اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از مرگ «اکبر خرمدین» تا اعدام «آرمان عبدالعالی»

تهران (پانا) - کاهش آمار فوتی‌های کرونایی، کاهش تعداد شهرهای قرمز کرونایی، اجرای حکم قصاص «آرمان عبدالعالی»، مرگ اکبر خرمدین در زندان و تایید غیرعمد بودن قتل در پرونده حمید صفت بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۳۳۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
از مرگ «اکبر خرمدین» تا اعدام «آرمان عبدالعالی»

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۹۲ هزار و ۸۲۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۲۹ هزار و ۲۸۰ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۵ میلیون ۸۱۹ هزار و ۲۵ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین در هفته‌ای که سپری شد، تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا پس از گذشت بیش از 200 روز دو رقمی شد.

آمار واکسیناسیون کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسید.

کاهش شهرهای قرمز

در هفته‌ای که سپری شد تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاهش یافت و بر این اساس، ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.

لغو منع تردد شبانه در سراسر کشور

در هفته‌ای که سپری شد، مصوبه ممنوعیت تردد شبانه لغو شد. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از لغو اجرای منع تردد شبانه در سراسر کشور خبر داد و گفت: با توجه به کاهش روند ابتلا به کرونا و واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا اجرای طرح منع تردد شبانه از امشب در سراسر کشور لغو شد.

اجرای حکم قصاص «آرمان عبدالعالی»

آرمان عبدالعالی که در سال ۱۳۹۲ مرتکب قتل غزاله شکور شده بود، با حکم دادگاه به قصاص محکوم شد. آرمان عبدالعالی در هفته‌ای که گذشت، اعدام شد. مرکز رسانه قوه قضاییه با اعلام خبر اجرای حکم قصاص آرمان عبدالعالی عنوان کرد که حکم قصاص آرمان عبدالعالی در پی تقاضا و عدم گذشت خانواده غزاله شکور و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی، شورای حل اختلاف و فعالین فرهنگی و اجتماعی کشور طی سالهای اخیر به منظور جلب رضایت اولیای دم که تا اخرین لحظات هم ادامه داشت، سحرگاه امروز سوم آذر ماه در زندان رجایی شهر اجرا شد.

حادثه در مترو

در هفته‌ای که سپری شد، متروی تهران شاهد اتفاق تلخی بود. یکی از پرسنل تعمیرات خط ۴ که جهت تعمیر سوزن ورودی ایستگاه ارم سبز در محل سوزن حاضر بود به سبب برخورد با قطار جان خود را از دست داد. پس از این حادثه علیرضا زاکانی، شهردار تهران با واکنش نسبت به مرگ کارگر خط 4 مترو دستور داد که سازمان بازرسی شهرداری ظرف ۲۴ ساعت علت بروز حادثه را گزارش دهد.

هفته آلوده برای کلانشهرهای کشور

اغلب روزهای هفته‌ای که سپری شد، کیفیت هوای کلانشهرهای کشور در وضعیت ناسالم گرفت و این شرایط در کلانشهر تهران بیشتر از سایر کلانشهرها بود که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تهران، هوای آلوده تا اواسط هفته آینده در پایتخت ادامه دارد.

دیوان عالی قتل غیرعمد حمید صفت را تایید کرد

در هفته‌ای که سپری شد، حمید شاهرخی، وکیل حمید صفت اعلام کرد که شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور با صدور دادنامه قطعی ضمن رد فرجام خواهی معترضین رأی فرجام خواسته مبنی بر برائت حمید صفت از قتل عمد را تأیید کرد. رأی قطعی است و از نظر دادگاه حمید صفت مرتکب قتل عمد نشده و فقط باید جنبه عمومی جرم طی شود.

مرگ اکبر خرمدین در زندان

26 اردیبهشت سال جاری جسدی مثله شده در یک سطل زباله در خیابان نفیسی، محله اکباتان کشف شد. اکبر پدر بابک خرمدین در اعترافات خود گفت: پسرم مجرد بود، به خاطر اختلافاتی که داشتیم او را با خوراندن مواد بیهوشی بیهوش کردم سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش آن را تکه تکه کرده و در نزدیکترین سطل آشغال خیابانی انداختم. همچنین پدر و مادر بابک خرمدین به قتل داماد ۵۵ ساله و دختر ۴۹ ساله در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ به همان روش یعنی تکه تکه کردن جسد و انتقال به سطل زباله مرکتب شده‌اند نیز اعتراف کردند. اکبر خرمدین که چندی پیش فرزند خود بابک خرمدین را با ضربات چاقو به قتل رساند، هفته‌ای که سپری شد به دلیل ایست قلبی در زندان رجایی شهر فوت کرد.

کیفرخواست سرکرده الاحوازیه ابلاغ شد

حبیب اسیود از سال ۲۰۰۵ فعالیت‌های تروریستی خود را تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی از جمله موساد و عربستان سعودی و در چتر حمایتی سوئد آغاز کرد. گروهک تروریستی الاحوازیه به سرکردگی اسیود فقط در سال ۱۳۸۴، ۱۰ مورد عملیات تروریستی انجام داده که منجر به شهادت تعداد زیادی از هموطنان شده است. قوه قضاییه از «ابلاغ کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه» خبر داد. در هفته‌ای که سپری شد، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن انتشار این خبر اعلام کرد: «اسیود در جریان جلسه ابلاغ کیفرخواست، خود را کارمند اداره کار سوئد و دارای تابعیت سوئد معرفی کرد. بر اساس کیفرخواست صادره، اتهام وی اداره و سرگروهی گروه تروریستی به نام «حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار