هواشناسی هشدار داد؛ سقوط بهمن و کولاک در ۲۳ استان

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا برای ۲۳ استان هشدار وقوع کولاک برف، بهمن، آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
هواشناسی هشدار داد؛ سقوط بهمن و کولاک در ۲۳ استان

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از بعدازظهر دوشنبه سامانه بارشی از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های خوزستان،‌ لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد باعث ابرناکی، بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی می‌شود.

سامانه بارشی سه‌شنبه در مناطق غرب، جنوب غرب،‌ مرکز،‌ شمال شرق، برخی مناطق شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز باعث بارش می‌شود.

براساس اعلام سازمان هواشناسی چهارشنبه در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد، پنجشنبه نیز در اکثر مناطق کشور جوّ آرامی حاکم است.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۱

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت، رعدو برق و رخداد مه.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۱: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و نوار غربی اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، جنوب کردستان، جنوب زنجان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، شمال کرمان و یزد.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی بر اثر بارش برف، احتمال لغو یا تأخیر در پروازها، احتمال آب‌گرفتگی معابر شهری و احتمال خسارت به محصولات و آسیب به ماشین‌آلات‌ کشاورزی.

توصیه: لغو سفرهای غیرضروری، پرهیز از توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و سوخت لازم و آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای عملیات برف‌روبی.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر: نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خوزستان و جنوب خراسان رضوی.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکرشده.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار