معلم یک مدرسه ابتدایی در قم مطرح کرد:

نمرات ارزشیابی در فضای مجازی به‌طور کامل قابل استناد نیست

تدریس در فضای مجازی، قدر آموزش و پرورش را بیش از پیش معلوم کرد

قم (پانا) - معلم یک مدرسه ابتدایی در قم تأکید کرد نمرات ارزشیابی دانش آموزان آنچنان که باید و شاید قابل اعتماد و استناد نیست و این، از معایب تدریس غیرحضوری محسوب می شود.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
نمرات ارزشیابی در فضای مجازی به‌طور کامل قابل استناد نیست

معایب و مزایای تدریس حضوری و مجازی موضوعی است که ذهن جامعه گسترده ای مرتبط با آموزش و پرورش از جمله خانواده ها، معلمان، دانش آموزان و تصمیم گیرندگان آموزشی را درگیر خود کرده است.

در این راستا، گفتگویی با «معصومه خاوری» از آموزگاران پایه ششم ابتدایی دبستان شهید عبدی پور 2، با 15 سال سابقه تدریس در ناحیه یک آموزش و پرورش قم انجام شده است.

به نظر شما مشکلات تدریس غیرحضوری چه مواردی بوده‌است؟

مشکلات تدریس غیرحضوری را می توان در چند بعد مطرح کرد. از جمله حجم زیاد فعالیت های مجازی، مشقت تهیه کلیپ ها و شیوه متفاوت تدریس از جمله چالش های تدریس مجازی محسوب می شود. ضمن اینکه سرعت پایین اینترنت، عدم وجود تجهیزات کافی برای دانش آموزان و اینکه معلمان و دانش آموزان تخصص کافی در مواجهه با فضای کافی نداشتند، بر مشکلات تدریس غیرحضوری افزود.

آیا از ارزشیابی امتحانات دانش‌آموزان در فضای مجازی راضی هستید؟

در این روش، ارزشیابی دانش آموزان مشکل تر شده است، زیرا بیشتر مطالب درسی با کمک خانواده ها پاسخ داده می شود و اعتماد کاملی به نمرات ارزشیابی اصلا وجود ندارد.
از سوی دیگر، عدم ارتباط با دانش آموزان و خلاء ارتباط عاطفی، طولانی بودن ساعات کار با گوشی یا تبلت و گردن درد و مشکلات جسمی، از دیگر مشکلات تدریس مجازی محسوب می شود.

تدریس غیرحضوری چه معایبی را به همراه داشته‌است؟

به نظر می رسد کاهش انگیزه تحصیل، درگیر شدن بیش از حد خانواده ها و خسته شدن آنها از حضور بچه ها در منزل، عدم شرایط مناسب تحصیل از نظر تهیه گوشی برای برخی از خانواده ها را می توان از معایب میان‌مدت و بلندمدت کلاس های مجازی نام برد.

چه مزایایی را در آموزش مجازی می‌بینید؟

تدریس غیرحضوری از هر نقطه و مکانی حتی خارج از شهر و در مسافرت امکان‌پذیر است و به راحتی می توان کلاس درس مجازی را فراهم کرد. خانواده ها زمان بیشتری در کنار هم هستند. قدر و ارزش آموزش و پرورش و معلم برای خانواده ها مشخص شد و همینطور سواد رسانه ای هم ارتقاء یافت.

چه توصیه ای برای دانش آموزان در دوره آموزش فعلی دارید؟

به نظر من دانش آموزانی که تمایل به یادگیری دارند، خود را با هر شرایطی وفق داده و کار خویش را به نحو احسن انجام می دهند و هر چند آموزش حضوری بسیار بهتر است، ولی شرایط پیش آمده برای همه یکسان است و باید با آن کنار آمد.

گفتگو: مرضیه ربانی نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار