برگزاری روز مزرعه کشت نشایی چغندرقند در نیشابور

نیشابور (پانا)- روز مزرعه کشت نشایی چغندرقند با هدف حفظ و افزایش بهره‌وری آب در نیشابور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری روز مزرعه کشت نشایی چغندرقند در نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، روز مزرعه کشت نشایی چغندرقند با حضور معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور و کارشناسان ستادی استان و شهرستان و جمعی از کشاورزان علاقه مند در مزرعه 2 هکتاری شیر بهرامی در روستای نوروزآباد بخش مرکزی نیشابور برگزار شد.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در جمع مسئولین اجرایی و کشاورزان چغندرکار نیشابوری با بیان اهمیت کشت نشایی و آبیاری توسط سامانه های جدید آبیاری گفت: در سال گذشته در زراعت گندم ۵۰۰ هکتار آبیاری به روش تیپ(قطره ای) داشته ایم که امسال به هزار هکتار توسعه پیدا کرده است و کشاورزان باید بدنبال توسعه سیستم‌های نوین آبیاری باشند.

محمدعلی فرهمند راد، با معرفی کشاورز بهرامی به عنوان کشاورز پیشرو و شاخص افزود: امروزه باید نوع و روش کشت محصول را تغییر دهیم و کشت‌های نشایی را بجای کشت سنتی جایگزین کنیم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در جمع چغندرکاران نیشابوری گفت: تمام مشکل ما هم اکنون مشکل آب و حفظ آن است.

محمد صبور بیلندی افزود: با روش کاشت نشایی با حضور ۴ماهه محصول در زمین علاوه برتامین نیاز کشور، مصرف آب را هم بصورت محسوسی کنترل کرده ایم ودر مجموع این روش کشت،در راستای حفظ و افزایش بهره وری آب است.
محقق و مسئول بخش تحقیقات چغندرقند استان با بیان نکات فنی و تاریخچه کشت نشایی این محصول گفت: در سال ۱۳۴۵ کشت چغندرقند در ایران شروع شد و از ۲۵ سال قبل بر روی کشت نشایی در ایران کار می شود و با توجه به مقاومت بسیار خوب این محصول به شوری و سرما، بدلیل کمبود و بحران آب، کشت نشایی معرفی شد.

مسعود احمدی اظهار کرد: مرجع محصول چغندرقند، کارخانه مربوطه است و کشاورزان باید ارتباط خود را با مراکز جهاد کشاورزی و محققین بیشتر کنند.

وی بیان کرد: بذرهای اصلاح شده ایرانی،رقابت بسیار خوب و مطلوبی با بذرهای خارجی دارند و با بیان این نکته که گیاه چغندرقند به ازای هر بار آبیاری که هزار مترمربع باشد حدود 5 تن افزایش عملکرد دارد.

این کارشناس تصریح کرد: کشاورزان باید ۷۰ درصد مزرعه را توسط بذر انتخابی و سازگار با منطقه خود کشت کنند و۳۰ درصد مزرعه را به بذرهای جدید معرفی شده توسط ارگانها و نهادهای مربوطه اختصاص دهند.

وی یادآور شد: بین عیار و عملکرد رابطه عکس وجود دارد که بهترین عملکرد بین ۱۱۰ تا۱۲۰ تن و بهترین تراکم ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار بوته در هکتار یعنی در هر مترمربع حدود۱۰تا ۱۱بوته است تا سطح سبز یکنواختی را در مزرعه با حداکثر عملکرد ایجاد کند.

احمدی تصریح کرد: با احداث یک هکتار خزانه می توان ۴ هکتار مزرعه را کشت نشایی کرد.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به سابقه 20 ساله کشت پائیزه چغندرقند در استان های گرم کشور مانند خوزستان خاطرنشان کرد: این نوع کشت در مناطقی انجام می شود که سابقه کشت پنبه را داشته باشند.
در پایان این روز مزرعه، کشاورزان و کارشناسان سوالات خود را مطرح کردند و تجربیات خود را با مالک زمین به مشارکت گذاشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار