شاخص باسوادی کشور به 7.94 درصد رسیده است

تهران (پانا)‌ - جمشیدی اول در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ شاخص با سوادی کشور به ۹۴. ۷ درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ شاخص با سوادی کشور به ۹۷. ۱ درصد خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۲۴۳۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
شاخص باسوادی کشور به 7.94 درصد رسیده است

رسول جمشیدی اول، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» ویژه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) گفت: نرخ باسوادی در برخی از استان‌های کشور مانند تهران، سمنان، مازندران به ۹۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی در ۱۰ استان کشور حدود نرخ میانگین کشوری است گفت: در آخرین سرشماری سال ۵۵ در گروه سنی زیر ۵۰ سال میزان با سوادی در کشور ۴۸. ۵درصد بود.

جمشیدی اول تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ شاخص با سوادی کشور به ۹۴. ۷ درصد رسیده است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ شاخص با سوادی کشور به ۹۷. ۱ درصد خواهد رسید.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه امروزه تعریف سواد در دنیا متفاوت است گفت: نهضت سواد آموزی بر اساس تکلیفی که قانون گذار مشخص کرده است، خدمت سواد آموزی بزرگسالان در حد آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن را ارائه می‌دهد.

وی اظهار کرد: به دلیل پایین بودن ماندگاری سواد نهضت سوادآموزی در بخش دیگری از اقدامات خود اقدام به برگزاری دوره‌های تحکیم برای افرادی که دوره‌های سواد آموزی را طی کرده‌اند می‌کند و این افراد پس از گذراندن دوره تحکیم می‌توانند با گذراندن دوره انتقال مدرک تحصیلی ششم ابتدایی را بگیرند و به نظام آموزشی اصلی منتقل شوند.

ایجاد پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد ۵۴ میلیون ایرانی

جمشیدی اول اظهار کرد: در سازمان نهضت سواد آموزی بستری تحت عنوان پایگاه ثبت سطح سواد ایجاد شده که در اطلاعات سطح سواد ۵۴ میلیون نفر ایرانی در این پایگاه وجود دارد و با درج کد ملی تمام سوابق تحصیلی از پایه پنجم ارائه می‌شود.

وی گفت: فرآیند شناسایی ثبت و آموزش توسط آموزش دهنده‌ها انجام می‌شود و آموزش دهنده‌ها دسترسی به این سامانه را داشته و به محض احراز بی سوادی فرد، آموزش دهنده می‌تواند نسبت به ثبت و آموزش اقدام کند.

جمشیدی اول در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ که ادارات تابع نهضت سواد آموزی در واحدهای مدیریت تابع آموزش و پرورش ادغام شد عملا خدمات سواد آموزی در قالب برون سپاری به بخش غیر دولتی ارائه می‌شود اظهار داشت: درحال حاضر ۴۶ هزار و ۶۰۰ نفر آموزش دهنده فعال در کشور داریم که متناسب با ظرفیت و توانمندی استان محل خدمت کار سواد آموزی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: گروهی که تحت عنوان معلم سواد آموزی در جامعه کار می‌کنند جزو مظلوم ترین و محروم ترین افراد هستند و ما با توجه به اینکه بودجه سواد آموری بسیار ناچیز است تلاش داریم حق الزحمه این قشر خدمتگذار جامعه را افزایش دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های اساسی ما این است که هیچ وقت بین برنامه‌ها و اعتبارات رابطه منطقی برقرار نیست و لذا ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم اعتبارات لازم را جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سواد آموزی در کشور اختیاری است و اجبار و الزام و تکلیفی بر فرد بی سواد نیست و خواست دولت وحاکمیت است که سواد آموزی را دنبال کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار