زهرا رحمان‌نیا:

طرح یاریگران زندگی، یاریگر دانش‌آموزان است

پردیس (پانا) - کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان پردیس در رابطه با طرح یاریگران گفت این طرح با کمک و همیاری ستاد مبارزه با موادمخدر و دستگاه‌ها، در تمامی گروه‌های مرجع اجرایی است که آموزش و پرورش رکن اصلی اجرای طرح یاریگران زندگی است. این طرح در واقع یاریگر دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۲۵۲۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح یاریگران زندگی، یاریگر دانش‌آموزان است

زهرا رحمان‌نیا، با اشاره به هدف طرح یاریگران زندگی تصریح کرد: طرح یاریگران زندگی استفاده از تمام ظرفیت‌هایی است که در کشور برای پیشگیری اولیه از اعتیاد وجود دارد؛ در گذشته بیشتر دستگاه‌های دولتی در زمینه پیشگیری فعالیت می‌کردند، اما بعد از اجرای این طرح ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف بین مردم، تشکل‌های غیردولتی و دستگاه‌هایی که حتی با ستاد همکاری کمتری داشتند ایجاد شد که می‌توان برای پیشگیری اولیه از اعتیاد از آن استفاده کرد.

وی در رابطه با اینکه چگونه می‌توان بهره‌وری این طرح را افزایش داد، افزود: در این فضا سعی شده با هم‌افزایی و هماهنگی سطح بالاتر بتوانیم همه دستگاه‌ها، ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های غیردولتی را دور هم جمع کنیم تا بتوانیم در این حوزه بهره‌وری بالاتری داشته باشیم.

این کارشناس با تاکید بر اینکه در مدارس شهرستان پردیس ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، اظهار کرد: در مدارس پردیس ظرفیت های خوبی از قبل وجود داشته که با یکدیگر تجمیع شدند؛ طرح یاریگران زندگی با هدف پیشگیری و افزایش احساس مسئولیت فردی و جمعی در میان گروه‌های مختلف از جمله بسیج مدارس این شهرستان، اجرا می‌شود.

رحمان‌نیا با بیان اینکه یکی از خطرهایی که برخی نوجوانان را تهدید می‌کند اعتیاد به مواد مخدر است، تصریح کرد: «نه» گفتن به موادمخدر یکی از سرفصل‌های محوری طرح یاریگران است؛ معمولاً خانواده افراد معتاد علت اعتیاد را مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و مشکلات روانی می‌دانند، اما از دید کلان و تخصصی عوامل مهم‌تری نیز وجود دارد. اعتیاد از مهم‌ترین مسائل روز دنیا است و بیش از ایدز و سرطان متخصصان را نگران کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از والدین تصور می‌کنند که اعتیاد، فرزندانشان را تهدید نمی‌کند؛ گفت: در صورتی‌که اعتیاد معضلی اجتماعی است و هیچ‌کس نباید خود را از آن مصون بداند، بنابراین والدین باید به فرزندان و محیط آن‌ها توجه ویژه داشته باشند.

کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان پردیس با بیان اینکه مصرف مواد مخدر را بیشتر در نوجوانانی می‌بینیم که از کودکی دچار مشکلاتی همچون بیش‌فعالی، نافرمانی و لجبازی، رفتارهای انفجاری، خشم، افسردگی و اضطراب بوده‌اند، افزود: بخش زیادی از این رفتارها مرتبط با نوع برخورد خانواده‌ها و ناآگاهی آن‌ها از شیوه‌های برقراری ارتباط موثر با کودکان است، به‌خصوص کودکانی که زمینه‌های ژنتیکی برای بروز رفتارهای پرخطر را دارند.

رحمن‌نیا با اشاره به اینکه اجرای این طرح با وجود شیوع کرونا با بهره‌مندی از بستر فضای مجازی و به ویژه شبکه شاد در مدارس شکل گرفت، تصریح کرد: در سال تحصیلی 1401-1400 تعداد 72 مدرسه در شهرستان پردیس مشمول اجرای طرح شدند و کیانا عروجی رابط اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان به صورت مستقیم و مستمر مسئولیت آموزش رابطان مدارس را برعهده دارد که حضور این نیروی متخصص باعث به حداقل رسیدن هرگونه خطای اجرایی شده است.

خبرنگار: سیمین رهبریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار