اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش موارد ابتلا به کرونا تا آماده‌باش مراکز درمانی در کشور

تهران (پانا) - افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی در برخی استان‌های کشور، آماده‌باش مراکز درمانی، اعلام موجوی واکسن، زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، توضیح درباره کمبود پزشک متخصص در کشور و ماجرای حضور اکبر طبری در خارج از زندان بخشی از خبرهای مهم اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش موارد ابتلا به کرونا تا آماده‌باش مراکز درمانی در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۷ هزار و ۶۸۶ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۵ میلیون ۶۴۳ هزار و ۳۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۶۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین از ابتدای واکسیناسیون کرونا در کشور تاکنون ۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۳۳۷ نفر دُز اول، ۴۰ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۵۷ نفر دُز دوم و ۳۱۴ هزار و ۱۰۵ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۶ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۹۹ دُز رسید.

آخرین وضعیت کرونا در کشور

طی هفته گذشته روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی استان‌ها افزایشی شده است و این شاخص‌ها در برخی استان‌ها از جمله در پایتخت بهتر شد و تهران بعد از 9 ماه در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت. طبق اعلام وزارت بهداشت، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۵۷۱۶۲ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۸۹۷۳ مورد و تعداد موارد فوتی جدید طی این هفته ۱۱۱۲ مورد بوده است. البته علی‌رغم تسریع در واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا در کشور، به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهرهای قرمز در کشور افزایش یافت و هم‌اکنون به ۳۳ شهر رسید و بر این اساس ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان کشور در وضعیت زرد قرار دارند و ۱۰۰ شهرستان نیز آبی هستند.

آماده‌باش مراکز درمانی

با افزایش موارد ابتلا و بستری در برخی استان‌های جنوبی و غربی کشور، نگرانی از پیدایش موج ششم کرونا همچنان وجود دارد و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد مراکز درمانی در کشور در آماده‌باش کامل قرار دارند.

اعلام موجودی واکسن کرونا

پس از اینکه در دو هفته گذشته واردات واکسن از سوی هلال احمر به اتمام رسید این نگرانی در کشور افزایش یافت که ذخایر واکسن کرونا در کشور تمام شده است. سید حسین صفوی، رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اعلام کرد که موجودی کنونی کشور برای واکسیناسیون دو دُز افراد واجد شرایط کافی است. به گفته وی، ۱۴۶ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده است و حدود ۱۲ میلیون دُز هم از طریق شرکت‌های داخلی تامین شده است.

توضیح درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

بازگشایی مراکز آموزشی در ایام کرونا به یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها تبدیل شده است. از طرفی تمهیدات لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی کامل مراکز تحصیلی اتخاذ شده است. در هفته‌ای که سپری شد، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها توضیح داد که بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد باید انجام شود.

وی تاکید کرد: در دوران کرونا، بزرگترین صدمه را در آموزش دیدیم. آینده مملکت به بازگشایی دانشگاه‌ها و کلاس‌های حضوری بستگی دارد. بچه‌ها اکنون صدمات زیادی خوردند. سیک زندگی‌شان بر هم خورده، خیلی می‌خوابند، پرخوری می‌کنند، چاق شدند و در عین حال ما در مدارس فقط درس یاد نمی‌دهیم، بلکه روابط اجتماعی برخورد با یکدیگر و... را آموزش می‌دهیم و در دنیا این صدمات ایجاد شده است. بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد باید انجام شود. خوشبختانه عوارض و مرگ و میر کرونا در بچه‌ها نادر است و بیشتر مرگ و میر در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد. درباره بازگشایی ستاد کرونا بر اساس اطلاعاتی که به آنجا ارائه می‌شود، تصمیم می‌گیرد.

کمبود پزشک متخصص در ایران صحت دارد؟

در روزهای اخیر، بسیاری از مسؤولان حوزه سلامت از کمبود پزشک متخصص در برخی رشته‌های تخصصی حرف می‌زنند. نمونه آن کمبود متخصص قلب و عروق و رادیولوژی در کشور است بروز چنین مشکلی در ایران دور از انتظار نبود، چراکه زنگ بحران کمبود پزشک متخصص پیش از این هم در کشور به صدا درآمده بود، اما به آن توجه نشده بود. سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان بارها در شورای سیاستگذاری بیمه در این باره جلسه برگزار کرده‌اند و از سال۹۳ نیز برنامه‌هایی برای برقراری عدالت بین‌رشته‌ای تدوین و محتوای زیادی در این خصوص منتشر شده است. این در حالی است که در هفت سال گذشته این برنامه‌ها هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است، چراکه انگیزه‌های صنفی به سدی برای اجرای آن بدل شده است. در واقع بسترهای مناسبی برای اجرای برنامه‌های عدالت بین‌رشته‌ای وجود دارد اما تمایلی برای اجرای آن دیده نمی‌شود. این درحالی است که بی‌توجهی به این مهم در آینده نزدیک سبب بروز مشکلات جدی در حوزه بهداشت و درمان خواهد شد. البته در هفته‌ای که سپری وزارت بهداشت کمبود پزشک متخصص در کشور را رد کرد.

مادر محیط زیست ایران درگذشت

در هفته‌ای که سپری شد محیط زیست ایران داغدار مه‌لقا ملاح معروف به مادر محیط زیست شد. مه‌لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در یک کاروان‌سرای عباسی در بین راه به‌دنیا آمد. پدر مه‌لقا، آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد. به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد. او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت. سپس برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت. ملاح در فرانسه دورهٔ کتاب‌داری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند و در بازگشت به ایران در کتاب‌خانه دانشگاه تهران مشغول کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ موسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست گذاشت.

اکبر طبری کجاست؟

در پی انتشار اخباری در رابطه با پرونده اکبر طبری و بیژن قاسم‌زاده، قوه قضاییه اعلام کرد که نقض رای اکبر طبری از سوی دیوان عالی کشور صحت ندارد و حکم وی عینا در دیوان عالی کشور تایید شده است. بر اساس این گزارش طبری که سال گذشته، در ارتباط با لیدری و سردستگی باند ارتشاء به ۳۱ سال حبس محکوم شد، در زندان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است. همچنین، پیرامون انتشار تصاویر بیژن قاسم‌زاده در فضای مجازی، خبرگزاری میزان کسب اطلاع کرد دیوان عالی کشور این پرونده را به شعبه صادرکننده جهت رفع نقص در پرونده اعاده کرده است و مراحل دادرسی پرونده وی در جریان است. براساس این گزارش، این متهم بر اساس قانون تا اعلام نهایی نتیجه دادرسی، فعلا با قرار وثیقه آزاد شده است.

تایید حکم قصاص پزشک تبریزی

پزشک تبریزی سال ۹۵ به اتهام قتل بازداشت شد.در جریان پرونده اتهامی پزشک تبریزی او به قتل مادربزرگ و همسر خود متهم شد.پزشک تبریزی یک بار به قصاص محکوم شد اما حکم قصاص پزشک تبریزی نقض شد و او بار دیگر محاکمه شد. دومین بار که حکم قصاص صادر شد، دیوان عالی کشور قصاص پزشک تبریزی را تائید کرد. مهر ماه سال ۹۵ رسیدگی به پرونده قتل همسر و مادربزرگ یک پزشک معروف تبریزی در حالی در لیست اخبار حوادثی قرار گرفت که پزشک تبریزی متهم به قتل شد. این پزشک که دکتر علیرضا صلحی نام داشت، پیش از وقوع پرونده قتل به پزشک خوش خط در فضای مجازی مشهور شده بود و تصویر نسخه‌هایی که با خط خوش نوشته شده بود دست به دست می‌چرخید. روز حادثه پزشک تبریزی برای اعضای خانواده خود غذا تهیه کرده بود و آنها بعد از صرف غذا به دلیل مسمومیت بالا در بیمارستان بستری شدند. در نهایت همسر پزشک تبریزی به نام المیرا و همچنین مادر بزرگ این پزشک جان خود را از دست دادند. با توجه به اینکه بررسی ها حاکی از آن بود که مسمومیت غذایی عامل مرگ دو نفر از اعضای خانواده علیرضا صلحی شده بود و غذا را دکتر صلحی برای خانواده اش تهیه کرده بود؛ بنابر این او به اتهام دو فقره قتل عمدی بازداشت شد، اما هرگز به مسموم کردن عمدی غذاها اقرار نکرد و اتهام قتل عمدی را انکار کرد.با این حال با توجه به ادله موجود در پرونده علیه او کیفرخواست صادر شده و او در دادگاه محاکمه شد. حکم قصاص وی در دیوان عالی کشور تایید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار