ضرورت پیوند با فرهنگ شهدا در برنامه‌های درسی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر ضرورت پیوند با فرهنگ شهدا در برنامه‌های درسی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت پیوند با فرهنگ شهدا در برنامه‌های درسی

حسن ملکی در مراسم اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی آموزشی و تربیتی رشد که امروز جمعه 26 آذرماه در سینما فلسطین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: از خداوند می‌خواهم که ما را شرمنده این بانوی بزرگوار نکند، ضمن اینکه خدا را شاکریم که توانستیم در ادامه، راه این جشنواره ریشه‌دار و قدیمی را، دنبال کنیم.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، رقیب سایر جشنواره‌های کشور نیست و این نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود زیرا این جشنواره دارای تفاوتی ماهوی با سایر رویدادهاست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: ما در این جشنواره، بر خلاف سایر رویدادهای همتراز، داوری فیلم‌ها را بر مبنای تاثیرات آموزشی و تربیتی آن دنبال می‌کنیم و این ویژگی بارز جشنواره و وجه تمایز آن با سایر جشنواره هاست.

تاکید بر اصالت محتوا در انتخاب آثار جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

ملکی خاطر نشان کرد: همانطور که می‌دانید، بین هنر و علم، سه رابطه را، می‌توان منظور کرد. یکی از روابط این است که هنر راه خود را از علم و محتوا، جدا کند که حالت مطلوبی نیست زیرا اگر هنر از محتوا و علم جدا شود، هسته نخواهد داشت. بدیهی است که، چنانچه علم و محتوا نیز، از هنر فاصله بگیرد، پوسته نخواهد داشت بنابراین پوسته و هسته هر کدام جدا از یکدیگر معنا ندارند و حیات نتیجه امتزاج این دو است، لذا هنر و علم در یک ازدواج تربیتی، معنا دار هستند.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم، ما در این جشنواره، اصالت را به محتوا می‌دهیم اما از هنر نیز به عنوان قالب و پوسته غافل نخواهیم بود، بر همین مبنا، فیلم‌هایی که انتخاب شده‌اند، به این معیارها توجه ویژه داشته‌اند لذا ما هر فیلمی را سازنده، با اثر آموزشی و پرورشی، مورد نظر قرار داده، تقدیر کرده، و به سازنده آن امتیاز می‌دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در این مسیر، فیلم‌های خارجی نیز با این معیار، ملاک و صدالبته با اقتضائات بین‌المللی بررسی شده‌اند زیرا این امر اصالت دادن به محتوای تربیت و آموزشی است.

ملکی بر لزوم توجه به تجربه جهانی تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است که از طریق جشنواره بتوانیم، از تجربه‌های جهانی نیز، استفاده کنیم لذا در این مسیر، الگوها باید متعلق به خودمان باشد و به دنبال نمونه‌های عاریتی نیستیم. در این راستا مدل‌ها باید جوشیده از دورن کشور ما، و فرهنگمان باشد اما بدیهی است که باید از تجربه‌های جهانی نیز استفاده کنیم. با این دیدگاه، یکی از اهداف ما استفاده از تجارب هنرمندان بین‌المللی است زیرا بی بهره ماندن از این تجارب یک خسران است اما تاثیرپذیری صرف نیز همین نتیجه را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: ما از طریق جشنواره سعی می‌کنیم، زمینه‌ای را برای فیلمسازان داخلی، جوانان و کسانی که در عرصه آموزش و تربیت کار کرده‌اند، فراهم کنیم تا بتوانند به کار بپردازند و فضایی نیز، برای عرضه کار خود پیدا کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که از فرآورده‌های جشنواره‌های رشد، شامل فیلم، کتاب و عکس رشد، در مسیر و مدار تحول آموزش و پرورش، استفاده کنیم زیرا همانطور که مستحضر هستید، ما سعی داریم که از انحصار کتاب درسی فاصله بگیریم و از کتاب محوری به سمت برنامه محوری حرکت کنیم. بدیهی است که کتاب در این بخش حذف نمی‌شود اما از انحصار خارج شده، و فیلم و سایر بخش‌ها نیز وارد عرصه می شوند تا در نهایت به بسته تربیت و یادگیری دست پیدا کنیم.

ضرورت پیوند با فرهنگ شهداء در برنامه‌های درسی

ملکی ادامه داد: تلاش ما این است که حاصل فیلم‌های برگزیده در این جشنواره، در فرایند اثرگذاری بر روی دانش آموزان قرار گیرد زیرا این امر، مسئله بسیار مهمی است البته به نظر می‌‌رسد که ما تاکنون توفیق رضایت بخشی، در این عرصه به دست نیاورده‌ایم البته این به معنای خالی بودن این عرصه نیست زیرا کارهای خوبی انجام شده، و اقدامات بسیار مهمی نیز، برای نمایش دادن آثار، به دانش آموزان انجام شده است اما به نظر می‌رسد که هنوز این قدم‌ها در قامت سازمان پژوهش نیست لذا بنا داریم که با همکاری معاونت پرورشی بتوانیم فیلم‌های برگزیده را در سراسر کشور نمایش دهیم زیرا در غیر این صورت درخت جشنواره میوه نخواهد داشت بنابراین سعی ما این است که دانش آموزان بتوانند، با دیدن آثار، این میوه را از درخت بچینند.

برقراری ارتباط بین جشنواره و شهید نوجوان، علی لندی

وی بر لزوم تقدیر از شهدا تاکید کرد و گفت: یکی از افتخارات ما، در جشنواره حاضر، برقراری ارتباط بین جشنواره و شهید نوجوان، علی لندی است. در این راستا ما نشان‌هایی را تهیه کردیم، تا افرادی که با یاد آن شهید اثر تولید کردند، اهدا شود. در ادامه نیز از والدین این شهید نوجوان دعوت کردیم که در جشنواره حضور پیدا کنند، زیرا ما می‌خواهیم صحبت مهمی را به جامعه منتقل کنیم و آن صحبت این است که ما با روح شهید، و فرهنگ ایشان، رابطه‌ای ناگسستنی داریم زیرا ما عهد بسته‌ایم که برنامه‌ها، کتاب‌های درسی و بسته‌های تربیت و یادگیری را، بر محوریت فرهنگ جهاد و شهادت در کنار سایر قابلیت‌ها و مهارت‌هایی که باید آموزش دهیم، قرار دهیم تا به این وسیله برنامه‌های درسی ما نورانی شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بالندگی، طراوات، موجودیت، عزت و شرف ما منوط به این است که با فرهنگ شهید کارمان را پیوند دهیم لذا باید در این عرصه محکم حرکت کنیم.

پنحاه و یکمین جشنواره فیلم رشد از 20 تا 26 آذر ماه در تهران برگزار شد. در این جشنواره 3155 فیلم از 105 کشور شرکت کردند. امسال برای اولین بار نشان شهید لندی در برخی از بخش ها اهدا شد.

پنجاه‌و‌یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی فیلم رشد در سطح ملی و بین‌المللی در بخش‌های داستانی بلند، داستانی کوتاه، مستند‌ کوتاه، مستند بلند‌ و پویانمایی با حضور بیش از 105 کشور خارجی و 3155 اثر برگزار می‌‌شود. از این تعداد فیلم 1980 فیلم از کشورهای خارجی و 1175 فیلم ایرانی در بخش‌های بین‌الملل، معلمان، دانشجومعلمان و دانش‌آموزان بوده است.

این دوره جشنواره از شنبه 20 تا جمعه 26 آذرماه برگزار شد و از طریق لینک https://roshka.ir/live/roshd به صورت آنلاین اکران شد.

در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره خانواده شهید دانش آموز علی لندی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، علامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خزایی رئیس سازمان سینمایی، حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان، مدیران حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره پنجاه و یکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقمندان، معلمان و دانش آموزان فیلمساز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار