فاینانس خارجی سد «دشت پلنگ» فعال شد

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر می‌گوید با فعال شدن فاینانس خارجی سد «دشت پلنگ» در ماه جاری، عملیات اجرایی این پروژه به منظور تامین سالانه بیش از 17.8 میلیون مترمکعب آب شرب از منابع داخلی استان بوشهر، مجدداً به جریان افتاد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
فاینانس خارجی سد «دشت پلنگ» فعال شد

به گزارش وزارت نیرو، علی محمدی در این رابطه اظهار کرد: سد دشت پلنگ با حجم مخزن 150 میلیون مترمکعب، بزرگترین منبع تامین آب شرب درون استانی محسوب شده و نقش مهمی در کاهش اتکا به منابع خارج از استان ایفا خواهد کرد.

محمدی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی منابع آب سد، اصلی‌ترین هدف این طرح، تامین آب شرب مورد نیاز مناطق دارای انشعاب از خط محرم در جنوب استان و تامین آب مورد نیاز صنعت (عمدتاً مناطق پارس جنوبی و شمالی) به‌شمار می‌آید.
وی با اشاره به شرایط اعتباری این پروژه اظهار کرد: محل تامین اعتبار این سد، فاینانس خارجی به میزان 325 میلیون یوان است و با رایزنی های مستمر استانی و ملی به مرحله فعال سازی رسیده و رونق مجددی به پروژه خواهد بخشید.
محمدی با اشاره به ضرورت کنترل رواناب‌ها و جلوگیری از تخلیه آن به دریا بیان کرد: ضرورت ساخت سدهای مخزنی و طرح‌های کنترل سیلاب در استان ساحلی بوشهر از چند بعد قابل بررسی است که کاهش خسارات سیلاب یکی از مهم‌ترین آنهاست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: از سوی دیگر، کنترل رواناب‌ها در فصل بارندگی، ذخیره سازی آن در مخازن سدها و رهاسازی آن در فصول گرم سال، منجر به پایداری آبیاری و توسعه کشاورزی در استان بوشهر می‌شود.
محمدی یادآور شد: اتکا به منابع آب داخلی استان، بهره وری اقتصادی بیشتر نسبت به شیرین سازی آب دریا و کمک به شرایط منابع آب زیرزمینی نیز از دیگر مزیت‌های طرح‌های سدسازی در استان بوشهر محسوب می‌شود.
وی سد دشت پلنگ را یکی از طرح‌های مهم تامین آب شرب از منابع داخلی استان دانست و افزود: سد مخزنی دشت پلنگ در شهرستان دشتی و در منطقه کشاورزی دشت پلنگ واقع شده است. طبق برنامه‌ریزی منابع آب سد، اصلی ترین اهداف این طرح، تامین بخشی از آب شرب شهرستان دشتی و شهرستان‌های جنوبی استان و آب مورد نیاز صنعت، کشاورزی و محیط زیست است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به فرصت‌های قابل دسترسی از طریق احداث سد دشت پلنگ گفت: با احداث این سد، ضمن جلوگیری از وقوع سیلاب‌های ویرانگر، از تخلیه سالانه بالغ بر 70 میلیون مترمکعب آب به خلیج فارس جلوگیری شده و این حجم از آب به صورت برنامه‌ریزی شده در اختیار بخش‌های مختلف قرار خواهد گرفت.
محمدی این سد را از نوع خاکی-بتنی FSHD معرفی کرد و افزود: ارتفاع سد دشت پلنگ 56 متر، طول تاج آن 1030 متر و حجم مخزن آن نیز 150 میلیون مترمکعب است.
وی افزود: آب تنظیمی این سد 46.7 میلیون متر مکعب در سال است که از این حجم میزان 17.8 میلیون مترمکعب به منظور تأمین آب شرب برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر یادآور شد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه 11.5 درصد برآورد می‌شود و با تامین مالی به‌هنگام، در طول مدت 4 سال به بهره برداری خواهد رسید.
این گزارش می افزاید، سد تنگ ارم و سد ارغون، دو طرح افتتاح شده (در سال 1397 و 1400) به منظور تامین آب شرب مناطق پیرامونی خود هستند و سد باغان و سد اخند نیز در زمستان سال جاری قابلیت آبگیری را خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار