در گفت‌وگو‌ با پانا؛

«خلیفه قاسم» چگونه سوژه یک مستند شد

تهران (پانا) - مستند «خلیفه قاسم» به کارگردانی مهرزاد خاکی روایتی از مردی است که کارگردان او را اتفاقی یافته اما تحت تاثیر زندگی و اختراعش قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
«خلیفه قاسم» چگونه سوژه یک مستند شد

مهرزاد خاکی، کارگردان مستند «خلیفه قاسم» که در بخش کوتاه مسابقه ملی نمایش داده می‌شود، در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع این فیلم گفت: «آشنایی من با این سوژه بسیار عجیب بود. در حال ساختن یک فیلم بودم و دنبال خراطی می‌گشتیم که در گذشته میل باستانی می‌ساخته، اما حالا پایه مبل می‌سازد. برای پیدا کردن این خراطی به محله خلازیر رفتیم و در آدرس‌هایی که به ما می‌دادند با گاراژی مواجه شدیم که تمام افراد حاضر در آن افغانستانی بودند.»

این کارگردان ادامه داد: «یکی از کارگران افغانستانی گفت ما همکاری داریم که ۱۵ سال پیش دستگاهی اختراع کرده که کمک بزرگی به صنعت کرده است. در گذشته تیرآهن را با دستگاهی می‌بریدند که حدود یک ساعت زمان می‌برده، اما این دستگاه جدید فقط در 15 ثانیه هر تیرآهنی را برش می‌دهد. این نحوه آشنایی ما با سوژه بود که تصمیم گرفتیم به او بپردازیم.»

او درباره روند تولید این پروژه گفت: «این مستند با بودجه کمی تولید شد، البته زمان‌بر بود چون باید افراد کمی را سر صحنه می‌بردیم تا بتوانیم به شخصیت اصلی نزدیک شویم.»

این کارگردان درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در دیده شدن آثار مستند گفت: «جشنواره «سینماحقیقت» یکی از معتبرترین و تخصصی‌ترین جشنواره‌های سینمای ایران است، همه مستندسازان تلاش می‌کنند فیلمی بسازند تا قابل ارائه در این جشنواره باشد و اغلب آنها دوست دارند نتیجه کار و تجربه‌شان در این فضا دیده و ارزیابی شود.»

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار