سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

امسال مهر ماندگاری داشتیم که در تاریخ آموزش و پرورش تکرار نخواهد شد

تهران( پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد امسال مهر ماندگاری رقم خورد که در تاریخ آموزش و پرورش تکرار نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
امسال مهر ماندگاری داشتیم که در تاریخ آموزش و پرورش تکرار نخواهد شد

نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با شورای معاونین و مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهرا ن صبح امروز برگزار شد

علیرضا کاظمی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش خطاب به حضار گفت: امروز روز خوبی برای ماست که بعد از یک دوران پرتلاطم و سنگین در آموزش و پرورش، فرصت شد خدمت برسیم و عرض ادب کنیم و تنها هدف این دیدار تقدیر از زحمات همه شما در این دوران سخت است.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده توسط مدیران و معاونین افزود: من نیز مثل شما رئیس اداره بوده ام و همه این سختی ها و موارد ذکر شده را به خوبی درک می کنم و حتی باید گفت که برخی از این مشکلات در شهرستان ها و مناطق دیگر به شکل متفاوت تری وجود دارند. بر اساس گزارشات خیلی خوب و کاملی که توسط مدیرکل و شورای معاونین و روسای مناطق ارائه شد باید بگویم به سهم خودم، صمیمانه از زحمات شما تشکر می کنم.

کاظمی افزود: شهر تهران به عنوان پایتخت و پیشانی تعلیم و تربیت و الگوی مدیریت در نظام تعلیم و تربیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است و این جایگاه والا و بالا باید متفاوت عمل کند و کسب موفقیت های بسیار ارزشمند در این ساختار پیچیده بسیار ارزشمند است و مهم این است که با همه پیچیدگی های موجود در آموزش و پرورش شهر تهران؛ موفقیت های خوبی در حوزه های اداری و اجرایی و به عبارت دیگر در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری از ثبت نام و توزیع کتب درسی تا ساماندهی نیروی انسانی کسب کرده است.

کاظمی گفت: در وزارت آموزش و پرورش تحلیل دقیقی در حوزه ساماندهی نیروی انسانی در استان ها انجام داده ایم به ویژه در شهر تهران تمرکز کرده ایم و آمار و ارقام ارائه شده نشان دهنده اقدامات خوبی است که توسط شهر تهران در این مورد انجام شده است. اینکه چقدر مدیران توانسته اند ضریب اشتغال را بالا ببرند عدد بسیار بالایی دارد، در حوزه مدیریت های نقل و انتقالات نیروی انسانی و متقاعدسازی همکاران بازنشسته به ادامه همکاری؛ قابل توجه است. از ۸ هزار نیروی بازنشسته نزدیک به ۵ هزار نیرو به کار گرفته شده که این عدد نزدیک به ۶۰ درصد نیروهاست و از این جهت بسیار اقدامات قابل توجهی بوده است و امروز شهر تهران در حساس ترین و پیچیده ترین شرایط ساماندهی، کمترین چالش را داشته است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال یک مهر متفاوت و ماندگار را در تاریخ آموزش و پرورش پشت سر گذاشتیم. پروژه مهر را ٣٠ سال تجربه کرده ایم. در هیات دولت هم عنوان کرده ام؛ نظام تعلیم و تربیت امسال با متغیرهایی روبرو شد که دیگر تکرار نمی شود. مواجه شدن با دوران سرپرستی که مدیریت از نوع سرپرستی سخت ترین نوع مدیریت است. نکته دوم مواجه شدن با دوران گذر و گذار یک دولت است و در این شرایط مدیران ما تاپای جان و شبانه روز و بیش از گذشته کار کرده اند و به گونه ای کار کرده اند که این چالش ها کمترین تاثیر را در عملکرد آموزش و پرورش در مهر امسال داشته باشد و ما این اطمینان را به ریاست جمهوری دادیم که امانت داران خوبی باشیم و این امانت را سلامت تحویل دهیم.

وی افزود: همچنین توانستیم با ارتباطات و تقسیم کار خوب در سطح ستاد و استان ها کار را دنبال کنیم و تمام ١٧ پروژه ستاد مهر را به زیبایی دنبال کردیم. متغیر مهم تر از همه این متغیرها مواجهه نظام تعلیم و تربیت با ویروس کرونا بود و این یکی از جلوه های بسیار موفق وزارت آموزش و پرورش بود که در این شرایط با لطف خداوند مهر را با آرامش آغاز کردیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: آنچه که این مهر را ماندگار کرده اینها نیست، نکته مهم این است که اتفاق بزرگی رقم خورد که در این چهل سال رخ نداد. بر این اساس باید از زحمات وزیر سابق آموزش و پرورش به دلیل یکپارچه سازی سامانه های نظام تعلیم و تربیت تشکر کرد که بدون منابع و انعقاد قرارداد و مواجهه با چالش های متعدد این کار انجام شد. تمام فرایند از ثبت نام تا توزیع کتب و .... همه با مشکل مواجه شده بود که این کار با دستان همه شما رقم خورده است و آن را ماندگار کرد و کمی نقص در کاری با این عظمت طبیعی بود. در واقع بزرگ ترین سامانه فناوری و هوشمندی که در کشور وجود دارد و ١۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم را حمایت و نظارت می کند و دوران طلایی را رقم زد.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش به طور عموم همیشه با دو چالش جدی مواجه بوده است؛ یکی کفایت در منابع کمی و کیفی نیروی انسانی و دوم کفایت در منابع کمی و کیفی مالی است. منابع مالی مربوط به هزینه های جاری و نرم افزار تعلیم و تربیت و فرآیند نظام یادگیری و یاددهی آموزش و پرورش می شود. یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت همین است. چطور می توانیم از مدیر و معلمی تحول بخواهیم در حالی که محتاج نیازهای اولیه در این حوزه است؟ نظام تعلیم و تربیت یک موجود زنده است. میزان اثربخشی و کارکردهای این موجود زنده بستگی به تغذیه آن است. امیدواریم در این دوره طلایی که همه اسباب محیا است، آموزش و پرورش بر صدر نشیند و معلمی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری؛ پایه ریز تمدن نوین اسلامی است، به جایگاه و منزلتی برسد که در جامعه بتواند نقش پذیری خودش را شکوفا کند چرا که معلم بجای همه نداشته های آموزش و پرورش است. معلمی که در یک فرآیند دقیق جذب شده باشد و از توانمندی ها و شایستگی ها و صلاحیت های لازم برخوردار باشد، از جایگاه و منزلت اجتماعی درستی نیز برخوردار خواهد بود.

کاظمی در رابطه با مسأله بازگشایی مدارس گفت: ما مسیری را که برای بازگشایی طراحی کردیم به خوبی دنبال می شود و آخرین تصمیمی هم که در ستاد کرونا گرفته شد؛ در راستای الگوی بازگشایی مدارس بود که در آموزش و پرورش طراحی شد. ما فرایند بازگشایی را بدین صورت برنامه ریزی کردیم که مدارس یک گروهه و یا چندگروهه شوند و یا چه تاریخی باز شوند. بدین گونه که از اول آبان ما مدیران را فعال کردیم. از ١۵ آبان هم مدارس متوسطه دوم کار خودشان را آغاز می کنند و متوسطه اول هم از اول آذرماه فعالیت می‌کنند. آموزش و پرورش همه آنچه را که لازم بوده به کمک وزارت بهداشت تمهید کرده است. از پروتکل های ۰۶ تا واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان و اولیاء.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز با افتخار می گوییم بیش از ۸۵ درصد و در برخی از بخش ها ۱۰۰ درصد؛ معلمان واکسن زده اند و دانش آموزان ١٢ تا ١٨ سال به مرز ٩٠ درصد رسیده اند و میانگین ۷۴ درصد واکسن تزریق شده و مقدمات و الزامات حضور دانش آموزان در حال انجام است. برنامه ریزی های آموزشی هم باید توسط مدیران انجام شود که بسته به حضوری و غیرحضوری بودن تصمیم گیری خواهد شد و دستوالعمل های مربوطه هم آماده و ابلاغ شده است و دستورالعمل مراقبت از فرایند نظارت بر آموزش مجازی که از شنبه ابلاغ خواهد شد. دوره ابتدایی هم از شنبه در دستور ستاد کرونا قرار می گیرد. و ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم. امروز ۱۱۷ کشور دنیا بازگشایی مدارس را به واکسیناسیون گره نزده اند و آموزش حضوری را آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: در خصوص کمبود فضای آموزشی شرایط تهران ویژه است و حتما باید تیم ویژه ای را برای رسیدگی به آن مامور کنیم و برنامه دقیقی برای این کارگروه مدون می شود برای جبران سرانه فضای آموزشی که بامیانگین کشور فاصله زیادی دارد و باید بخش های از منابع دولتی و خیرین و سازمان نوسازی را بدان اضافه کنیم. بخشی از مشکلات کتاب های درسی ناشی از سامانه سیدا بود اما باید یکبار فرآیند توزیع کتب درسی را باز بینی و بررسی کنیم در بخش های روستایی و عشایری حتما باید مدیر وارد عمل شود در نتیجه نمی شود یک الگوی یکسان برای کل کشور ارائه داد. برای تکمیل پروژه های نیمه تمام فضاهای آموزشی هم باید تصمیمات جدی اتخاذ شود.

کاظمی در پایان گفت: مهم نیست کجا هستیم مهم این است که کار احسن را به درستی انجام دهیم و با نیت خدایی کارها را ماندگار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار