فاز نخست رمزینه‌های سریع پاسخ بازبینی شد

تهران (پانا) - در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، پس از ارائه گزارش بخش‌های مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، روند بارگزاری فاز نخست رمزینه‌های سریع پاسخ مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۲۱۴۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
فاز نخست رمزینه‌های سریع پاسخ بازبینی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای پیگیری و اقدامات تحولی با حضور قائم مقام رئیس سازمان، مدیران و معاونین، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر علی محبی قائم مقام رییس سازمان، از تمرکز سازمان پژوهش و آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی و ابتدای مهرماه قرار داریم، مجموعه آموزش و پرورش و بخش‌های تابعه در تلاش هستند تا بتوانیم آغاز خوبی برای سال تحصیلی پیش رو داشته باشیم.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بالطبع سایر بخش‌ها رسالت دارد که آنچه بر عهده ماست، را به نحو مطلوبی به سرانجام برساند. در همین راستا، به جز اقدامات تحولی، ما در سازمان، سه کار بسیار مهم را در دست اقدام داریم که مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: یکی برنامه‌های مهم ما، تدوین برنامه تحصیلی ویژه سال 1400 و 1401 است که سعی در رفع نواقص و برجسته کردن نقاط قوت آن داریم. در این راستا، سعی ما این بود که برنامه درسی را متناسب با سال تحصیلی جدید اجرا کنیم که در مرحله پایانی قرار دارد.

محبی درباره رمزینه‌های سریع پاسخ، توضیح داد و گفت: کار رمزینه‌های سریع پاسخ، اقدامی بدیع و نو به شمار می‌رود. این اقدام گامی در جهت اقدامات تحولی و حرکت به سمت بسته اقدامات تحولی است که برای نخستین بار در نظام تعلیم و تربیت ما شکل گرفته است و سعی دارد تمرکز صرف بر کتاب را اندکی کاهش دهد و در راستای بسته‌های تربیتی حرکت کند لذا حساسیت‌ها و چالش‌های خاص خود را داشت اما به لطف خداوند در حال طی کردن مراحل پایانی است. در این پروژه تقریبا تمام سازمان درگیر بود اما قطعا میزان درگیری بخش‌های مختلف متفاوت بود لذا لازم است که از همه همکاران تشکر و تقدیر کنم.

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: همانطور که می‌دانید، شیوه نامه کتاب‌های درسی که به دفاتر ابلاغ شده، دارای بخشی به نام کمیته کنترل کیفیت نهایی است که اعضای آن توسط ریاست سازمان مشخص شده لذا تاکید بر این است که همه کارها شامل تغییرات در کتاب‌های درسی یا تالیف آثار تازه، توسط این شیوه نامه انجام شود و پس از تایید کارگروه کنترل کیفیت نهایی برای اجرا حرکت کند.

محبی افزود: در این کارگروه دو بخش مد نظر ماست که یک بخش آن، کنترل فرایند کتاب‌هاست لذا کتاب‌هایی که فرایند را طی نکرده باشد، عودت داده خواهند شد. در این راستا نیاز است که جلساتی با روسای گروه ها برگزار شود تا میزان حساسیت بر این روند کاملا درک شود.

در ادامه جلسه، سعید بدیعی، مدیر کل حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بیان کرد: 25 درصد، فاز نخست رمزینه‌های سریع پاسخ کاملا آماده شده اما بیشترین نگرانی را در بخش بارگزاری نرم افزاری و سخت افزاری داریم البته قرار است که نرم افزار و سخت افزار ما در این راستا تست شود.

وی، افزود: همانطور که می‌دانید، الگوی آموزش‌های غیر حضور دارای یک ضرورت زمانی است لذا باید بیشتر برای رساندن این کار تلاش کنیم زیرا در صورت تاخیر امکان استفاده از این طرح کمرنگ می‌شود.

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه بیان کرد: دیروز از سوی یکی از کارگردان‌های مطرح خارجی در رابطه با جشنواره فیلم رشد، تماسی داشتیم. او گفت که این بخش و جشنواره را بیش از آموزش و پرورش می‌شناسد زیرا عملا بستر تعامل و گفتمان سازی بین نهاد تعلیم و تربیتی ایران و خارج از کشور، همین جشنواره رشد است لذا لازم است که بیشتر روی آن تمرکز کنیم تا به هیچ عنوان به سمت حاشیه نرود.

وی افزود: این بخش یک سرمایه و دارایی است بنابراین لازم است که این بخش را بیشتر جدی بگیریم زیرا این رویداد متعلق به نهاد کلی تعلیم و تربیت ماست البته بخش‌های مختلف ما در حال فعالیت هستند و فراخوان به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسوی منتشر شده و آثار در حال رسیدن است.

مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: تمام 10 هزار اثری که در بخش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی به دست ما رسیده بود داوری شده و از بین آنها بالغ بر 5 هزار اثر پذیرفته و به دفاتر ارسال شده است و این بخش نیز یک ظرفیت در راستای بهره برداری سازمان است. به دلیل اینکه سازمان در سال‌های آینده نیز نیازمند محتوای اینچنینی است لذا لازم است که یک دبیرخانه دائمی برای تولید محتوا با استفاده از ظرفیت معلمان و افراد مستعد این عرصه داشته باشیم.

محبی نیز گفت: این میزان اثر رسیده به دست سازمان خبر بسیار خوبی است البته در میزان کمی، اندکی کاهش داشتیم اما در عوض تمامی آثار رسیده کاملا بر مبنای چارچوب تعیین شده ما بود که باعث شده کار بسیار خوبی شکل گیرد و آثاری منطبق با نیاز سازمان ارائه شود. لازم است که دفاتر بهره لازم را برای تامین محتوای رمزینه‌های سریع پاسخ از این آثار ببرند زیرا زمانی تعامل معلمان با سازمان بیشتر می‌شود که احساس کنند، آثار ارسال آنها در روند کار سازمان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه، معصومه نجفی، گزارشی از روند کار رمزینه های سریع پاسخ ارائه کرد و کلیه جزئیات اقدامات اجرایی این بخش برای مدیران حاضر در جلسه تشریح شد.

در ادامه افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ارائه گزارش این بخش در راستای رمزینه های سریع پاسخ پرداخت و گفت: تاکنون 60 عنوان از کتاب ها و آثار برای بارگذاری ارسال شده است و سایر بخش ها نیز در دست انجام است. در راستای تولید محتوا برای فازهای بعدی این پروژه نیز در حال مذاکره با بخش‌ها و شرکت‌هایی در این راستا هستیم.

محبی در این بخش، خواستار توجه به پتانسیل‌های موجود در سازمان شد و گفت: راجع به مشارکت با شرکت های خارجی، ابتدا تمام محتوای دریافت شده از جشنواره تولید محتوای الکترونیک مورد بررسی قرار گیرد و اگر باز هم نواقص و کمبودهایی وجود داشت به سمت قرارداد با شرکت‌های خارجی برویم.

در بخش پایانی جلسه، برنامه درسی آموزشی غیر حضوری توسط دکتر معصومه نجفی نمایش داده شد. در ادامه اصلاحات مد نظر بر روی این برنامه، مطرح و حاضران نظرات خود را ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار