در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

اجرای هم‌زمان حذف ارز و مالیات بر ارزش‌افزوده تبعات سنگینی دارد

تهران (پانا) – با اجرای مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی خارجی چون برنج و گندم و غیره و هم‌زمان حذف ارز 4200 تومانی احتمال می‌رود در سال آتی حجمی از گرانی‌ها بر جامعه تحمیل شود و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که اگر این دو طرح هم‌زمان به اجرا برسد قطعاً تبعات سنگینی برای کشور به همراه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۴۵۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای هم‌زمان حذف ارز و مالیات بر ارزش‌افزوده تبعات سنگینی دارد

قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از 13 سال اجرای آزمایشی سرانجام در نیمه نخست امسال و در تاریخ 12 تیرماه ابلاغ و از 13 دی ماه لازم‌الاجرا شد. قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 به اجرا درآمد و قرار بود در مدت 5 سال ضعف‌های آن اصلاح و به قانون دائمی تبدیل شود که پس از آن هر سال در بودجه سنواتی تمدید و بعد از 13 سال از تصویب، به قانون دائمی تبدیل شد. قانون 57 ماده‌ای مالیات ارزش افزوده، پس از سال‌ها اجرای آزمایشی سرانجام با اصلاحات قابل توجهی نهایی و دائمی شد که طبق اعلام مسئولان یکی از اهداف اصلی آن حمایت از سبد مصرفی خانوارها و تولیدکنندگان است اما مسئله اینجاست که بسیاری از کالاهای اساسی مانند برنج و گندم و غیره که به دلیل کمبودهای داخل کشور وارد می شدند و علی رغم کیفیت پایینی که داشتند قوت غالب دهک های پایین جامعه بوده با اجرای این طرح 9 درصد افزایش قیمت خواهند داشت و گران‌تر می شوند.

دولت فقط پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی را داده و جایگزینی ندارد

«غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه هنوز تکلیف ارز 4200 تومانی مشخص نشده است، عنوان کرد: «هنوز تکلیف ارز 4200 تومانی مشخص نشده و دولت در بودجه 1401 پیش‌بینی برای جایگزینی ارز 4200 تومانی ندارد و فقط موضوع حذف را مطرح کرده است و مجلس نگران این است.»

اجرای هم زمان حذف ارز ترجیحی و مالیات بر ارزش افزوده تبعات دارد

وی افزود: «ما با حذف ارز 4200 موافق هستیم اما حتماً باید جایگزینی داشته باشیم و اقدام‌هایی داشته باشیم تا اقشار آسیب‌پذیر و کسانی که به این‌گونه افزایش قیمت‌ها حساس هستند مشکلی برای شان به وجود نیاید. در این شرایط فعلی مجلس هم در کمیسیون تلفیق و هم صحن مجلس پیگیر است تا فکری برای این موضوع داشته باشیم. در خصوص موضوع مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی خارجی هم پیگیری‌هایی داریم تا مردم آسیبی نبینند. به هر حالا نمی‌توان هم زمان هم حذف ارز 4200 را داشته باشیم و هم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای کالاهای اساسی وارداتی اجرا کنیم چون تبعات سنگینی دارد.»

روش مالیات‌ستانی حلقه گمشده است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه هر نوع مالیاتی در کنارش باید نوعی پیش‌بینی هم باشد، گفت: «با توجه به شرایط نفت دولت تلاش می‌کند با افزایش درآمدهای مالیاتی درآمدهای خودش را تأمین کند. من با مالیات ستانی مخالف نیستم زیرا معتقدم اقتصاد کشور باید بر اساس مالیات اداره شود اما اصول مالیاتی ما باید علمی و متفاوت با آنچه که الآن هست باشد. اینکه ما چه اقلامی را مشمول مالیات قرار دهیم و به چه طریق مالیات‌ستانی انجام شود تا گروه‌های مخاطب به حق خودشان برسند این یک حلقه گمشده در زنجیره مالیات ستانی ماست البته در کمیسیون اقتصادی هنوز راجع به این موضوع صحبت نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار