اهدای 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش‌آموزان کم برخوردار در قالب طرح هدایت

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش از پوشش 99 درصدی برنامه سنجش سلامت تحصیلی و آمادگی تحصیلی در سال جاری خبر داد و گفت تاکنون 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش‌آموزان کم برخوردار در قالب طرح هدایت اهدا شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۱۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اهدای 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش‌آموزان کم برخوردار در قالب طرح هدایت

سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال 71 با پوشش 1.5 درصدی آغاز و سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی به 98.8 درصد رسید اظهار کرد: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی تاکنون بیش از ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت گیری کرده اند و ۹۶ درصد نیز ارزیابی شده اند.

وی با اشاره به نواوری ها و برنامه های جدید در سنجش سال جاری، گفت: شاخص پوشش 99 درصدی در برنامه سنجش سال جاری محقق شده است و سنجش نوآموزان پیش دبستانی که از سال ۸۴ آغاز شده بود و در سال گذشته تقریبا متوقف شده بود در سال جاری با پوشش ۵۵ درصدی آغاز شده است.

معاون وزیر افزود: سنجش شایستگی های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان، غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری به صورت پایلوت در 5 استان، ایجاد پایگاه سنجش دائمی آکوستیک در تمامی استان ها و ایجاد مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی، مشاوره و آموزش از جمله نوآوری های برنامه سنجش سال جاری است.

حسینی با ارائه نتایجی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری گفت: نتایج سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری نشان داد ۷۱ هزار و ۷۷۸ نفر معادل با 5.04 درصد دیر آموز، ۵ هزار و ۵۴۱ نفر معادل با 0.39 درصد استثنایی، هزار و ۳۳۷ نفر معادل با ۰.۰۹ درصد تلفیقی و 427 نفر معادل با ۰.۰۳ ارجاع به بهزیستی و یا سنجش در سال بعد هستند.

وی افزود: از نوآموزانی که به مدارس استثنایی هدایت شده اند ۴ هزار و ۸۸۱ نفر معادل با ۰.۳۴ درصد کم توان ذهنی، ۱۱۲ نفر معادل با ۰.۰۱ درصد با آسیب شنوایی، ۱۳۱نفر معادل ۰.۰۱ درصد با آسیب بینایی ، ۲۲۸ نفر معادل با ۰.۰۲ درصد جسمی حرکتی و ۱۸۹ نفر معادل با ۰.۰۱ درصد اتیسم هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه در سال جاری پوشش 55 درصدی نوآموزان پیش دبستانی نیز در برنامه سنجش هدف گذاری شده است گفت: با توجه به مشکلات سامانه سیدا برای ثبت نام پیش دبستانی ها تاکنون ۵۷ هزار و ۹۰۷ نفر معادل با ۱۰.۶۳ درصد از نوآموزان پیش دبستانی در برنامه سنجش نوبت گیری کرده اند و ۳۸ هزار و ۸۰۷ نفر معادل با ۷.۱۳ درصد ارزیابی شده اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به ارائه آماری از جهش تحصیلی پرداخت و گفت: در سال جاری ۹هزار و ۶۱۴ دانش آموز برای جهش تحصیلی ثبت نام کردند که از این تعداد ۹ هزار ۳۳۹ برای ارزیابی جهش تحصیلی مراجعه کرده اند.

معاون وزیر به بیان انتظارات از مدیران محترم کل استان ها در خصوص برنامه سنجش پرداخت و گفت: فعالیت بیشتر استان هایی که هنوز به شاخص تعیین شده نرسیده اند، همکاری در راه اندازی مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره و آموزشی، ثبت اطلاعات پیش دبستانی ها در سامانه سیدا وترغیب والدین نوآموزان پیش دبستانی برای مراجعه به پایگاه های سنجش از جمله انتظارات از مدیران کل استان ها می باشد.

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه نشست به ارائه آماری از تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار پرداخت و گفت: سال گذشته طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار در آموزش و پرورش کلید خورد و از آن زمان تاکنون با همت خیرین و مشارکت دستگاه ها و نهاد ها 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.

وی افزود: علیرغم تمامی تلاش های انجام شده هنوز یک میلیون 678 هزار دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و تامین این میزان نیازمند مشارگت گسترده همه آحاد مردم است. در سال جاری 500 میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص یافته است که این اعتبار از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به استان ها تخصیص داده خواهد شد.

حسینی با ارئه آماری از استان هایی که بالاترین درصد اهدای تبلت نسبت به دانش آموزرا داشته اند گفت: استان های یزد، مازندران، قزوین، شهر تهران، زنجان ، بوشهر، قم، خوزستان، همدان و اصفهان استان هایی هستند که که بالاترین درصد اهدای تبلت نسبت به دانش آموز را داشته اند.

معاون وزیر به بیان انتظارات از مدیران کل استان ها در خصوص طرح هدایت پرداخت و گفت: بهتر است اعتبار 500 میلیارد تومانی خرید تجهیزات هوشمند سازی با مشارکت 50 درصدی استانداری، کمیته حضرت امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، شورای شهر و شهرداری هزینه شود.

وی افزود: پیگیری استفاده از ظرفیت کامپیوتر های بلا استفاده مدارس و پیگیری پویش ها و مشارکت بخش هایی نظیر انجمن اولیا و مربیان، شورای آموزش و پرورش، نذر هوشمند مهر بسیج ، خیرین مدرسه ساز و تشکل ها، اتحادیه انجمن های اسلامی و سازمان دانش آموزی از مدیران کل استان ها مورد انتظار است. بخش های مرتبط با فناوری اطلاعات در سطح استان، مناطق و مدارس جهت استفاده بهینه از سامانه تحت وب طرح هدایت نیز باید به کار گرفته شوند.

حسینی تصریح کرد: صیانت از دانش آموزان در فضای مجازی با تشکیل کمیته مربوط در معاونت پرورشی و فرهنگی و تشکیل جلسه شورای راهبری طرح هدایت در استان ها از دیگر انتظارات در خصوص طرح هدایت می باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جانشین وزیر در طرح هدایت به بیان ملاک ­ها و اولویت ­های توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی پرداخت و گفت: خانواده دانش ­آموزانی که امکان دسترسی فرزندشان به تبلت را به دلیل فقر مالی ندارند، دانش ­آموزانی مدارسی که قادر به فراهم کردن امکانات آموزش مجازی نیستند، دانش آموزان مناطقی که امکان آموزش های حضوری فراهم نباشد، دانش ­آموزانی که از نظر مالی تحت پوشش نهادهای حمایتی می باشند. دانش ­آموزان ابتدایی پایه ­های چهارم، پنجــم و ششم در مناطق محروم روستایی و عشایری و حاشیه شهرها و دانش آموزان در خانواده­ های محروم با جمعیت دانش آموزی بیشتر در اولویت توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار