اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی تا صدور مجوز تزریق دُز سوم واکسن

تهران (پانا) - افزایش نسبی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا، افزایش تزریق واکسن کرونا، صدور مجوز تزریق دُز سوم واکسن کرونا، احتمال زلزله 6 ریشتری در تهران، تیراندازی به سه زن در اصفهان و فعال شدن ثبت الکترونیکی ازدواج در کشور بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۲۲۲۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی تا صدور مجوز تزریق دُز سوم واکسن

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۵ میلیون ۲۶۴ هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در هفته‌ای که گذشت روندی صعودی پیدا کرد. در عین حال ۵ هزار و ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

تزریق 68 میلیون دُز واکسن کرونا

تاکنون ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دُز رسید.

همچنین از جمعیت ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ها که هفت میلیون و ۱۱۸ هزار نفر را شامل می شود، ۳ میلیون و ۶۳۳ هزار نفر واکسینه شده‌اند که ۵۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

ورود 2 محموله بزرگ واکسن کرونا به کشور

در هفته‌ای که سپری شد، 2 محموله 6 میلیون دُزی واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شد.

ورود یک میلیون دوز واکسن بهارات به کشور

همچنین مهرداد جمالی، معاون فنی گمرک اعلام کرد که یک میلیون دوز واکسن بهارات اهدایی هندوستان، از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد و به صورت یکسره و پای پرواز ترخیص شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. با ورود این محموله آمار واکسن‌های وارداتی از ۸۰ میلیون دُز گذشت. پیش از این هم یک محموله واکسن بهارات به میزان ۱۲۵ هزار دوز در ۲۰ اسفند ۹۹ وارد کشور شده بود.

مجوز تزریق دُز سوم

مجوز تزریق دوز بوستر (یادآور) برای کادر بهداشت و درمان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صادر شده است و به گفته شهریار جانبازی، سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه هدف دُز بوستر، کارکنان بخش بهداشت و درمان و دانشجویان دوره بالینی با اولویت شاغلین بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌هایی است که بیمار کرونایی بستری می‌کنند. وی با بیان اینکه تزریق دُز بوستر برای کسانی از گروه هدف صورت می‌گیرد که حداقل ۶ ماه از دوز دوم آنها گذشته باشد، عنوان کرد: به افرادی که برای دُز اول و دوم سینوفارم، بهارات یا برکت تزریق کرده‌اند، دُز بوستر آنها می‌تواند، سینوفارم و یا پاستوکووک پلاس باشد. همچنین برای کسانی از گروه هدف که برای دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند هم در دُز بوستر یا سوم، واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق می‌شود.

احتمال زلزله 6 ریشتری در تهران

سال‌هاست زلزله احتمالی تهران به یکی از نگرانی‌های شهروندان تهرانی تبدیل شده است و متخصصان حوزه زلزله‌شناسی درباره خطرات وقوع زلزله بزرگ هشدارهایی داده‌اند. مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی در هفته‌ای که گذشت و همزمان با روز جهانی کاهش سوانح خطر از احتمال رخداد زلزله با بزرگای 6 در تهران خبر داد و گفت: مطالعات لرزه‌خیزی ۲۵ ساله تهران نشان می‌دهد که زمین، زلزله‌ای با بزرگای ۶ به تهران بدهکار است و خطر ریسک زلزله در مناطق مرکزی به سمت جنوب شهر بالاتر از سایر مناطق است.

ماجرای تیراندازی به سه زن در اصفهان

در پی انتشار گزارشی در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان»، محمدرضا حبیبی، رئیس دادگستری استان اصفهان اطلاعات منتشر شده را نادقیق دانست و ضمن تکذیب صدمه به پنج نفر در این ماجرا گفت: پس از تشکیل پرونده‌ای در این زمینه، متهم به سرعت بازداشت و در تحقیقات صورت گرفته اعتیاد این فرد به مواد مخدر صنعتی تائید و مشخص می‌شود وی با استفاده از سلاح ساچمه‌ای به تیراندازی به سه خانم اقدام کرده است. در جریان رسیدگی به این پرونده، فقط یک نفر از آن سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و طبق نظر پزشکی قانونی جراحت وارده به این فرد از نوع جراحت دامیه و جزئی بوده است. به گفته وی، متهم قریب به دو ماه بازداشت موقت بوده و تحقیقات مفصل و کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات پرونده، به موجب قانون قرار وی به وثیقه تبدیل و با قرار تامین کیفری مناسب آزاد می‌شود.

ثبت الکترونیکی ازدواج در کشور فعال شد

فعال شدن امکان ثبت الکترونیکی ازدواج در کشور فعال شد و علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با اعلام این خبر اظهار کرد: ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور فعال و دفاتر ثبت سنتی ازدواج حذف شد. با ثبت الکترونیکی ازدواج، بعد از امضای سند ازدواج، اثر انگشت زوجین در سامانه ثبت خواهد شد و سند ازدواج در اختیار زوجین قرار می‌گیرد.

آخرین خبرها از اختلاسگر فراری

محمودرضا خاوری، مدیر عامل اسبق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است که در مهر ۱۳۹۰ به بهانهٔ «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت. خاوری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌است. سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل ناجا درباره جزئیات رسیدگی به پرونده محمود خاوری مدیر عامل اسبق بانک ملی که تحت تعقیب اینترپل ایران است و اینکه چرا تاکنون توسط پلیس دستگیر و به کشور استرداد نشده است، اظهار کرد: در زمان صدور هرگونه اعلان قرمزی کشوری که متهم در آن حضور دارد موظف به شناسایی و دستگیری وی می‌شود. در پرونده خاوری، پلیس ایران کار خود را انجام داده، اما انجام استرداد یک متهم از یک مبدا به یک مقصد به روابط دیپلماتیک کشور‌ها باز می‌گردد. سردار شیرزاد با بیان اینکه تلاش ما برای عدم حذف اعلان قرمز خاوری انجام شده و در این زمینه موفق بودیم، تصریح کرد: برخی موانع وجود دارد که دستگیری متهم به تاخیر افتاده است، در وهله اول باید مرجع قضایی یک کشور حکم به استرداد متهم بدهد، سپس در صورت اعلام آزادی متهم این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است، در ابتدا این آزادی به معنی استرداد به کشور خودش است و متهم باید به کشور زادگاه خود بازگردد.

شیوع مجدد بیماری طاعون در حیات وحش طالقان

در پی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز، فردین حکیمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز از آماده باش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این استان در پی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طالقان خبر داد و گفت امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار