پیشنهاد تشکیل «شورای عالی سینما» روی میز دولت

تهران (پانا) - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی و به موجب ماده (۲) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای افزایش تعامل، هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف، مصون‌سازی، ساماندهی و شکوفایی سینمای کشور، پیشنهاد «تشکیل شورای عالی سینما» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد تشکیل «شورای عالی سینما» روی میز دولت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، یکی از وظایف اصلی سیاستگذاران فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هم واقع شده، «حمایت هوشمندانه و مسئولانه» از رسانه‌هایی مانند سینماست.

به موجب اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت می‌تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر واگذار کند. مصوبات این کمیسیون‌ها در محدوده قوانین پس از تأیید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا است.

با توجه به تحولات گسترده‌ای که در حوزه صنعت صوت و تصویر بخصوص در فضای مجازی رخ داده، تحقق اهداف راهبردی دولت در عرصه فرهنگ از قبیل شکوفاسازی ظرفیت‌ها، توزیع منابع و امکانات در کشور، مردمی کردن، بهبود وضعیت اقتصادی، محصول محوری، یارانه محوری و حمایت از مردم، بیش از پیش به ارتقای نگاه، احساس مسئولیت، هم‌افزایی و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط برای انجام اقدامات اساسی و زیربنایی در سینمای کشور نیازمند است.

در این راستا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت ۵ سال از انحلال «شورای عالی سینما» در دولت دوازدهم و در جهت احیای آن، متن پیشنهادی تشکیل شورای مذکور را که پس از رفع ایرادات قانونی مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخش های سیاستگذاری، اجرایی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در حوزه هنر - صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاری های فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه های اجرایی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه فعالیت های سینمایی و سمعی بصری و رفع چالش ها و معضلات و ارایه پیشنهاد و مشاوره های لازم در این خصوص، از جمله اهداف تشکیل شورای یاد شده است.

به موجب پیشنهاد ارایه شده، اعضای «شورای عالی سینما» عبارتند از:

رئیس جمهور (رئیس شورا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رئیس)، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و هفت نفر از سینماگران معتبر شناخته شده به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

همچنین به منظور هماهنگی، بهره گیری از مزیت ها و ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان برای توسعه عدالت فرهنگی و شناسایی و توانمندسازی استعدادهای جوان در عرصه فیلم سازی و تقویت زیرساخت های سینمایی و اهداف مندرج در ماده یک، شورای استانی توسعه صنعت تصویر و سینما در چارچوب آیین نامه مصوب شورای عالی سینما تشکیل خواهد شد. ترکیب این شورا عبارتند از:

استاندار (رئیس)، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (نایب رئیس و دبیر)، رئیس مرکز صدا و سیمای استان، رئیس حوزه هنری استان، مدیر انجمن سینمای جوان مرکز استان، شهردار مرکز استان و یا رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در استان و سه نفر از سینماگران معتبر شناخته شده به انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.

پیشنهاد یاد شده در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی دولت بررسی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار