یک اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

همه افراد واکسینه شده به دُز سوم نیاز دارند؟

تهران (پانا) - یک اپیدمیولوژیست درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونا، میزان تولید آنتی‌بادی در افراد و همچنین ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۱۱۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
همه افراد واکسینه شده به دُز سوم نیاز دارند؟

نوید ابوالحسنی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که هر فرد چند بار به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، گفت: «ویروس کرونا ممکن است هر فرد را چندین بار به بیماری مبتلا کند اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد مصونیت بدن در برابر بیماری کووید19 است که در هر فرد متفاوت است و کوتاهترین زمانی که فرد در برابر این بیماری مصون است 3 ماه بوده است. بنابراین افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند نمی‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند که دیگر به این ویروس مبتلا نمی‌شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «هنوز عوامل ناشناخته بسیاری درباره ایمنی بدن در برابر ابتلا به کرونا وجود دارد، از جمله اینکه چه افرادی بیشترین مصونیت را در برابر این بیماری دارند و تا چه مدت توان حفظ آن را دارند. عمدتا افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردارند یا مبتلا به بیماری هستند احتمال بیشتری برای ابتلای مجدد به بیماری دارند.»

این اپیدمیولوژیست گفت: «بررسی چندین مورد از آنتی‌بادی‌های بیماران بهبودیافته نشان داد که سطح ایمنی آنها چند ماه پس از ابتلای اولیه به سرعت کاهش یافته اما این معیار در همه یکسان نبود چرا که سیستم ایمنی بدن هر فرد از تاکتیک‌های متفاوتی برای مبارزه با عفونت استفاده می‌کند.»

وی اضافه کرد: «یکی از مطالعاتی که توسط محققان موسسه سلامت آمریکا انجام شد نشان داد افرادی که سابقه قبلی آلودگی به ویروس کرونا دارند، ۸۳ درصد کمتر احتمال دارد برای بار دوم به این ویروس آلوده شوند و دوره محافظت به طور میانگین پنج ماه است. اخیرا نیز نتایج یک مطالعه نشان داده که افرادی که به صورت خفیف یا بدون علامت به کرونا مبتلا شده‌اند، پادتن موجود در بدن آنها می‌تواند تا یک سال در برابر این بیماری محافظت کند.»

ابوالحسنی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بدن افراد بهبودیافته آنتی بادی تولید نکند، توضیح داد:‌ «بدن همه افراد پادتن تولید می‌کند، منتهی تاثیر پادتن در خنثی‌سازی ویروس در بدن افراد متفاوت است و در واقع به سیستم ایمنی بدن وابسته است از رو می‌گوییم که بیماران بهبودیافته از کووید19 نیز باید واکسینه شوند زیرا مشخص نیست که این مصونیت طبیعی چه مدت می‌تواند دوام داشته باشد.»

این متخصص اپیدمیولوژی درباره تزریق دُز سوم یا دُز یادآور واکسن کرونا نیز گفت:‌ «سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تزریق دُز بوستر یا یادآور پس از 6 ماه از تزریق دُز دوم می‌تواند انجام شود. از طرفی ویروس کرونا جهش‌های جدیدی دارد که علی‌رغم اینکه برخی کشورهای اروپایی تمام جمعیت آنها واکسینه شده‌اند اما نیاز به تزریق دُز بوستر دارند و در این کشورها تصمیم بر تزریق دُز یادآور گرفته شده که این فرایند در حال انجام است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه افرادی که واکسینه شدند به دُز سوم نیاز دارند، گفت: «هنوز نمی‌توان به‌طور قطع به این سوال پاسخ داد اما آنچه که برای ما اهمیت دارد، سطح ایمنی افراد در برابر ویروس است که اگر سطح ایمنی افراد جامعه کاهش یافت نیاز به تزریق دُز سوم نیز وجود دارد و اکنون باید منتظر ماند تا جمعیت عمومی کشور در مقابل ویروس واکسینه شوند.»

ابوالحسنی تاکید کرد: «باید برای دُز اول و دوم از یک نوع واکسن استفاده کرد و برای یادآوری می‌توان از برند دیگری از واکسن استفاده کرد.»

این متخصص در توصیه به مردم برای تزریق واکسن کرونا گفت:‌ «برخی از افراد به دلیل ترس از عوارض واکسن، تمایلی به تزریق ندارند. باید گفت که واکسن‌ها ممکن است عوارضی داشته باشند اما تاثیر آنها بیشتر از عوارض است. مهم این است که جامعه باید واکسینه شود. حتی اگر واکسنی 50 درصد اثر بخشی داشته باشد کافی است و تا زمانی‌که جامعه واکسینه نشده باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها انسان را در برابر بیماری‌ همه‌گیر کرونا حفاظت می‌کند و نباید فراموش کرد که شاید قیمت یک دُز واکسن حدود ۵ دلار است اما قیمت هر روز بستری در ICU میلیون‌ها تومان است تمام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار