اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

اُمیکرون به ایران رسید؛ آماده‌باش تمام بیمارستان‌های کشور

تهران (پانا) - در هفته‌ای که سپری شد بالاخره پای اُمیکرون به ایران رسید و اولین مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شد. در پی این موضوع تمام بیمارستان‌های کشور به حالت آماده‌باش درآمدند.

کد مطلب: ۱۲۴۱۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اُمیکرون به ایران رسید؛ آماده‌باش تمام بیمارستان‌های کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

از ابتدای شیوع کرونا در کشور ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۲۱۱ نفر رسید. تاکنون ۶ میلیون و ۱۶ هزار و ۳۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۲۸۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

شهرستان‌های قرمز و نارنجی صفر شد

برای نخستین بار، تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا در هفته‌ای که گذشت به صفر رسید. با عبور کامل کشور از خیز پنجم کرونا، هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست،با این وجود، به دلیل گسترش سویه امیکرون (کرونای آفریقای جنوبی) در بیش از ۸۰ کشور جهان، رعایت مراقبت‌های بهداشتی کماکان ضروری است. اکنون در کشور هیچ شهرستانی ازنظر کرونایی وضعیت قرمز و نارنجی نیست و 53 شهرستان در وضعیت زرد و 395 شهرستان نیز در وضعیت آبی هستند.

اُمیکرون وارد ایران شد

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت که جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت که با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل این وزارتخانه برگزار شد، مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران تایید شد که در این راستا جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، دکتر سیدمحمد پورحسینی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر محمد حسین نیکنام مشاور وزیر بهداشت در امور بین الملل، دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران، دکتر علی شریفی زارچی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، دکتر سیدحیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، مهندس محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و مهندس سید حسین صفوی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران برگزار شد.

جزئیات شناسایی اولین مورد اُمیکرون در ایران

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تشخیص قطعی یک مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون در کشور در آقایی که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشته، گفت: یک یا دو مورد هم مشکوک به اُمیکرون هستند که در حال بررسی است. اکنون نخستین موردی که در کشور تشخیص داده شده، آقایی هستند که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشتند و در آن کشور علائم بیماری آغاز شده، بعد وارد کشور شدند. بلافاصله آزمایش‌ها برای این فرد انجام شده و نیمه شب گذشته، آزمایشگاه تشخیص قطعی داده است.

بیشترین سنی که به اُمیکرون مبتلا می‌شوند

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید اُمیکرون قدرت انتقال زیادی دارد و بیشترین موارد ابتلا به کرونای اُمیکرون مربوط به جوانان 15 تا 29 ساله است. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره علایم اُمیکرون تاکید کرد:‌ علایم اُمیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است. باید به این نکته توجه کرد که چرخش‌هایی که ویروس دارد ممکن است رفتار ویروس را تغییر دهد.

۱۸۰۰ مورد مشکوک به اُمیکرون در ایران

کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص انتشار سویه امیکرون در ایران توضیح داد و گفت: از چند روز پیش و با شناسایی اولین نمونه امیکرون در کشور، فرد مبتلا و خانواده‌اش در منزل خود در تهران قرنطینه هستند. از این شهروند گرامی و خانواده‌اش بابت انجام همکاری‌های لازم تشکر می‌کنم. تاکنون ۱۸۰۰ مورد مشکوک به امیکرون از سراسر کشور برای انجام آزمایش برای ما ارسال شده است. فعلاً هیچ کدام از این موارد تأیید امیکرون نگرفته‌اند؛ در صورت شناسایی مورد جدید و تأیید آن، به اطلاع مردم خواهیم رساند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این سویه کرونا تا ۲ ماه دیگر کل جهان را فرا می‌گیرد؛ بنابراین باید قدرت، مقاومت و مراعات خود را بیشتر کنیم تا این ویروس سرکوب شود.

نخستین مورد اُمیکرون از کدام کشور وارد ایران شد؟

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شناسایی سویه اُمیکرون کرونا در ایران توضیح داد و گفت که فرد شناسایی شده از امارات وارد کشور شده است. پس از سه هفته که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سویه امیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید ابراز نگرانی کرد، بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت اُمیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم. وی ادامه داد: فرد شناسایی شده مبتلا امیکرون میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد و ان‌شاءالله در مراحل بعدی بتوانیم با آسیب کم شرایط را رد کنیم.

فقط 17 روز برای مقابله با «اُمیکرون» وقت داریم

پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خطر اُمیکرون جدی است، تاکید کرد که اُمیکرون ظرف ۱۷ روز می‌تواند کشور را درگیر کند که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

مدارس و دانشگاه‌ها حداقل ۴ هفته تعطیل شوند

در پی شناسایی اُمیکرون در ایران، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت که سرعت همه‌گیری ویروس جهش یافته اُمیکرون تقریبا دو و نیم برابر دلتا است بنابراین حداقل ۴ هفته مدارس و دانشگاه‌ها و مجامعی که محل تجمع بیش از ۱۰ نفر است تعطیل و در قرنطینه باشند.

حادثه در متروی تهران

در هفته‌ای که سپری شد، به علت برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر، خط ۵ متروی تهران و حومه مسافرگیری در این خط متوقف شد و بنا به گفته سخنگوی اورژانس کشور، در این حادثه ۲۰ مسافر مصدوم شده‌اند. همچنین در پی وقوع این حادثه، روابط عمومی متروی تهران اعلام کرد، به علت برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر، خط ۵ متروی تهران و حومه مسافرگیری در این خط متوقف شده است و به منظور رفاه حال شهروندان با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت واحد اتوبوسرانی در حال حاضر انتقال مسافران از ایستگاه ورآورد تا ایستگاه تهران (صادقیه) و بالعکس به وسیله اتوبوس انجام می‌شود.

تشکیل پرونده درخصوص تخلف نهرخواری در بهبهان

اخیرا یکی از مسئولان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور اعلام کرده که یکسری افراد بیش از 26 هزار متر نهر طبیعی در شهر بهبهان را با نخاله‌های ساختمانی پر کرده‌اند و در حال فروش به مردم هستند. در پی انتشار این خبر سازمان جنگل‌ها در نامه‌ای به دادستان کل کشور برای جلوگیری از تکرار حادثه سیل شیراز خواستار ورود قوه قضاییه به این موضوع شد. ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه امروز در هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه اخیرا یکی از مسئولان سازمان جنگل‌ها اعلام کرده که یکسری از افراد بیش از ۲۶ هزار متر نهر طبیعی را در شهر بهبهان با نخاله‌های ساختمانی پر کرده و به مردم می‌فروشند، حال دادستانی در این زمینه اقدامی کرده است یا خیر، گفت: بعد از انتشار این خبر و همچنین گزارشی که از وزارت اطلاعات به دادستانی کل کشور ارسال شد، توسط معاون دادستان کل کشور و مسئول دبیرخانه حفظ حقوق عامه، مکاتبه‌ای با دادستان عمومی و انقلاب اهواز صورت گرفت تا موضوع بررسی شده و گزارش آن را ارائه دهند. سخنگوی دستگاه قضا گفت:‌ در این خصوص در شهر بهبهان پرونده‌ای تشکیل شده است. این پرونده مشتمل بر استعلاماتی است که توسط دادستان عمومی و انقلاب آن شهرستان از مراجع ذیصلاح صورت گرفته که دستگاه اطلاعاتی و امنیتی و همچنین منابع طبیعی هستند و اگر چنانچه بعد از وصول پاسخ استعلامات مشخص شود جرمی اتفاق افتاده و افرادی در معرض اتهام قرار گیرند قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد. به گفته وی، هنوز کسی احضار نشده و پرونده در حال تشکیل و انجام استعلامات و جمع‌آوری دلایل و مدارک است.

شهرداری تهران امکان ساخت مسکن برای زوج‌های جوان را دارد؟

علیرضا زاکانی، شهردار تهران روزهای پنج‌شنبه به مناطق تهران می‌رود. او به همراه معاونانش با نخبگان محلات سخن می‌گوید. در مساجد با مردم دیدار و نامه‌های مشکلات مردم را جمع‌آوری می‌کنند. در نهایت هم لیستی از تصمیم‌هایی که برای بهبود زندگی در آن منطقه گرفته شده منتشر می‌شود. اما شهردار در هر قرار خدمت به جز قول رسیدگی به مشکلات آن منطقه، وعده‌هایی هم به مردم شهر تهران می‌دهد از ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در هر منطقه تا ایجاد پارک ویژه کودک و مادر. وعده‌هایی که با توجه به چالش‌های مالی شهرداری تحقق آنها کمی دور به نظر می‌آید. علیرضا زاکانی در آخرین قرار خدمت خود در منطقه 17 گفته است که می‌خواهیم در هر محله‌ای زمین و مجوز را بدهیم و برای زوج‌های جوان مسکن ساخته شود و تشخیص این زوج‌ها با نخبگان و مردم محله است. بنابراین باید مجموعه فعال در شهر دست به دست هم دهند و مسئولیت‌های کارها را بپذیرند. اما آیا شهرداری چنین ظرفیتی را برای ساخت مسکن زوج جوان در قالب واگذاری زمین و مجوز به زوج‌های جوان را دارد؟ بسیاری از اعضای شورای شهر تهران تمایلی به پاسخ دادن به این پرسش ندارند. به کنایه می‌گویند قصد تقابل با شهردار را ندارند و خود شهردار باید به این سوال پاسخ دهد. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درخصوص این که شهرداری توان تحقق وعده ساخت مسکن برای زوج های جوان را دارد به پانا گفت: «نه چنین توانی اکنون وجود ندارد اما درخصوص جزئیات این وعده باید از آقای شهردار بپرسید. همه این وعده‌ها باید تبدیل به بودجه شود و اگر به شورا بیاید ما می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم.»

وجود ۷ میلیون شاغل فاقد «بیمه» در کشور

در هفته‌ای که گذشت میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شاغل فاقد بیمه در کشور وجود دارد که باید این افراد از خدمات بیمه برخوردار باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار