رییس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به پانا اعلام کرد:

عرض هم افزایی مان با آموزش و پرورش کم بوده و دغدغه افزایش آن را داریم

تهران (پانا) - حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در سبد اولویت های سازمان به هم افزایی با آموزش و پرورش بها می دهند عنوان کرد که هرچه از بودجه سازمان اجازه دهد و امکان داشته باشد در موضوع دانش آموزی هزینه کرده و ترجیح سازمان تبلیغات اسلامی این است که با همکاری آموزش و پرورش این مهم انجام شودزیرا در دوره های گذشته با حضور وزرای مختلف علی رغم وجود هم افزایی میان سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش عرض این هم افزایی کم بوده و ابراز امیدواری کرد بعد از این با حضور سرپرست و وزیر جدید این موضوع جدی تر پیگیری شود.

کد مطلب: ۱۲۱۴۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
عرض هم افزایی مان با آموزش و پرورش کم بوده و دغدغه افزایش آن را داریم

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، خبرنگار پانا پرسید؛ عموما هرکجا صحبت از نوجوان در وجوه مختلف تربیتی می شود خطاب صحبت ها نظرات و سخنرانی ها مدرسه و معلم و آموزش و پرورش است اما زمان بودجه ریزی و تخصیص های مالی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش در بهترین حالت گزینه آخر در نظر گرفته می شود. با توجه به همپوشانی و اشتراک بسیار زیاد فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش این مجموعه در تخصیص بودجه به فعالیت های آموزشی و پرورشی تا چه اندازه وزارت اموزش و پرورش را طرف مشورت قرار می دهد؟

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی پاسخ داد: «درباره تمام نهادهایی که اساسا فرهنگی هست بنا را بر تعامل گذاشته ایم. در مورد وزارت آموزش و پرورش هم در زمان وزیر سابق همین بنا را داشتیم و نهایت هم افزایی را داریم. ما در شوراهای رسمی آموزش و پرورش هرکجا حضور داشته ایم سعی کردیم نقش آفرینی مثبتی داشته باشیم و نسبت بودجه ای ما به آموزش و پرورش مقایسه شود واقعا بودجه ای در کار نیست و خب این کاملا طبیعی است چون مدیریت آموزش و پرورش گسترده تر است.»

وی افزود: «ما در شهرستان ها و شهرهای کوچک سعی کردیم و توانسته ایم کمک های حتی حضوری در مدارس داشته باشیم و اکنون هم با راه اندازه فوق برنامه های مجازی این هم افزایی را جدی گرفته ایم. قطعا در سبد اولویت های مان هم افزایی با آموزش و پرورش را بالا می نشانیم. هرچه از بودجه مان هم اجازه دهد و محل هزینه های مان که مشخص است و امکان داشته باشد در موضوع دانش آموزی هزینه می کنیم و ترجیح ما این است که با همکاری آموزش و پرورش این مهم انجام شود و سعی ما در تقویت آموزش و پرورش است. در دوره های گذشته با حضور وزرای مختلف قطعا هم افزایی میان سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش شکل گرفته است اما عرض این هم افزایی کم بوده و امیدواریم بعد از این با حضور سرپرست و وزیر جدید این موضوع جدی تر پیگیری شود.»

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونا برگزاری این نشست خبری به تعویق افتاد، گفت: «گزارش های آماری از فعالیت این سازمان ارایه شده است برای مثال در همین ایام با بیش از 90هزار هیئت مذهبی تعامل داشته ایم و اینها در غالب مکتوبه های مشخص قابل ارایه است. در این نشست سعی می کنیم نوع دیگری از روایت فعالیت های این سازمان را عنوان کنیم. در گام دوم انقلاب اسلامی سعی کردیم به سمت علمی تر و عمیق تر و مردمی تر و اجتماعی تر و جوانانه تر شدن، حرکت کنیم. این تفاوت ها نسبت به گذشته قابل رویت است و در زمانه ای که از بازسازی فرهنگی صحبت می شود به اندازه وسع این سازمان و مسئولیت هایی که داشته سعی بر حرکت رو به جلو بوده است.»

وی افزود: «ما تبلیغات اسلام که همان نشر خوبی هاست را ارایه کرده ایم و سعی کرده ایم فرهیختگی مردم را به آنها بازنمایی کنیم و به عنوان حامی کنار افرادی باشیم که از خود مردم انتخاب شده اند و فعالیت و خدمت می کنند.»
قمی عنوان کرد: «ارتباط خوبی با معلمین داریم که مروج هستند و بطور کلی از عده ای بیش از بقیه انتظار می رود و در این مقطع سعی کرده ایم به مردمی شدن حل مسایل نزدیک شویم و البته گرفتاری های معیشتی یا کرونا یا سیل فرصت است و ابزارها را بخوبی استفاده کرده ایم. از سینما و مسجد و ابزارهای مختلف برای نشر خوبی ها استفاده کرده ایم. از زمان ریاست اولین رییس سازمان تبلیغات کارهای زیادی انجام شده است اما تصورمان این است که گام دوم سخت تر است اما انشاله فتوحاتش بیشتر است.»

ما در سازمان تبلیغات موافق موازی کاری نیستیم

قمی در پاسخ به دغدغه سردبیر جام جم گفت: «ما دستگاه‌های فرهنگی متعددی داریم که هر کدامشان به ضرورتی به جا تأسیس شده‌اند اما برای گام دوم انقلاب ضروری است ساختار نهادهای فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاه‌ها وجود دارد و من موافق این هستم که برای تجمیع توان‌ها و هم افزایی نهادهای فرهنگی باید تلاش کرد. رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه مند و همگام و همسو فکر می‌کند که وقت بازسازی و باز آرایی رسیده است. ما نیز سعی می‌کنیم توان کارشناسی را افزایش دهیم و موازی کاری‌ها کم شود و ما این هم افزایی را شروع کردیم. منتها فرهنگ امر زمانبری است.»

گام دوم انقلاب براصل ترویج امید تاکید دارد و دشمن از همینجا حمله می کند

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال دوم که توسط خبرنگار میزان در خصوص دستاوردهای سازمان تبلیغات جهت تبلیغ دین و در تشریح برند «نشر خوبی ها» مطرح شد، گفت: «ما پرچمدار گفتمان پیش‌برنده در فضای عمومی هستیم. جوانان مکتبی باید این فضا را به دست بگیرند. اسلام ناب به عنوان فطرت اسلامی با هویت ما عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی با هم عجین هستند. مردم ایران به شدت فرهیخته و دین باور هستند و این موضوع را پایش های جامعه شناسانه تصدیق می‌کند و برخلاف چیزی که در تبلیغات عنوان می‌شود، دین باوری جوانان درصد بالایی دارد.»

حجت الاسلام قمی ادامه داد: «اسلام برای سعادت جامعه و برای ارتقای فرهنگی جامعه، مساله مراقبت از همدیگر را ترویج کرده است. فلذا مفهوم تواصی به عنوان مفهومی دینی باید فراگیر و عملیاتی شود. تواصی به حق و تواصی به صبر باید کرد و همه در این امور باید دست به دست هم دهند. مکتب امام (ره) بهترین قرائت از اسلام ناب محمدی (ص) را پیش روی ما قرار داده است و نشر خوبی‌ها در امتداد تبلیغ عمومی دین است. ما برای اینکه این شعار عمومی پسند باشد آن را انتخاب نکردیم بلکه تلقی ما از دین نشر خوبی‌ها است. اگر مردم مراقب خوبی‌های هم نباشند و تنها اشکالات همدیگر را ببینند و خوبی‌ها را نبینند خوب نیست، گرچه در مواجه با ما مسئولان باید سخت گیر باشند. شبکه‌های اجتماعی بستری برای نشان دادن خوبی هاست.عده‌ای موظف به نشر خوبی‌ها هستند مانند رسانه ملی، اما در بین عموم مردم هم ترویج خوبی‌ها باید رایج شود. به عنوان مثال وقتی در عید غدیر مغازه داران به عشق امیرالمومنین (ع) تخفیف می‌دهند و اعلام می‌کنند، این جلوه‌ای از همان نشر خوبی‌هاست.اینکه در این زمانه مسائل اقتصادی فشار زیادی به مردم می‌آورد، آن کسی که جلوی ناامید کردن مردم را می‌گیرد اشاعه خوبی کرده است. در این مسیر و زمینه خیلی باید بیشتر جلو برویم.»

حجت الاسلام قمی افزود: «یک دسته از امور حاکمیتی معمولی وجود دارد که دستگاه‌ها موظف هستند و ما نیز موظف هستیم. به عنوان مثال ما برای مؤسسات قرآنی مجوز برگزاری آزمون حفظ قرآن یا صحت کتابت قرآن صادر می‌کنیم. این یک شئون حاکمیتی است که مجوزی صادر می‌شود.به مجموعه‌های مردمی کمک می‌کنیم که اتحادیه‌ای شکل بگیرد و این فعالیت‌ها تقویت شود. در هیئت‌های مذهبی هم مجوزی صادر می‌شود تعاملی با یک مجموعه صورت می‌گیرد کانون‌های فرهنگی و تبلیغی مواردی از این دست نقش‌های حاکمیتی هست که سازمان باید انجام دهد. به عنوان مثال انتخابات کانون مداحان شورای هیئت‌های مذهبی جمعیت بانوان فرهیخته کانون‌های فرهنگی تبلیغی بین فعالین مردمی انتخاباتی برگزار می‌شود. نمایندگان در گستره شهرستانی استانی و ملی پیدا می‌کنند این روایت معمولی از کارهای حاکمیتی به عهده ما است یا مجموعه‌هایی که اداره می‌کنیم فرضا ما در حوزه هنری ۲۰۰ سینما داریم. در شرایط کرونایی که درب سینما را می‌بندند شما باید کاری کنید که این بچرخد. کسی که ۲۰ سال است کارمند سینماست نمی‌شود به او گفت پول نداریم.»

حجت الاسلام قمی ادامه داد: «در شوراها و مجامع بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی جوانان و بقیه موارد از این دست حضور داریم. اینجا می‌توان گفت در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه طرح‌هایی را پیش بردیم. ما از هر فرصتی که به دست آمده است سعی کردیم مطالبه‌ای را مطرح کنیم. ما خود را نماینده مجموعه‌های مردمی در حاکمیت می‌دانیم، باید این مردمی بودن گسترده‌تر از امروز بشود. اما ما این شأن را وظیفه خود می‌دانیم کما اینکه برخی از منویات و مقاصد رهبری باید به مجموعه مردمی منتقل شود باز ما خود را واسطه این مساله می‌دانیم.»

خانواده تک فرزندی آفت است

حجت الاسلام قمی در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهیختگان در خصوص برنامه سازمان تبلیغات برای توجه به محوریت خانواده برای حل مشکلات جامعه گفت: «اهتمام به امر خانواده حلال مشکلات پیچیده در سبک زندگی اشتباه امروزی است. اصلاح سبک زندگی جز با اصلاح خانواده امکان پذیر نیست. برای مثال توصیه بنده به دوستانی که می‌خواهند قراردادی راجع به مسکن بنویسند این است که امتیاز ویژه‌ای برای خانواده‌های بزرگ قائل شوند.»

قمی ادامه داد: «تنها پیوست فرهنگی در امور مختلف کافی نیست بلکه باید زاویه دید فرهنگی با محوریت خانواده در امور گوناگون همچون نظام شهرسازی و خانه سازی مورد توجه قرار بگیرد. رسانه ملی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج خوبی‌ها در جامعه است. از این جهت ما همکاری وسیعی با رسانه ملی داریم. تعداد زیادی برنامه از جمله برنامه «مامانها» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه ملی روی آنتن تلویزیون می‌رود. به نظر می‌رسد این برنامه‌ها موفق عمل کرده و کارنامه قابل دفاعی دارند.»

وی افزود: «به طور طبیعی وقتی خانواده در اولویت باشد، نقش زنان و مراقبت از کودکان نیز برجسته می‌شود.بحث دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله فرزندآوری است. در خانواده تک فرزند مشکلات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فراوان‌تر است. بنابراین وظیفه ما این است که در راستای فرزندآوری بیشتر و خانواده‌های پررونق‌تر برنامه سازی کرده و در این مسیر گام برداریم.»

ضعف سازمان تبلیغات در نبود ارتباطات دوسویه است

وی افزود: «ضعف سازمان این است که ما درون سازمان که 400 اداره داریم دو طرفه است و مجموعه ها و موسسات زیادی داریم اما ارتباط دوسویه ضعیف داریم و تقویتش می کنیم.»
قمی درباره موضوع گردشگری گفت: «قطعا یکی از راههای تبلیغ اسلام گردشگری است مثل گردشگری مذهبی که مهم است. البته اکنون در شرایط کرونایی گردشگری سخت است اما جزو زندگی است. من روی اماکن تاریخی هم تاکید دارم. من تاکید دارم گردشگری مقاومت بوشهر جدی گرفته شود چون 400سال مقاومت ما را نشان می دهد و اکنون با وزیر گردشگری جلسات داشته ایم و سعی دارم حتما این موضوع را جدی بگیرم البته بعد از شرایط کرونا تا اقدام غیر قانونی نشود.»
وی عنوان کرد: «هنر با تجربه دستاورد عمیقی دارد و پیشکسوتان کارهای بزرگی انجام داده اند اما در مدیریت هنری جوانان تاثیرگذار اند البته جای خطا هم دارد و اما همه برکات جوانی را در مدیریت هنری دیده ایم.»

مخاطب سازمان اقشار مختلف جامعه هستند نه گروه خاص

رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره اقدامات درباره قشر خاکستری، گفت: «من موافق چنین دسته بندی هایی نیستم و اغلب مردم این جامعه را مذهبی و دین باور می دانم. این ادبیات تحمیلی به ذهن ها را قبول ندارم. ابزارهای متنوع تبلیغی باید بتواند اقشار مختلف را در بربگیرد و در زمینه انیمیشن، کتاب ها و ابزارهایی که داشته ایم این مهم را جدی گرفته ایم. مخاطب ما متنوع است و این یعنی ما به اقشار مختلف در جامعه نزدیک شده ایم. ما معتقدیم زیبایی را با هنر باید عرضه کنیم و تلاش مان هم بر همین اساس بوده است.»
وی افزود: «ما خودمان را مکمل با حوزه می دانیم و اگر با مشورت مسئولین حوزه علمیه حایی بتوانیم خدمتی بکنیم دریغ نکرده ایم اما خود حوزه کارهای تاثیرگذاری انجام داده است.»

همه دستگاه های فرهنگی باید مردم سالار حرکت کنند

قمی درباره شعارش مبنی بر مردمی کردن تبلیغات گفت: «این مهم تنها راه کل دستگاه های فرهنگی است و اگر مردم اولویت باشند مسایل بزرگ حل می شود. این شعار یکی از مهمترین سنجه های ارزیابی عملکرد سازمان است. من انتهای سه سال نمره خوبی به سازمان می دهم اما نمره عالی نمی دهم.»

با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری اختلافی نداریم

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اختلاف سازمان تبلیغات با حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان تبلیغات همکاری فشرده ای با حوزه هنری دارد و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارتباط داریم حتی به خدمت جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم هم رسیدیم و تبریک گفتیم و هیچ اختلافی با این دو نداریم و تاکید بر هم افزایی فعالیت‌ها داریم.

بانوان در ساحت هنر عناصر مهم و غیر قابل حذف هستند

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال همشهری تی وی در خصوص ماجرای تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان سوره و دغدغه اهلی فرهنگ گفت: دانشگاه سوره مدیریتش با هنرستان متفاوت است. این سوال را باید از آقای دادمان هم بپرسید. حتماً بانوان در ساحت هنر عناصر مهم و غیر قابل حذف هستند. زمانی که یک مرکزی ایجاد می‌شود برای اهداف و مقاصدی ایجاد می‌شود. مجموعه مدیریتی آنجا برای دوره‌ای موقت برای اینکه بتوانند درباره ورودی‌های رشته، خدماتی که مقاصد بلند فرهنگی را تأمین کند برای مدتی تعطیل کنند و بازسازی و احیای کرده و باز ورودی گرفته می‌شود و روند حضور و رشد جریان انسانی را بعد از آن دنبال می‌کنند. تاکید می‌کنم در عرصه هنر بانوان قابل حذف و صرف نظر کردن نیستند و موافق اهداف انقلاب اسلامی و مدیریتی هم نخواهد بود.تا اینجا اتفاق طبیعی افتاده و اگر متوجه شویم اتفاق بیشتری افتاده جای تدبیر دارد.

وی افزود: در خصوص فیلم‌ها اگر در دولت در خصوص مراقبت و صیانت از فرهنگ ایرانی غفلتی شده باشد، ورود پیدا می‌کنیم و این اتفاق به صورت نادر افتاده است و حتماً مجموعه‌ای که ۲۰۰ سینما دارد قطبی در جریانات فرهنگی است و با هماهنگی‌های لازم بالادستی این موضوعات حل خواهد شد. امیدواریم در دوره اخیر حسب ظواهر کمتر به این موارد مشکل زا بربخوریم.

در حوزه مؤسسات قرآنی بین سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد موازی کاری وجود دارد

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تعطیلی مؤسسات قرآنی زیر نظر سازمان به دلیل کرونا گفت: یکی از مصادیق بلا تکلیفی و آشفتگی حوزه قرآن است. در حوزه مؤسسات بین ما و وزارت ارشاد نسبتاً موازی کاری وجود دارد و در مقوله قرآن چندین دستگاه دیگری هم وجود دارد که جا دارد تمرکز ویژه شود. یکی از مظلوم ترین عرصه‌ها مجموعه قرآن است و از مظلوم ترین مجموعه‌های مردمی که در کرونا صدمه دیدند مؤسسات قرآنی هستند. متأسفانه برای شرایط کرونایی و بازسازی و احیای مؤسسات قرآنی علیرغم پیگیری‌هایی که شده است اعتباری تخصیص داده نشد و غیر کمک‌های خود مردم کمک مؤثری به مؤسسات قرآنی نشد. به عنوان مسئول در این زمینه شرمنده ام و خواهش ما از دولت جدید این است که ماجرای مؤسسات قرآنی را جدی گرفته و به آن اولویت دهند. امیدواریم در شرایط جدید از هر مسیری که می‌توانند به مؤسسات قرآنی کمک کنند. در خیلی از کشورها کتابخانه و دانشگاه و کلیسا را تعطیل نکردند و اینجا نیز باید واقعیت‌ها را بپذیریم چرا که زندگی تعطیل نیست و باید راه را در کنار رعایت شرایط کرونایی ادامه دهیم.

عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه کودکان نمره بالایی نمی‌گیرد

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در خصوص تولیدات چند رسانه‌ای در حوزه کودک و نوجوانان گفت: برای ترویج خوبی‌ها و نشر و تبلیغ اسلام ناب اهمیت رسانه و ابزارهای فناورانه بسیار مهم است. مثالش بازی و محصولات چند رسانه‌ای می‌باشد. این از مواردی است که ما در موضوع کودک نمره بالایی نمی‌گیریم. در حوزه کتاب و تفریح و ساخت آثار انیمیشن کارهایی کردیم. تعامل با مدارس و مجموعه‌های تربیتی و پشتیبانی نوآوری‌ها را داشته ایم اما در موضوع کودک همچنان عقبیم و از وظایفی که در سازمان تبلیغات پیش روی خود داریم این بخش است. نمی‌توانیم بی نسبت با حوزه کودک و نوجوان برای ترویج خوبی‌ها گام برداریم. بر مبنای سند برنامه و طرح تحول، امروز نمره بالایی در حوزه کودک و نوجوان نمی‌گیریم.

حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز گفت: دلیلی ندارد در هیأت، تعظیم شعائر و محفل بزرگداشت را تعطیل کنند و به جایش واکسیناسیون انجام دهند. بلکه می‌توانند هر دو را به صورت همراه با هم انجام دهند. هیأت‌ها بیش از قبل به اموری که خیرش به عموم مردم می‌رسد پرداخته اند. هیات‌هایی داشتیم که در همه شرایط کرونایی کمک کردند. هیأت‌ها بیشترین خدمت را در قالب فرهنگ گره گشایی و مساله حل کردن و خدمت رسانی به عموم مردم داشته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار