چرا فخیم زاده نمی‌خواست سریال امام رضا (ع) را بسازد

ناگفته‌های فرخ نعمتی از ایفای نقش امام رضا (ع)

تهران (پانا) - سریال ولایت عشق از آن دست سریال‌های مذهبی است که بعد از گذشت بیش از 20 سال، نه کارگردانش دقیق عنوان می‌کند که چه شد بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) ناگهان تصمیمش تغییر می‌کند و می‌پذیرد که این سریال را بسازد و نه بازیگر نقش امام رضا (ع) حاضر است درباره شرایطی که در زمانی ایفای این نقش تجربه کرده را بازگو کند؛ گویی این‌ها رازهای مگوی میان «مهدی فخیم زاده» و «فرخ نعمتی» و امام رضا (ع) باقی‌مانده است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا فخیم زاده نمی‌خواست سریال امام رضا (ع) را بسازد

دو سریال شناخته‌شده‌ای که هرسال در روزهای آخر ماه صفر مهمان‌خانه‌های مردم است یعنی «ولایت عشق» و «تنهاترین سردار» توسط «مهدی فخیم زاده» ساخته شده است. کارگردانی که در زمان ساخت این دو سریال شاید در حوزه آثار دینی از تازه‌واردان به شمار می‌رفت اما هرچقدر در ساخت سریال اول با عنوان «تنهاترین سردار» مورد نقد قرار گرفت در سریال «ولایت عشق» که 4 سال بعد ساخته شد، مورد تمجیدهای بسیار زیادی قرار گرفت.
مشورت فخیم زاده با امام رضا (ع) برای ساخت ولایت عشق
«مهدی فخیم زاده» که نویسندگی و کارگردانی سریال «ولایت عشق» را عهده‌دار بود، برای پذیرش ساخت این اثر، با چالش‌هایی درونی بسیاری مواجه بود؛ به‌نحوی‌که همان‌طور که خودش چند سال قبل در برنامه تلویزیونی چلچراغ گفته، در زمان ساخت سریال «ولایت عشق» ابتدا برای این کار تردید داشته است و حیدریان (از مدیران وقت تلویزیون) از او می‌خواهد که به مشهد برود و با خود امام رضا (ع) مشورت کند؛ پس سیما فیلم، برای رفتن به مشهد برایش بلیت می‌گیرد.
فخیم زاده ماجرا را چنین روایت می‌کند، «من با آقای دیگری رفتیم و در مسجد گوهرشاد از هم جدا شدیم و قرار یک ساعت بعد در آن مکان را گذاشتیم. آنجا مردم من را شناختند و سلام و علیک می‌کردند. من ضبطی به همراهم بردم و از مردم سؤال می‌کردم که چرا امام رضا (ع) در اینجا دفن است؟ خیلی‌ها نمی‌دانستند که حتی امام عرب است و فکر می‌کردند ایشان رگ و ریشه ایرانی دارد. من دیدم که مردم به دیدن امام خود در مشهد می‌روند و خواسته‌هایی دارند و امام رضا (ع) در وجود مردم زنده است و اگر دست به این کار بزنیم حتی ممکن است باعث سست کردن اعتقاد مردم شویم! البته خیلی گذشت و ماجرا برایم حل شد.»

برای اولین بار امام معصوم در سریال نشان داده شد
فخیم زاده توضیح می‌دهد که چطور مسئولان وقت تلویزیون را راضی کرده تا حضور فیزیکی نقش امام در سریالش دیده شود و البته قرار می‌گذارند که هیچ‌کسی نداند نقش امام رضا (ع) را چه کسی ایفا کرده است.
وی درباره این مسئله هم توضیح داده است: «در سریال ولایت عشق دو ابتکار تازه به خرج دادم؛ یکی این که معصوم حضور فیزیکی در این سریال داشت و صدایش هم شنیده شد. من این مسئله را در شورای سیما فیلم مطرح کردم و گفتم من نمی‌توانم درباره کسی فیلم بسازم که شخصیت محوری ماجرا باشد و در تمام مدت او را نبینیم و از زبان آدم‌های دیگری درباره‌اش بشنویم. این درام نمی‌شود و وجه نمایشی‌اش ناقص است. سنت این بود که تا قبل از «ولایت عشق» چیزی از معصومان نشان داده نشود. آن‌ها فرصتی برای جواب دادن به من خواستند؛ البته در این زمینه نظرات مراجع متفاوت است و آقای حیدریان به من گفتند صلاح نیست که چهره را نشان دهیم و از من پرسید که خودت جرأتش را می‌کنی؟ و من گفتم نه! آقای رضاداد که خیلی باهوش و متخصص بود ما را به مرکز صبا راهنمایی کرد و گفت دستگاهی در آنجا است و می‌شود کاری کرد. آنجا تست نورانی کردن شخصیت را انجام دادیم.»
فخیم زاده که بعد از ساخت این دو سریال مذهبی دیگر هیچ پیشنهادی را برای ساخت فیلم‌های مذهبی نپذیرفت 10 سال بعد به‌عنوان بازیگر در پروژه «مختارنامه» میرباقری حضور پیدا کرد.

درباره تجربه ایفای نقش امام رضا (ع) حرفی نمی‌زنم

فرخ نعمتی در سریال «ولایت عشق» نقش امام رضا (ع) را ایفا کرده است. او با یادآوری خاطرات آن سال‌ها گفته است، «زمانی که در ابتدای کار، ایفای نقش آن بزرگوار را به من پیشنهاد دادند، طبیعی است که فضای خاصی ایجاد شد که من از گفتن و حرف زدن درباره آن عاجز هستم. شاید دیگران با اشاره به نقشی که در سریال «ولایت عشق» داشتم، می‌گفتند با این اقدام موهبتی نصیب من شده و من انتخاب شدم. در آن زمان وقتی به گوش اطرافیان می‌رسید که من قرار است نقش امام رضا (ع) را ایفا کنم، همه می‌گفتند مگر می‌شود نشان داده شود، مگر می‌شود چهره امام رضا (ع) دیده شود. این یک سؤال برای همه بود و البته امروزه برای خیلی‌ها هنوز این سؤال مطرح است که مگر امکان نداشت چهره امام رضا (ع) نشان داده شود؟ اما به اعتقاد من همین‌قدر هم به ما نشان می‌دهد که ما چقدر موفق بودیم.»
سریال «ولایت عشق» در ۳۰ قسمت تولید شد که ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامید و در سال ۷۹ به روی آنتن رفت. ۱۲ قسمت ابتدایی این مجموعه، درباره مرگ هارون، جنگ دو برادر و خلافت مأمون، ۱۵ قسمت میانی سریال درباره چگونگی تحمیل ولایتعهدی مأمون به امام رضا (ع) و ۳ قسمت پایانی درباره حرکت مأمون به‌سوی بغداد و شهادت امام‌رضا (ع) است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار