اولین واحد تولید سلول خورشیدی در کشور افتتاح شد

برنامه جهشی وزارت نیرو برای افزایش تولید ۶۵۰۰ مگاوات برق حرارتی و تجدیدپذیر تا تابستان آتی

تهران (پانا) - وزیر نیرو نخستین واحد تولید سلول خورشیدی کشور را در شهرستان خمین افتتاح کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
اولین واحد تولید سلول خورشیدی در کشور افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی‌اکبر محرابیان در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از شرکت مانا انرژی پاک در این استان، نخستین واحد تولید سلول خورشیدی ایران را افتتاح کرد.

این سیستم برای نخستین بار در این شرکت و توسط متخصصان ایرانی با تکیه بر دانش بومی، داخلی‌سازی شده است.

این کارخانه به صورت پایلوت با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات در سال در مساحتی حدود ۵ هزار مترمربع راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

علی اکبر محرابیان که در این مراسم اظهار داشت: معمولاً برای ورود به یک صنعت از بخش‌های آسان شروع می‌کنند، اما شرکت مانا انرژی پاک از بخش بسیار تکنیکی و دانشی کار یعنی تولید سلول‌های خورشیدی شروع کرده‌ است.

وی با بیان اینکه آنچه در خط تولید واحد پنل خورشیدی و افتتاح واحد تولید سلول‌های خورشیدی مشاهده کرده، فراتر از گزارش‌های ارائه شده است، افزود: خطی که بازدید کردیم خط تولید سلول‌های خورشیدی است، در بخش پنل سرمایه‌گذاری‌های متعددی در حال انجام است که عمدتاً مکانیکی است، اما اکنون می‌توانیم خوشحال باشیم و جشن بگیریم که بخش دانش‌بنیان این پروژه عظیم نیز به ثمر رسیده و یک دستاورد عظیم برای کشور به ارمغان آورده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: ما در تولید برق حرارتی عموماً با سه مشکل "سوخت"، "آب" و "محیط زیست" مواجه هستیم و پاسخ هر مشکل انرژی‌های تجدیدپذیر است که نه به سوخت و آب نیاز دارد و نه محیط‌زیست را آلوده می‌کند.

وزیر نیرو در میان انرژی‌های تجدیدپذیر، بهترین گزینه را برای کرانه‌های کشور، انرژی خورشیدی دانست و خاطرنشان کرد: به طور متوسط در کشور ۳۰۰ روز آفتابی داریم که این رقم در مناطق کویری به ۳۵۰ روز نیز می‌رسد.

وی گفت: در کشورهایی که روزهای آفتابی آنها نصف کشور ما است، این صنعت کاملا اقتصادی است، حال ببینید برای ما چه وضعیتی به ارمغان می‌آورد.

محرابیان با بیان اینکه مشتاقانه منتظریم بخش‌های دیگر این صنعت یکی پس از دیگری به بهره‌برداری برسد، تاکید کرد: پیگیری‌های ما هفتگی و ماهانه خواهد بود و مشتاقانه آماده‌ایم حمایت‌های لازم را به عمل آورده و مشکلات احتمالی را حل کنیم.

وی افزود: تولید انرژی خورشیدی را در حالی شروع کرده‌ایم که ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز تولید برق داریمَ، یعنی حدود ۲۳ درصد تقاضای مصرفَ، که سال گذشته منجر به خاموشی و یا محدودیت تولید برای صنایع شد.

وزیر نیرو در این رابطه از برنامه جهشی وزارت نیرو که با حمایت مجلس شورای اسلامی و تاکید شخص رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفته است، خبر داد و تصریح کرد: بخشی از این برنامه مربوط به توسعه نیروگاه‌های حرارتی، بخشی انرژی تجدیدپذیر و بخشی مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم برای تابستان سال آینده در حوزه برق تجدیدپذیر ۵۰۰ مگاوات به تولید کشور اضافه شود و این در حالی است که کل تولید انرژی تجدیدپذیر کشور تاکنون ۹۰۰ مگاوات بوده است.

به گفته محرابیان، همچنین در بخش حرارتی برنامه‌ریزی شده است بیش از ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که جهشی در افزایش ظرفیت تولید به شمار می‌رود، درحالی‌که رکوردهای پیش از این از ۴۲۰۰ مگاوات فراتر نرفته است.

وزیر نیرو در پایان اظهار داشت: تاکنون طبق برنامه پیش رفته‌ایم و امروز امیدوار شدیم در بخش تجدیدپذیر بتوانیم برنامه را توسعه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار