وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با پانا:

کمبود نیروی آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان می‌تواند جبران شود

تهران (پانا) - وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت دانشگاه فرهنگیان در بالاترین ظرفیت، می‌تواند حدود ٢٠ هزار نفر دانشجو بگیرد در حالی که حدود ۵۰ هزار نفر بازنشسته وجود دارد، بنابراین شایسته است که این روند اصلاح شود. باید روش‌های متنوعی با محوریت دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به کار گرفته شود.

کد مطلب: ۱۲۴۳۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
کمبود نیروی آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان می‌تواند جبران شود

علی اصغر فانی در گفت‌و‌گو با پانا ضمن اشاره به مسائل و مشکلات پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: «در آموزش و پرورش با دو مشکل اصلی کوچک‌انگاری آموزش و پرورش و در اولویت نبودن آموزش و پرورش مواجه هستیم؛ تجربه چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که آموزش و پرورش باید در اولویت دولت‌ها چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب قرار می‌گرفت.»

وی افزود: «نیروی انسانی، عامل اصلی یک کشور را تشکیل می‌دهد و سرمایه اصلی کشور است بنابراین وزارت آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تأمین می‌کند و نهاد توسعه در هر کشور، آموزش و پرورش است. بر همین اساس از اهمیت بالایی برخوردار است و هزینه کردن در آموزش و پرورش، بهترین سرمایه‌گذاری است.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش به چالش‌ها و مشکلات زیربنایی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «در وزارت آموزش و پرورش یک میلیون نیروی انسانی داریم یعنی بالاترین پرسنل بین دستگاه‌های جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است. معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است و عدم توزیع صحیح نیروی انسانی یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش است.»

متعارف نبودن معیشت، منزلت و هویت معلمان موجب کاهش انگیزه آن‌ها شده است

فانی تأکید کرد: «اینکه معلم به لحاظ معیشت، منزلت و هویت در حد متعارف نیست، موجب شده است که انگیزه در بین معلمان کاهش پیدا کند و کمبود انگیزه در کنار توانمندی نسبتاً پایینی که وجود دارد، باعث بروز مشکلاتی در نظام آموزش و پرورش شود.»

وی بیان کرد: «دانشگاه فرهنگیان در بالاترین ظرفیت، می‌تواند حدود ٢٠ هزار نفر دانشجو بگیرد در حالی که حدود ۵۰ هزار نفر بازنشسته داریم، لذا شایسته است که این روند اصلاح شود. باید روش‌های متنوعی را با محوریت دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به کار بگیریم.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: «در ۴۰ سال اخیر همه ساله بین ۲۵ تا ۳۰ درصد با کسری بودجه مواجه بودیم؛ کسری بودجه موجب شده است که امکان پرداخت حق‌التدریس، پاداش پایان خدمت فرهنگیان و سایر پرداخت‌ها را نداشته باشیم. علت اصلی آن، این است که سهم آموزش و پرورش از GDP، ٢.٣ درصد است در حالی که میانگین جهانی حدود ۴ درصد است. یعنی نسبت به میانگین جهانی عقب هستیم و باید آن را تأمین کنیم.»

وی تصریح کرد: «بیش از ۲۰ درصد فضاهای آموزشی ما ایمن نیست، بنابراین باید فکری برای ایمن‌سازی آن‌ها کنیم. البته کارهای خوبی در چند سال اخیر صورت گرفته اما هنوز هم فضاهای ناایمن وجود دارد.»

فانی اظهار کرد: «از جمله چالش‌های دیگری که آموزش و پرورش با آن مواجه است بحث کرونا است؛ کرونا باعث شد که آموزش‌ها مجازی شود و در واقع آموزش مجازی ۶٠ درصد آموزش‌های حضوری اثربخشی دارد به عبارت دیگر در دو سال اخیر ۴۰ درصد نسبت به آموزش حضوری عقب هستیم. علاوه بر ضعف بنیه علمی دانش‌آموزان که ایجاد شده، در ابعاد تربیتی هم مشکلاتی برای دانش‌آموزان ایجاد شده از جمله تعاملات اجتماعی که در دوران کرونا تقریبا به صفر رسیده و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان زیر سوال رفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار