«حیدر رضایی» نخستین دانش‌آموز شهید کشور در قیام 19 دی است

قم (پانا) - «حیدر رضایی»، نخستین دانش‌آموز شهید کشور است که در قیام 19 دی سال 1356 به دست ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسید.

کد مطلب: ۱۲۴۶۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
«حیدر رضایی» نخستین دانش‌آموز شهید کشور در قیام 19 دی است

دانش آموز شهید «حیدر رضایی»، نوجوان 12 ساله ای بود که در قیام 19 دی سال 1356 به همراه دیگر مردم قم به پا خاست و در چهارراه شهدا بر اثر شلیک مستقیم گلوله به شهادت رسید.

شهید حیدر رضایی فرزند همت‌علی در نخستین روزهای اسفند سال 1344 در شهر قم چشم به جهان گشود. حیدر تحصیلات دوره راهنمایی را در مدرسه کوروش(سابق) طی کرد و این دوران با آغاز جریانات انقلابی مصادف بود.

حیدر در فعالیتهای انقلابی حضوری پرشور داشت. نسبت به همسالان خود جثه ای ریز و کوچک داشت، اما همچنان که او را حیدر نامیده بودند گفته ها و رجزهای بزرگی از دهانش برمی خواست که در بین بستگان و دوستانش معروف بود.

وقتی مقاله توهین آمیز علیه امام(ره) که در روزنامه اطلاعات 17 دی 56 منتشر شد، حیدر رضایی به صفوف مردم معترضی که پشت سر روحانیت قیام کرده و به سمت بیت آیت الله نوری همدانی در خیابان صفاییه(شهدای فعلی) حرکت می کردند، پیوست.

هنگامی که راهپیمایی مردم از صفاییه به سمت حرم مطهر به چهارراه فاطمی(شهدا) رسید، حیدر رضایی همراه دیگران شعارهای توفنده سر می داد و ناگهان بر اثر شلیک مستقیم ماموران شاه خائن، به شهادت رسید.

تابلوی معرفی «حیدر رضایی» به عنوان نخستین شهید دانش آموز کشور، بهمن سال گذشته با حضور جمعی از مسئولان استان قم بر سر مزار این شهید در قطعه ۱۰ آرامستان بهشت معصومه (س) رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار