زهرا محمدی*

از میز و نیمکت‌های کلاس‌های درس تا گوشی تلفن همراه

کرونا اتفاقی جهانی که توانست با ورودش تمام فعالیت‌های انسان را دگرگون کند و مسیر جدیدی را برای آن رقم بزند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
از میز و نیمکت‌های کلاس‌های درس تا گوشی تلفن همراه

این بیماری نزدیک به دو سال است که بر تمام رفتار انسان تغییر ایجاد کرده و روند کارهای روزانه او را تغییر داده است، کارهایی از جمله تربیت، آموزش، کسب و کار و...

بیکاری، مسائل اقتصادی و تغییرات آموزشی دانش‌آموزان و بسیاری تغییرات دیگر موجب شده تا عده ای از مردم شیوه زندگی خود را دگرگون کنند و به این روند زندگی، کم کم عادت کردند؛ اما برخی افراد نتوانستند از مهارت‌های فردی خود همسو با شرایط پیش رو استفاده کنند و هماهنگ شدن با روند زندگی جدید برایشان دشوار شده است.

در کنار تغییرات وسیعی که در روتین زندگی روزانه افراد ایجاد شده است، باید گفت این ویروس توانسته است دریچه های نوینی در زمینه‌های مختلف ایجاد کند که یکی از آن‌ها تغییرات نوین آموزشی است.

با شیوع ویروس کرونا روند آموزش‌ دانش‌آموزان در سراسر جهان دچار تحول شد و آموزش مجازی، تجربه‌ای جدید در زیر سایه کرونا بود که به فراگیری درس رنگ و بوی دیگری داد.

در آموزش‌های مجازی معلمان و دانش‌آموزان امکان دیدن یکدیگر را به طور کامل ندارند و این موضوع باعث ضعیف شدن ارتباط بین معلم و دانش آموزان می شود. این امر نه تنها کار معلمان و دانش‌آموزان را دشوار می‌کند بلکه فرایند یادگیری را هم برای دانش‌آموزان سخت می‌کند.

قبل از شیوع کرونا و در زمان عادی دانش آموز 5 ساعت از روز را در مدرسه بود و با معلم خود تعامل داشتند و درس ها برای دانش آموز تکرار می شد که خود باعث تقویت یادگیری در دانش آموز بود. اکنون در خانه این میزان کار کمتر شده است و این بر روی یادگیری دانش آموز قطعا تاثیر منفی دارد.

در واقع آموزش مجازی باید مکمل آموزش حضوری باشد که با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش صرفا مجازی شد و تا وقتی که این بیماری از بین برود برای هر دانش آموزی حضور در کلاس‌های مجازی برای بهبود وضعیت درسی خود ضروری است.

اکنون نزدیک به دوسال است که کلاس‌های درس جای خود را به تلفن‌های هوشمند داده‌اند و میز و نیمکت‌های سخت و محکم جای خود را با پتوهای گرم و نرم عوض کرده‌اند و مسیر مدرسه‌ها خالی از صحبت‌ها و شیطنت‌های دانش‌آموزان است و گویی خیابان‌ها هم دلتنگ دانش‌آموزان پر جنب‌وجوش هستند.

در این روزها دیگر خبری از روز شماری در کل هفته و منتظر بودن برای روزهای تعطیل نیست، انگار تمام روزها تعطیل شده و هیچ لذتی ندارد، دیگر فرقی بین شنبه و جمعه نیست.

کجاست آن شب‌هایی که برای رفتن به اردو تا صبح بیدار می‌ماندیم و نقشه می‌کشیدیم، ولی حالا مدتی می‌شود که دیگر آن شب ها را تجربه نکرده ایم. این روزها دیگر دانش‌آموزان عجله‌ای برای بیدار شدن و حضور در کلاس‌ درس ندارند.

از طرفی با وجود تمام این یکنواختی‌ها، تجربه دانش‌آموزان از آموزش مجازی همراه با استرس نیز است، استرسی که قطعی اینترنت، باز نشدن سایت‌های امتحانی و... نشأت می‌گیرد.

با تمام سختی‌ها و مشکلات در این زمینه می توان گفت کرونا موجب شد تا گامی برای پیشرفت در زمینه آموزش‌های مجازی برداریم و آگاهی نسبتاً خوبی در این زمینه در جامعه ایجاد شود و همچنین دانش‌آموزان این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند که چگونه خودجوش درس‌های خود را بخوانند و به آینده تحصیلی خود توجه کنند، امری که در آینده برای دانش‌آموزان بسیار مفید است.

*دانش‌آموز خبرنگار پایه یازدهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار