نسبت به تمام موارد تیم حساس هستم و بازیکنان می‌دانند که نسبت به مسائل تیم با هیچکس شوخی ندارم و هرکس کارش را درست انجام دهد در ترکیب تیم قرار می‌گیرد.

مس رفسنجان یکی از کم‌حاشیه‌ترین تیم‌های لیگ برتر بوده، با این حال در نیم فصل چند مورد برای این باشگاه پیش آمد. یکی از این موارد در مورد دو بازیکن عمانی مس بود. فائز الرشیدی در ابتدای فصل عملکرد پرنوسانی داشت اما به نظر می‌رسد پس از نمایش خوب نوشی‌صوفیانی، فائز متوجه شد که باید برای قرار گرفتن در خط دروازه مس بجنگد و تلاش کند و همین رقابت باعث شد که پس از بازگشت این دروازه‌بان عمانی به خط دروازه، عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. درباره فائز صحبت کنید.

باتوجه به قوانین و شرایط قیمتی بازیکنان داخلی که بسیار بالا بودند، ما این مهندسی را انجام دادیم که دروازه‌بان خارجی جذب کنیم و هفت سهمیه لیگ برتر را در پست‌های دیگر استفاده کنیم. ما در نهایت به فائز الرشیدی رسیدیم و او را به دلیل تجارت بین‌المللی برای این تیم مس رفسنجان و این سطح چشم‌انداز جذب کرده‌ایم. در ابتدا کمی طول کشید که فائز با شرایط ایران وفق پیدا کند. او ابتدا فراز و نشیب زیادی داشت تا فضای ایران و لیگ برتر را بشناسد. حتی از لحاظ شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی او باید با ایران وفق پیدا می‌کرد. این‌ها تاثیرگذار بود. مثلا خود شما اگر به شهر دیگری برای درس خواندن سفر کنید، چند ماه طول می‌کشد تا خواب و خوراکتان تنظیم شود. مشکل دیگری که وجود داشت این بود که هر موقع او در آستانه وفق پیدا کردن با شرایط ایران قرار می‌گرفت، با سه پارت بازی‌های ملی در شهریور، مهرماه و آبان مواجه می‌شد و دوباره باید سفر می‌کرد. در هر صورت داود و فائز الان در مسیر رقابتی و پیشرفت خوبی قرار دارند و ما برای استفاده از آن‌ها با آقای مرادی، مربی دروازه‌بانان تیم مشورت می‌کنم.

در مورد زاهر سلیمان اما کمی قضیه متفاوت است.

در مورد سلیمان هم همین موارد صادق بود با این تفاوت که به پشت یک پنج ضلعی قوی برخورد کرد. این پنج ضلعی آذرباد، علیاری، امامعلی، محمدرضا سلیمانی و منشا هستند که رقابت خوبی با هم دارند. من برای بازی دادن با هیچکس تعارف ندارم و سلیمان در حال حاضر متوجه شده که برای بازی کردن باید زحمت زیادی بکشد. البته زاهر بازیکن جوانی است و ۲۱ سال سن دارد. همچنین مصدومیت کتف این بازیکن در بازی با استرالیا تاثیر زیادی داشت و باعث افت فاحش او شد. برای سلیمان تا از آن حالت خارج شود، کمی طول کشیده ولی مطمئن هستم که او در نیم فصل دوم به ما کمک می‌کند.

یکی دیگر از حواشی پیرامون تیم شما، پنالتی‌های پرتعدادی بود که به نفع‌تان گرفته می‌شد. در مورد آن صحبتی دارید؟

درست است، ما مقطعی با این هجمه روبرو شدیم. من الان هم می‌گویم این که پنج پنالتی بود، حتی اگر ۵۰ پنالتی هم بود باید برای ما گرفته می‌شد. البته اگر به حق بودند. تعداد بالای پنالتی‌های گرفته شده به نفع مس، ارتباط مستقیم با تهاجمی بازی کردن و حضور پرتعداد ما در باکس حریف دارد. به نظرم پنالتی اگر درست باشد، باید گرفته باشد. ضمن این که اگر هفت پنالتی به نفع ما گرفته شده، پنج، شش پنالتی هم علیه ما گرفته شده است. ما هم کلی روی پنالتی نساجی، استقلال، پرسپولیس و فولاد حرف داریم. ضمن این که پنالتی بازی با فولاد و نساجی به اذعان کارشناسان درست نبود.

مورد دیگری که البته حاشیه نبود، بحث میزبانی مس بود. فکر می‌کنم این مورد لطمه زیادی به تیم وارد کرد چرا که باعث شد شما در ارتفاعات مختلفی در طول نیم فصل بازی کنید. خبری از آماده شدن زمین رفسنجان است؟

ما خیلی اذیت شدیم و نیم فصل سختی را گذراندیم. هنوز مشخص نشده که زمین‌مان کی آماده می‌شود ولی تلاش این است که در نیم فصل دوم در رفسنجان بازی کنیم.

به سراغ نقل و انتقالات برویم. همانطور که ابتدای صحبت‌هایتان گفتید، برنامه‌ای برای فعالیت پررنگ در نقل و انتقالات ندارید. در این مدت پورامینی،‌ هافبک پیکان را به خدمت گرفتید. آیا این به این معناست که مهدی کیانی راهی تراکتور می‌شود؟

ما نمی‌خواهیم به شاکله تیم دست بزنیم و به همین دلیل کمترین تحرک را نقل و انتقالات نیم فصل داریم. البته آقای پورامینی به ما اضافه شده و اگر نیاز باشد، یک یا دو نفر دیگر به ما اضافه می‌شوند. در مورد مهدی کیانی باید بگویم که مهدی کیانی دوست خوب من و یکی از بهترین بازیکنان ماست. او باتعصب و رهبر تیم به معنای واقعی است. یکی از مشکلات مهدی این است که او سه فرزند دارد که دو فرزند او در مرحله تحصیل هستند. باتوجه به این که خانواده مهدی در تبریز سکونت دارند، با من صحبت کرد و توضیح داد که از لحاظ شرایط زندگانی در اینجا مشکل دارد و باید در کنار خانواده‌اش باشد. من با خروج او موافقت کردم اما مراحل انتقال او به تراکتور باید بین دو باشگاه طی شود.

صحبت‌هایی هم راجع به تمایل تراکتور به جذب تیموری است. آیا با خروج تیموری موافق هستید؟

در مورد میثم تیموری قضیه فرق می‌کند. ما به این دلیل که اول فصل محمد انصاری را از دست دادیم و نتوانستیم نفر جایگزین در خط دفاعی جذب کنیم، با کمبود نفر در این خط مواجه هستیم. احساس می‌کنم میثم تیموری هنوز می‌تواند به تیم ما کمک کند و موافق جدایی‌اش نیستیم. من در مورد میثم بحث فنی دارم. همچنین باید ذکر کنم که مس از لحاظ مهره ۱۵، ۱۶ بازیکن بزرگسال بیشتر ندارد. به همین دلیل اگر با جدایی او موافقت کنیم، در عقب زمین با مشکل روبرو می‌شویم و به همین دلیل با جدایی او مخالف هستم.

کمی از مس فاصله بگیریم. لیگ بیست و یکم تا پایان هفته شانزدهم منتقدان زیادی داشته و خیلی‌ها بر این اعتقاد هستند که کیفیت لیگ امسال از سال‌های گذشته پایین‌تر است. آیا با این نظر موافق هستید؟

نه، موافق نیستم به دلیل این که فکر می‌کنم امسال از لحاظ کیفی، شاید بهتر از سال‌های قبل نبوده ولی تفاوتی از نظر کیفی نداشته است. وقتی تیم‌ها تا حدودی به هم نزدیک هستند و فاصله امتیاز کم است، نشان می‌دهد کیفیت لیگ پایین نبوده است. چیزی که بعضی اوقات روی کیفیت لیگ تاثیرگذار بوده و باعث کاهش آن شده، زمین‌های مسابقات است. امسال زمین‌های مسابقات در چند نقطه باعث افت کیفیت شد. مثلا خود ما در سرچشمه، زمین‌مان با افت روبرو شد. یا با احترام، زمین شیراز، انقلاب کرج و میزبانی نساجی روی کیفیت مسابقات تاثیرگذار بود. زمین ارتباط مستقیم با کیفیت بازی‌ها دارد و شاید این مسئله باعث شده که تصور شود کیفیت لیگ کاهش یافته است.

تیم‌ملی فوتبال ایران به راحتی توانست به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کند. نظرتان راجع به عملکرد تیم‌ملی چیست؟

فکر می‌کنم یکی از درخشان‌ترین نتایج تیم‌ملی رخ داده است. باید ابتدا به کادر فنی، بازیکنان، فدراسیون و تمامی عوامل دخیل در تیم‌ملی برای صعود به جام جهانی خداقوت بگویم. آن‌ها جای هیچ حرفی باقی نگذاشتند و نتایج درخشانی کسب کرده‌اند. امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد. همچنین از نظر کیفیت بازی، بارقه‌هایی از بازی با کیفیت در تیم‌ملی دیده می‌شود. ما در بازی با عراق خیلی خوب بازی کردیم و چند حرکت تیمی عالی داشتیم. مثلا آن توپی که قلی‌زاده از دست داد روی قطع توپ فوق‌العاده جهانبخش و یک انتقال توپ عالی رقم خورد. در قالب بازی مالکانه، قلی‌زاده و جهانبخش به داخل بازی می‌کنند و محرمی و نورافکن به خوبی از کناره‌ها اضافه می‌شوند. در حال حاضر ما هم از ارسال و هم از عمق موقعیت‌سازی می‌کنیم. فقط یکی، دو غفلت در عقب زمین داشتیم که ممکن است در هر بازی‌ای رخ دهد.

نظرتان درباره اسکوچیچ چیست؟ آیا او بالاخره توانست از جو سنگینی که علیه‌اش وجود داشت، رها شود؟

به هر حال این‌ها طبیعی است و رخ می‌دهد. اسکوچیچ در آن مقطعی که آمد، تیم‌ملی شرایط خاصی داشت ولی او توانست آن شرایط را کنترل کند. دلیلش این است که بازیکنان ایرانی یک مکانیزم روحی و روانی خاصی دارند. این نیازمند درک متقابل بین بازیکن و مربی است. اسکوچیچ به دلیل حضور طولانی‌ مدت در ایران و شناخت محیطی که داشت، یک پله از مربی‌های خارجی دیگر جلوتر است. مثلا از ویلموتس از نظر شناخت روحی و روانی خیلی جلوتر بود و این موضوع به او کمک کرد.

در پایان، آیا فکر می‌کنید بازیکنی از مس می‌تواند به تیم‌ملی دعوت شود؟

اغلب بازیکنانی که دعوت می‌شوند، لژیونر هستند ولی واقعا مس رفسنجان نفراتی دارد که می‌توانند در تیم‌ملی حضور داشته باشند. امیدوارم اسکوچیچ نگاه کاملا تیزبینانه نسبت به بازیکنان مس رفسنجان داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار