معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی خبر داد:

کاهش سالانه ۱۰ هزار نفر از بی‌سوادان مطلق در آذربایجان‌شرقی

میانگین باسوادی در آذربایجان‌شرقی ۹۶/۴ درصد است

تبریز (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به گام‌های این معاونت در راستای کاهش بی‌سوادی در آذربایجان‌شرقی، از کاهش سالانه ۱۰ هزار نفری از بی‌سوادان مطلق این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
کاهش سالانه ۱۰ هزار نفر از بی‌سوادان مطلق در آذربایجان‌شرقی

اسفندیار صادقی، در نشست خبری خود به مناسبت هفته سوادآموزی در اتاق جلسه تالار معلم تبریز، ضمن عرض تسلیت برای ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته سواد آموزی گفت: اشاعه فرهنگ آگاهی و بصیرت در جامعه بسیار مهم است و خبرنگاران پلی مطمئن در این راستا هستند.

وی به عناوین روز شمار هفته سوادآموزی اشاره کرد و افزود: یکم دی ماه روز سوادآموزی و رسانه، دوم دی ماه سوادآموزی و فرهنگ ایثار، شهادت و مسئولیت پذیری اجتماعی، سوم دی ماه روز سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، چهارم دی ماه روز سواد آموزی و تکریم از فعالان سواد آموزی، پنجم دی ماه روز سواد آموزی، فرهنگ کتابخوانی و تولید، ششم دی ماه روز سوادآموزی و مسئولین و هفتم دی ماه سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان های امام و مقام معظم رهبری، نامگذاری شده است.

وی اظهار کرد: دوره های این معاونت به ٣ دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال تقسیم بندی می شود که دوره سوادآموزی برای بی سوادان مطلق برگزار شده و در پایان دوره بعد از قبولی در امتحانات، مدرکی معادل سوم ابتدایی صادر می شود. در دوره انتقال که بعد از دوره سوادآموزی برگزار شده و در پایان این دوره مدرکی برابر با مدرک ششم ابتدایی صادر می شود و دوره تحکیم برای تمرین و تکرار برگزار شده و بعد از امتحانات پایان می یابد.

کسب رتبه یک کشوری در جذب و کلاس گذاری بی‌سوادان، توسط آذربایجان شرقی

وی با اشاره به سهمیه استان آذربایجان شرقی برای جذب و کلاس گذاری بی سوادان، گفت: هر ساله از سوی تهران سهمیه ای برای استان ها مشخص می شود که سال قبل با توجه به سهمیه آذربایجان شرقی، این استان توانست با جذب و کلاس گذاری ۱۰۷ درصدی بی سواد آن رتبه یک کشوری را کسب کند. امسال نیز در دوره های تحکیم و انتقال تا به امروز بالای ۱۰۰ درصد جذب شده و در دوره سوادآموزی با توجه به اینکه تا ۱۵ دی کلاس گذاری آن ادامه دارد، تا به امروز ۹۲ درصد جذب و کلاس گذاری شده اند.

وی افزود: اکنون بالای ۲۰ هزار نفر سوادآموز و کم سواد در بازه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال در کلاس های سواد آموزی ما تحصیل می کنند. حوزه فعالیت معاونت سواد آموزی در سنین ۱۰ الی ۴۹ ساله است که هر ساله اجازه داریم، ۵ درصد سهمیه ابلاغی را بالای ۵۰ سال و تا ۶۰ سال ثبت نام کنیم. امسال ثبت نام های ما در حوزه فعالیت خود در بازه های سنی ۱۰ الی ۱۹ سال ۰/۸ درصد، در بازه سنی ۲۰ الی ۲۹ سال ۶/۲ درصد، در بازه سنی ۳۰ الی ۳۹ سال ۴۵/۲ درصد و در بازه سنی ۴۰ الی ۴۹ سال ۴۴/۵ درصد است.

صادقی ادامه داد: ۸۲/۳ درصد تحصیل کنندگان در کلاس های ما را بانوان و ۱۷/۷ درصد را آقایان به خود اختصاص داده اند. در مناطق شهری و روستایی بر خلاف تصور افراد، ۵۳/۳ درصد در مناطق شهری و ۴۶/۷ درصد در مناطق روستایی در کلاس های ما هستند. بر اساس آخرین سرشماری سواد در کشور که در سال ۵۵ و قبل از انقلاب انجام گرفته، در این سال میزان میانگین باسوادی کشوری ما ۴۸/۵ درصد و میزان باسوادی آذربایجان شرقی ۳۶ درصد بوده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب بنابه فرمان تاریخی امام خمینی(ره)، نهضت سواد آموزی وارد عمل شده و آموزشیاران این سازمان در کنار آموزش بزرگسالان، افرادی که لازم التعلیم بوده اند را نیز آموزش دادند و در واقع انقلابی دیگر در دل انقلاب اسلامی رخ داده و امروز در سایه این فرمان و این انقلاب در بازه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال میانگین کشوری سواد ۹۶/۶ درصد و میانگین استانی ما نیز ۹۶/۴ درصد است، یعنی فاصله ۱۲/۵ درصدی قبل از انقلاب، اکنون به ۰/۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: طبق سرشماری خود اظهاری خود افراد در سال۱۳۹۵ حدودا ۱۴۲ هزار نفر بی سواد مطلق در استان آذربایجان شرقی وجود داشته است که همکاران ما در راستای شناسایی و جذب این افراد نهایت تلاش خود را انجام داده اند که برخی افراد یا مهاجرت کرده اند و در دسترس نیستند و یا باسواد هستند.

وی ادامه داد: ما به لایه های سخت شناسایی افراد بی سواد رسیده ایم و باید ارگان های مختلف در کنار آموزش و پرورش کمک کنند تا ما بتوانیم در راستای ریشه کنی بی سوادی گامی اساسی برداریم. تا به امروز حدود ۵۱ هزار نفر از ۱۴۲ هزار نفر در کلاس های سواد آموزی ما باسواد شده و از چرخه بی سوادی خارج شده اند. ما به طور میانگین می‌توانیم سالانه ۱۰ هزار نفر از بی سوادی مطلق کم کنیم. تلاش ما این است که در اقصی نقاط آذربایجان شرقی بی سوادی را ریشه کن کنیم. ما برای راحتی سواد آموزان زمان کلاس، مکان کلاس و حتی نحوه حضور در کلاس را به خود سوادآموز واگذار می کنیم. حتی برای معلولینی که توان حرکت و حضور در کلاس را ندارند، یک آموزش دهنده و تسهیلات خاصی را اختصاص می دهیم.

صادقی افزود: اگر یک فرد بی سواد توسط اعضای خانواده خود آموزش دیده است، اگر در آزمون های ما شرکت کرده و قبول شوند، هزینه آموزش به آنها پرداخت شده ولی مدرکشان صادر می شود. بنابراین تمام لوازم و ملزومات مورد نیاز یک سوادآموز به طور رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد. ما به سوی تمامی مردم آذربایجان شرقی دست نیاز دراز می کنیم تا در راستای شناسایی افراد بی سواد یاریگر معاونت سوادآموزی باشند.

میزان باسوادی کلانشهر تبریز ۹۷/۸۰ درصد است

صادقی اظهار کرد: در برخی از شهر های استان، ما درصد سواد آموزی را حدودا به ۱۰۰ درصد رسانده ایم. از جمله آن شهرها می توان به شهرستان اسکو که سرآمد سوادآموزی در آذربایجان شرقی است، اشاره کرد که میزان با سوادی این شهرستان در بازه سنی ۱۰ الی ۴۹ ساله ۹۸/۵۴ درصد است. و شهرستان های تبریز و جلفا به ترتیب با درصد های ۹۷/۸۰ و ۹۷/۶۸ درصد در رتبه دوم و سوم قرار دارند. اکنون ما در شهر تبریز برابر سرشماری سال ۱۳۹۵، ۳۰ هزار نفر بی سواد داریم.

وی در رابطه با کودکان کار اظهار کرد: ما در رابطه با کودکان کار که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، یک تفاهم نامه با این سازمان داریم که کودکان را شناسایی و به ما معرفی کرده و ما در راستای جذب این کودکان تلاش می کنیم. همچنین با کمیته امداد نیز تفاهم نامه ای داریم که این سازمان نیز برای شناسایی افراد بی سواد عضو کمیته امداد یاریگر ما هستند.

اقدامات و گام های جدی برای استخدام آموزش دهندگان سازمان نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر استخدام آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و استخدام ویژه آموزشیاران معاونت سواد آموزی گفت: ما در سال های اخیر به ۲ مورد نسبت به جذب و استخدام آموزشیاران اقدام کرده ایم. اولی قانون الحاق یک ماده و تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی است که از سال ۱۳۹۸ اجرا شده و ۱۴۶۵ نفر از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی بر اساس این قانون، به عنوان استخدامی رسمی وارد آموزش و پرورش شدند و دوره های لازم را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند.

وی ادامه داد: اخیرا هم مورد جدید ابلاغ شده و قرار است در هفته های آتی نهایی شود، تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران برابر بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ است که برابر این بند آموزش دهندگانی که سهمیه ایثارگری دارند، می توانند تبدیل وضعیت شده و به معلم رسمی آموزش و پرورش تبدیل شوند که پیش بینی می کنیم از این مورد نیز حدودا بالای ۴۰۰ نفر از آموزش دهندگان سوادآموزی تبدیل وضعیت شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار