در گفت‌وگو با پانا:

نظری: حل مشکلات اقتصادی فقط «اراده» می‌خواهد

عمده‌ترین مشکل اقتصاد سیستم بانکی است/شعار زیاد می‌دهیم اما در عمل ضعیف هستیم/دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد، باید همه مشکلات را حل کنیم/ تا رانتخواری باشد وضع ما از این هم بدتر می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اشکلات سیستم بانکداری را یکی از عوامل مهم در مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد تا زمانی که در جمهوری اسلامی ایران بانک‌ها سروسامان پیدا نکنند و به این بحث رانتخواری در کشور ادامه دهند وضع ما از این هم بدتر می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۴۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
نظری: حل مشکلات اقتصادی فقط «اراده» می‌خواهد

سیدغنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درخصوص آغاز به کار دولت و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم منتظر آن هستند، گفت: «ما شعار زیاد می‌دهیم اما در عمل ضعیف هستیم. اقدامات مختلفی وجود دارد که زمان و هزینه‌ زیادی نیاز ندارد و تنها انجام آن اراده می‌خواهد ولی بازهم بر زمین مانده است.»

وی ادامه داد: «به عنوان مثال آن ظرفیتی که کارخانه‌های ما دارند و از ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌کنیم می‌تواند در رونق تولید داخل و ایجاد اشتغال مفید باشد اما تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، مشکل‌شان از کجاست؟ در موارد بسیار زیادی این کارخانه‌ها یک مشکل بسیار جزئی در زمینه حقوقی یا حوزه چک یا بانکی دارند اما همین مشکل جزئی باعث از کار افتادن یک واحد تولیدی و یک کارخانه شده است.»

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه بیان کرد: «تا زمانی که در جمهوری اسلامی ایران بانک‌ها سروسامان پیدا نکنند و به این بحث رانتخواری در کشور ادامه دهند وضع ما از این هم بدتر می‌شود. این مساله به فرد هم ربطی ندارد، من هم اگر مسئول یک کاری شوم چه کار می‌توانم بکنم وقتی امروز بانک‌ها بنگاهدار شده‌اند؟.»

وی تصریح کرد: «شما بروید و ببینید بانک‌ها با تولیدکننده چه کرده‌اند؟ از هر ۱۰۰ تولیدکننده شما نمی‌توانید دو نفر راضی پیدا کنید. بحث اصلی ما اصلاح نظام بانکی و پولی کشور و بحث حمایت واقعی از تولید است.»

نظری خانقاه ادامه داد: «این همه منابع طبیعی و دشت داریم اما اگر یک نفر بخواهد یک کار تولیدی انجام دهد، فقط یک استعلام فصلی محیط زیست یکسال سرمایه‌گذار را معطل می‌کند. در کنار این مساله استفاده از ظرفیت همسایگان هم وجود دارد که آن هم مغفول مانده است؛ مثلا ما می‌توانیم آن سیب زمینی که روی دست کشاورزان مانده است را به کشورهای همسایه که نیاز دارند صادر کنیم اما چنین فرآیندی انجام نمی‌شود.»

وی افزود: «مساله دیگر درخصوص ارز واردات است، این ارزها به چه کسانی داده می‌شود؟ به کجا می‌رود؟ چرا اثر مورد نظر را در کنترل و مهار گرانی و تورم نداشته است؟ یا مساله دپوی اقلام ضروری وارد شده در گمرک. کالا یا محصولی که کشور به آن نیاز دارد وارد شده اما در گمرک معطل می‌شود.»

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه اظهار داشت: «این مواردی که اشاره کردم عامل مشکلات عمده‌ای در اقتصاد کشور شده‌اند و کاملا هم قبل حل هستند اما حل کردن آن‌ها زمان و انرژی زیادی نمی‌خواهد، اراده می‌خواهد اراده هم با شعار فرق دارد.»

وی در پایان به اشاره به همگرایی میان دولت و مجلس و نقشی که این مساله می‌تواند در حل مشکلات کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: «امروز باید دست به دست هم بدهیم و این مشکلات را حل کنیم، دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. قبلا می‌گفتند دولت با مجلس هماهنگ نیست، مصوبه ما را ابلاغ نمی‌کند، دولت اهل کار نیست و حرف‌هایی مثل این، اما الان که همه باهم هستیم باید کار کنیم؛ و در این یک ماه هم من چیزی ندیدم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار