امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با پانا:

تا زمانی که استقلال و پرسپولیس سودآور نباشند واگذاری توجیه ندارد

کدام سرمایه‌گذار عاقلی حاضر است سرمایه‌اش را برای باشگاه زیان‌ده هزینه کند؟

تهران (پانا) - مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال معتقد است در وضعیت فعلی شرایط برای واگذاری پرسپولیس و استقلال فراهم نیست.

کد مطلب: ۱۲۳۱۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تا زمانی که استقلال و پرسپولیس سودآور نباشند واگذاری توجیه ندارد

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی یکی از چالش‌های ورزش ایران است که سال‌ها پرونده آن باز است و به نوعی به یک پروژه شکست‌خورده هم لقب گرفته است. بحث حضوضی‌سازی استقلال و پرسپولیس به صورت جدی از دوره سلطانی‌فر آغاز شد تا این دو باشگاه دولتی به فرابورس داده شود. در دوره سلطانی‌فر تقریباً بخشی از کارهای آن‌ انجام شد و در دوره سجادی قرار بود ادامه این کار انجام شود تا بالاخره پس از سال‌ها خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به ثمر برسد، به همین خاطر وزیر ورزش و جوانان هم در تازه‌ترین اظهارات خود عنوان کرده بود که واگذاری استقلال و پرسپولیس دوباره آغاز شده و همه کارهای آن‌ هم انجام شده است. این اظهار نظر وزیر ورزش و جوانان واکنش رئیس سازمان خصوصی‌سازی را به همراه داشت که به صراحت اعلام کرد برای واگذاری استقلال و پرسپولیس نیازمند تضمین موفقیت دارند و در صورتی که این تضمین فراهم نشود هیچ تضمینی برای واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد.

امیرواعظ آشتیانی در گفت‌وگو با پانا، درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس و اینکه در شرایط فعلی این دو باشگاه خریداری ندارند؛ عنوان کرد: « به نظرم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با شرایط فعلی هیچ خریداری ندارند؛ در واقع اگر حتی بستری برای خصوصی‌سازی فراهم شود و بدهی‌های کلان این دو باشگاه هم پرداخت شود اما به اعتقاد من باز هم واگذاری به سرانجام نخواهد رسید. البته برخی معتقدند با پرداخت بدهی این دو باشگاه امکان ورود آن‌ها به بورس فراهم شده است اما من معتقدم این موضوع با واقعیت همخوانی ندارد. حتی من فکر می‌کنم طرح این موضوع هم در مجمع عمومی باشگاه‌ هم رد خواهد شد چرا که کدام سرمایه‌دار عاقلی حاضر است سرمایه باارزش خود را برای خرید سهام باشگا‌ه‌های زیان‌ده صرف کند؟! »

وی تاکید کرد: « حتی اگر قانون به سرخابی‌ها اجازه دهد سهام خود را به بورس وارد کنند آیا کسی پیدا می‌شود که روی آن سرمایه‌گذاری کند؟! قطعاٌ خیر. مشکلاتی که هر دو باشگاه دارند بر همگان مشخص است و اظهر من الشمس است. در چنین شرایطی قطعا باید فضای اقتصادی برای پرداخت بدهی باشگاه‌ها و حرکت آن‌ها به سوی درآمدزایی فراهم شود. با توجه به اینکه این بستر برای آن‌ها فراهم نیست . بنابراین اگر تمامی امکانات برای واگذاری استقلال و پرسپولیس فراهم نشود و آن‌ها را مدیریت نکنند این خصوصی‌سازی شدنی نخواهد بود. باید برای واگذاری یک توجیه اقتصادی مناسب صورت بگیرد و تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد بحث واگذاری انجام شدنی نیست. »

واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: « به نظرم صحبت‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی کاملا حساب شده و کارشناسی بود. نباید در بحث واگذاری تبعات منفی ایجاد کرد و از واگذاری بلوکی و خرده‌فروشی استقلال وپرسپولیس جلوگیری کرد. یکی از شاخص‌های واگذاری یک شرکت یا بنگاه در بورس و فرابورس گزارش سوددهی آن مجموعه در سه سال اخیر است آیا باشگاه استقلال و پرسپولیس چنین شرایطی دارند؟! باشگاهی که زیان‌ده است و در چند سال اخیر با مشکلات مالی زیادی دست وپنجه نرم می‌کرده نباید وارد بورس شود. »

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال به موانع درآمدزایی دو باشگاه سرخابی‌ها اشاره کرد و گفت«: برای واگذاری استقلال و پرسپولیس باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد در غیر این صورت واگذاری کار درستی نخواهد بود. تا زمانی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به درجه‌ای نرسند که سودده باشند سرمایه‌گذاران روی این دو باشگاه سرمایه‌گذاری نخواهند کرد. موانعی که برای درآمدزایی سر راه این دو باشگاه است باید برداشته شود. در حال حاضر حق پخش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص نیست و حتی سهم واقعی آن‌ها را نمی‌دانیم. بحث بعدی حق کپی رایت است که به این دو باشگاه آسیب جدی زده است. استفاده از برند حق طبیعی این دو باشگاه است و باید از آن استفاده کنند اما تولیداتی که در بازار وجود دارد عملا از برند این دو باشگاه استفاده می‌کنند و هیچ قانونی هم وجود ندارد که با آن‌ها مقابله کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار