یک مشاور:

خودآگاهی از آگاهی مهم‌تر است

تهران (پانا) - یک مشاور و روانشناس مراکز درمانی منطقه ۱۴، از اثرات و زیان های آموزش مجازی بر دانش‌آموزان در دوران کرونا سخن گفت و عنوان کرد در این دوران خودآگاهی از آگاهی مهم‌تر است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خودآگاهی از آگاهی مهم‌تر است

منوچهر باقری؛ مشاور و روانشناس مراکز درمانی منطقه ۱۴، ضمن اشاره به اثرات فضای مجازی بر دانش آموزان در گفتگو با پانا عنوان کرد: «با مجازی شدن مدارس، یک شرایط نو پدید و یک فضای ناآشنا برای بچه ها به وجود آمد و آثار و آسیب های خاص خودش را روی دانش آموزان گذاشت. برای مثال در زمانی که مدارس به صورت حضوری بود، دانش آموزان مکلف بودند که نظم را رعایت کنند و انضباط را یاد بگیرند. دانش آموزان هنگامی که در یک فضای دوستانه و جمعی در کنار هم حضور داشته باشند، می توانند در کنار ارتباط مستقیم با معلم، دانش آموزان و هیجانات و فضای موجود در کلاس که موجب بارش فکری در دانش آموزان می شود، تأثیرات بسیار خوبی روی بچه ها داشته باشد و میزان یادگیری بچه ها را به صورت تصاعدی بالا ببرد.»

وی ادامه داد: «در کل چشم انداز حضوری بودن به خاطر ارتباط چهره به چهره و اینکه بچه ها می توانند در کنار هم باشند، یک تجربه لذت بخش برای دانش آموزان است و کمی بچه ها را در شرایط خود باوری محیط پیرامون خود قرار می داد و این اصل که قرار نیست صرفا به آگاهی برسیم بلکه باید به خود آگاهی برسیم، برایشان تداعی می شد.»

باقری گفت: «اتفاقی که با مجازی شدن آموزش رخ داده، بالا رفتن اضطراب دانش آموزان است. چرا که در این فضا، بچه ها از شرایط طبیعی خودشان که حضور در کلاس ها بوده، دور شدند. یکی دیگر از تأثیراتی که این فضا به وجود آورده، افسردگی و خشم در نوجوان ها و جوانان است که این خشم می تواند از خودشان یا دوستان و معلمان و حتی خانواده های آنان نیز باشد و این موضوع می تواند تا آنجا پیش برود که بچه ها دیگر تمایلی به حضور در جمع های خانوادگی ندارند و تنهایی خویش را ترجیح می دهند که این ها نشانه کنترل نشدن خشم و اضطراب و افسردگی در دانش آموزان است.»

وی افزود: «تفاوتی که کلاس های حضوری با مجازی داشت این بود که در کلاس های حضوری بچه ها مشارکت فعالی داشته و نظم داشتند. دانش آموزان تجربه های جمعی زیادی داشتند و ارتباطات آنها مؤثر بود و در این تجربه های جمعی، بارش فکری اتفاق می افتاد. البته اگر مدیریت کلاس به نحو احسن انجام شود، می تواند موجب طوفان فکری هم بشود. در شرایط مجازی، این تجربه ها بسیار کمرنگ تر هستند و ما باید نگاه درستی داشته باشیم و نمی توانیم بگوییم چون در این وضعیت کرونایی هستیم، کلاس های حضوری را به کلی قطع کنیم و کما فی السابق شرایط مجازی را ادامه دهیم. چون اثرات آموزش مجازی که تا الان کلاس های مجازی داشتند، بسیار مضر بوده و وضعیت کنونی آموزش که با نصف ظرفیت است، خیلی بهتر از شرایط کاملا مجازی است.»

وی در پایان با اشاره به برخی از مسائلی که انتظار می رود با حضوری شدن مدارس با آنها رو به رو شویم گفت: «یکی از مشکلات اساسی که ما با آن رو به رو می شویم، افت تحصیلی دانش آموزان است که ناشی از شرایط آموزش مجازی است. به این دلیل که برخی از دانش آموزان لزوما اجباری بر خواندن دقیق درس ها نداشتند و با حضوری شدن مدارس این مشکلات سر باز می کند. از دیگر موارد می توانیم به مشکلات جسمی، انضباطی و رفتاری اشاره کرد. مانند: پرخاشگری؛ که ناشی از خشمی است که در فضای مجازی، درون بچه ها به وجود آمده و ما باید مراقب بچه ها باشیم که این دوران را بگذرانیم تا یک شرایط بهتر و آرام تری داشته باشیم.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ محمد باجلان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار