۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است

تهران (پانا) - سدهای کشور قابلیت ذخیره حداکثر حجم آبی در حدود ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب را دارند که اکنون تنها درحدود ۳۵ درصد ظرفیت مخازن سدها، حجم آب ذخیره شده وجود داشته که البته این میزان برای برخی از سدهای مهم بسیار کمتر است.

کد مطلب: ۱۲۲۹۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است

به گزارش ایرنا، کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در مهرماه امسال که به گفته مسوولان آب کشور در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است اثر منفی بر بیلان آب کشور باقی گذاشته به گونه‌ای که در بسیاری از سدهای مهم، کمترین میزان آب ذخیره شده وجود دارد.

این کاهش حجم ذخیره سد علاوه بر آنکه تامین آب را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد، در سدهایی که دارای نیروگاه تولید برق است نیز اثر منفی داشته و توان تولید این نیروگاه‌ها را کاهش داده و در برخی موارد از مدار تولید خارج کرده است.

براساس تازه ترین آمار شرکت مدیریت منابع آب کشور، تا ۱۴ آبان‌ماه سال آبی جاری (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم موجود آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۷.۹ میلیارد مترمکعب است که کاهشی در حدود ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد، میزان کل ورودی به سدهای کشور طی سال آبی جاری حدود ۱.۵۷ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۲۶ درصد نسبت به سال آبی گذشته در مدت مشابه را تبیین می‌کند.

میزان کل حجم خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا ۱۴ آبان نیز معادل ۲.۸۸ میلیارد متر مکعب است که کاهشی معادل ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نشان می‌دهد.

در شرایط کنونی، سدهای کشور قابلیت ذخیره حداکثر حجم آبی در حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب را داراست که تنها حدود ۳۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور، حجم آب ذخیره شده وجود داشته که البته این میزان برای برخی از سدهای مهم کشور بسیار کمتر است.

در استان‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی متوسط مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۴۱ درصد و ۲۳ درصد است.

کاهش میزان حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از یکسو و نیز تداوم کاهش ۲۶ درصدی آب ورودی به سدها از یکم مهر تاکنون نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته از سوی دیگر و نیز پیش­‌بینی تداوم بروز بارش کمتر از نرمال در پاییز و احتمالا زمستان پیش‌رو، ضرورت مدیریت مصارف در بخش­‌های شرب و به‌خصوص کشاورزی را اثبات می‌کند.

سال آبی در ادبیات حاکم بر مدیریت منابع آبی به یک دوره دوازده ماهه اطلاق می‌شود که شروع آن ابتدای مهرماه و خاتمه آن شهریور است.

چندی پیش معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در مدت کمتر از ۳۰ سال گذشته منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به حدود ۱۰۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار