معاون پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران:

۲۲ مدرسه به همت شورای شهر تهران، تخریب و بازسازی خواهند شد

خیرین و فروش املاک مازاد، به کمک رفع کمبود فضاهای آموزشی آمدند

تهران (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران از تخریب و بازسازی ۲۲ مدرسه در مناطق تهران و در اختیار قرار دادن۶ قطعه زمین برای ساخت فضاهای آموزشی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
۲۲ مدرسه به همت شورای شهر تهران، تخریب و بازسازی خواهند شد

محسن بهارلو، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری در آستانه بازگشایی مدارس در خصوص فضاهای آموزشی شهر تهران گفت: «آموزش و پرورش شهر تهران با سه چالش رو به روست؛ فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و آسیب‌های اجتماعی. استاندارد ملی فضای آموزشی ۸/۳۰ به ازای هر دانش‌آموز، میانگین کشوری ۵/۲ و میانگین استان تهران، ۴/۲ متر مربع است. به طور اختصاصی و در شهر تهران این عدد به ۳/۶ متر مربع می‌رسد. همچنین و در بعضی از مناطق مرکزی تهران مثل مناطق ۱۱، ۱۲، ۹ و... سرانه آموزشی زیر ۲ متر است. تهران پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و البرز از نظر کمیت فضاهای آموزشی جزء محروم‌ترین‌ها است.»

وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها به میانگین کشوری و سرانه آموزشی هشت متر مربع نزدیک شده‌اند، گفت: «این فاصله کمیتی به ما نشان می‌دهد که به دلیل کم بودن متراژ آموزشی، ناچاریم دانش‌آموزان تهران را در مدارس محدودتری ساماندهی کنیم. میانگین تراکم کشوری دانش‌آموز در کلاس ۲۴ نفر است؛ اما در تهران این عدد به ۳۲ می‌رسد، یعنی در کلاس‌های شهر تهران هشت نفر دانش‌آموز در کلاس بیشتر است. هم‌اکنون ما دو هزار و ۵۰۰ مدرسه دولتی داریم و اگر میانگین آن‌ها را ۱۲ کلاسه در نظر بگیریم، به طور کلی ۳۰ هزار کلاس داریم. این مهم به معنای این است که ۲۴۰ هزار نفر دانش‌آموز مازاد در کلاس‌های درسی داریم که عدد بزرگی است. اگر بخواهیم این تعداد دانش‌آموز را ساماندهی کنیم، باید ۶۶۶ مدارس ۱۵ کلاسه بسازیم تا به تراکم مطلوب ۲۴ دانش‌آموز برسیم.

یک سوم فضاهای آموزشی شهر تهران نا ایمن هستند

محسن بهارلو در خصوص کیفیت فضاهای آموزشی شهر تهران گریزی به گزارش سازمان آتش‌نشانی زد و گفت: در تهران ۸۲۷ مدرسه ناایمن هستند که این یک سوم فضاهای آموزشی شهر تهران است. ما از نظر کیفیت و کمیت دچار مشکل هستیم و برای این موضوع باید راه حلی ارائه کنیم. یکی از راه‌های حل این مشکل، مشارکت‌دهی ذی نفعان است و در این خصوص مجمع خیرین را فعال کردیم. در این راستا باید ظرفیت‌های قانونی برای حل این مسئله را پیدا می‌کردیم. ماده ۱۳ بند ۴ قانون شوراهای آموزش و پرورش به ما اجازه داده است که املاکمان را تبدیل به احسن کنیم. بند (د) تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز ظرفیتی ایجاد کرده که دولت می‌تواند ۲۰ هزار میلیار اوراق منتشر و از آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها استفاده کند. آموزش و پرورش شهر تهران از این بند استفاده کرد و خیرین فعال شدند. از سویی دیگر، طبق مصوبه‌ دولت، اگر پروژه‌ای وجود داشته باشد که ۵۰ درصد از آن را خیرین اجرای آن را قبول کنند، هزینه ۵۰ درصد دیگر را دولت متقبل می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این راستا فعالیت‌های مهمی از قبیل مستقل کردن خیرین شهر تهران و تشکیل خیرین منطقه‌ای گفت: «با اتفاق این مهم، پروژ‌ه‌های خیری که در سال گذشته ساخت ۲۰ مدرسه بود را امسال به ۷۰ مدرسه رساندیم. از دیگر اقداماتی که مشترکا با خیرین انجام دادیم، انتقال مسائل فضاهای آموزشی شهر تهران از آموش و پرورش به شورای شهر تهران بود و برای اولین بار، امسال در شورای شهر میز خیرین و شورای شهر را تشکیل دادیم. از دستاوردهای این کار این بود که اعضای شورای شهر موافقت کردند در هر منطقه، تخریب و بازسازی یک پروژه را قبول کنند و مجموعا ۲۲ مدرسه در مناطق مختلف احداث خواهد شد. همچنین ۶ زمین، برای ساخت فضاهای آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند.»

فضاهای آموزشی تهران باید تبدیل به احسن شوند

وی افزود: «با تمام این تفاسیر، نزدیک به ۱۵۰۰ فضای آموزشی نیاز داریم. این مهم نیاز به همتی بزرگ دارد. قانون به ما اجازه می‌دهد که املاک آموزش و پرورش را بفروشیم. به دلیل اینکه سرانه آموزشی در شهر تهران زیر استاندارد میانگین کشوری است و کمیسیون ماده ۵ که مسئول تشخیص کاربری املاک است، با این موضوع فروش املاک یا تغییر کاربری آن‌ها مخالفت می‌کند. با این وجود در تهران فضاهایی داریم که استانداردهای آموزشی را ندارند یا در موقعیت‌های تجاری قرار گرفتند و یا اصلا در آنجا دانش‌آموز نداریم. راهکار این است که املاک بلا استفاده و فاقد استاندارد آموزشی را که در موقعیت‌های خاصی قرار گرفته‌اند به فروش برسانیم و از مبالغی که دریافت می‌کنیم فضاهای فرسوده را تخریب، بازسازی و فضای آموزشی جدید خلق کنیم.»

بهارلو با اشاره به فروش باغ حکیم در منطقه ۱۰ به شهرداری گفت:‌ «این باغ کاربری زراعی داشت و فضای مناسب آموزش نبود. از فروش این باغ، در آن منطقه علاوه بر اینکه ۳ پروژه جدید ساخت مدرسه انجام شد، حدود چهار هزار مترمربع فضای سبز ایجاد شد. ما نباید فضاهای آموزشی متروک و بلا استفاده را نگه داریم و در این راستا چاره ای نداریم جز اینکه فضاهای آموزشی را تبدیل به احسن کنیم.»

وی با اشاره به اینکه این یک قانون است که اگر ملکی در منطقه‌ای به فروش برسد، مبلغ به دست آمده از آن صرفا باید در همان منطقه و برای ایجاد فضای آموزشی ایجاد کنیم، گفت: «در تهران نزدیک به ۳۲ ملک را شناسایی کردیم‌ و نهایتا سه ملک باغ حکیم، انبار ایثارگران و باغ ملک جزء املاک مازاد به حساب آمدند.»

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران در انتها گفت: «افزایش سرانه آموزشی، نیازمند کمک مجاری قانونی است. وقتی فردی برای تفکیک ملک خود مراجعه می‌کند، شهرداری خدمات هفت گانه را تعیین می‌کند؛ سهم سرانه آموزشی هم یکی از این موارد است. ما مالک سرانه آموزشی در بخش دولتی نیستیم اما اگر سرانه را در اختیار بخش دولتی بگیریم باید اعتبار سرانه را بخریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار