اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

اُمیکرون در یک قدمی ایران؛ شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت

تهران (پانا) - علی‌رغم فروکش کردن موج پنجم کرونا و خروج شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونا طی دو هفته اخیر اما در هفته‌ای که سپری شد نقشه کرونایی کشور بازهم قرمز شد و خطر سویه جدید کرونا همچنان نگران‌کننده است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
اُمیکرون در یک قدمی ایران؛ شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۳۰ هزار و ۴۴۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۵ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۴۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۱۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

بازگشت شهرهای قرمز به نقشه کرونا

در هفته‌ای که گذشت 2 شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و بر این اساس، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.

آمار واکسیناسیون

تاکنون ۵۸ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۱۹ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۳۷ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۸۱۱ هزار و ۳۷۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۸ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۳۵ دُز رسید.

دُز سوم واکسن کرونا به 40 ساله‌ها رسید

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و طبق اعلام وزارت بهداشت نوبت تزریق در هفته‌ای که گذشت به افراد بالای 40 سال رسیده است و واجدین شرایط می‌توانند برای دریافت نوبت سوم واکسن خود به مراکز بهداشتی واکسیناسیون مراجعه کنند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، 2 دسته از افراد مشمول دُز سوم واکسن کووید۱۹ می‌شوند. دسته اول تمامی افراد بالای ۴۰ سال که در نوبت اول و دوم از واکسن‌های غیرفعال شده مانند سینوفارم، برکت یا بهارات استفاده کردند، این افراد اگر سه ماه و بیشتر از نوبت دوم‌شان گذشته باشد، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن هستند و واکسنی ترجیحا مشابه واکسن نوبت و اول و دوم‌ خود را باید دریافت کنند. دسته دوم افرادی هستند که در نوبت اول و دوم از واکسن‌های آدنوویروسی مانند «اسپوتنیک وی» یا «آسترازنکا» استفاده کرده‌اند. در این دسته، افرادی که بالای ۶۰ سال باشند و 6 ماه از نوبت دوم‌شان گذشته باشند، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن هستند که و ترجیحا برای این گروه، واکسن «آسترازنکا» یا «پاستوکووک پلاس» پیشنهاد می‌شود. توصیه شده افراد برای دریافت دوز سوم ترجیحا به همان مرکزی مراجعه کنند که دُز اول و دوم را دریافت کرده‌اند؛ اما در غیر اینصورت، واکسیناسیون در همه مراکز قابل انجام است.

اُمیکرون در یک قدمی ایران

سویه جدید کرونا اُمیکرون نام دارد و از آفریقای جنوبی نشأت گرفته و تاکنون 30 کشور جهان را درگیر کرده و به یک قدمی ایران رسیده است. در هفته‌ای که سپری شد بسیاری از مسئولان نظام سلامت نسبت به ورود سویه جدید به کشور ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند تا مرزهای کشور به خوبی کنترل شود.

حادثه مرگبار مینی‌بوس دانش‌آموزان

در هفته‌ای که سپری شد حادثه‌ای مرگبار برای یک سرویس مدرسه رخ داد و در پی تصادف یک دستگاه کامیون با یک دستگاه مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در جاده هلشی - ماهیدشت در استان کرمانشاه، دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند. آنطور که سرهنگ دستغیب، رئیس پلیس راه استان کرمانشاه درباره علت وقوع این حادثه گفته است:‌ یک کامیون کمپرسی با یک دستگاه مینی بوس برخورد داشته است که بر اثر شدت این برخورد، مینی‌بوس 20 متر جلوتر واژگون می‌شود و چند تن از سرنشینان مجروح می‌شوند. این مینی‌بوس سرویس مدرسه بوده و سرنشینان آن دانش‌آموزان مقطع متوسط اول بوده‌اند.

محکومیت 8 نفر در پرونده کرسنت

در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از نشست‌های سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. در این جلسه ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه آخرین اخبار حوزه قضایی را تشریح و اعلام کرد که ۸ نفر در پرونده کرسنت به جرم تبانی در معاملات دولتی و اخد رشوه متهم هستند که پرونده در جریان و در دستور کار دولت است. او همچنین درباره اعتراضات اخیر در اصفهان توضیحاتی داد و اعلام کرد که در جریان این اعتراضات 130 نفر بازداشت شدند.

جنجال نامگذاری اصناف

در پی انتشار مصاحبه‌ای به نقل از رئیس اماکن پلیس پایتخت در هفته‌ای که گذشت، مرکز اطلاع رسانی این فرماندهی با انتشار یادداشتی ضمن رد مطالب منتشر شده، اعلام کرد که در نامگذاری واحدهای صنفی صرفا استفاده از نام‌های لاتین و نامتعارف غیر مجاز بوده و در مقابل استفاده از نام‌های ایرانی (همه قومیت‌ها) در نامگذاری واحدهای صنفی مجاز و محترم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار