عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی کشور:

امیدواریم تا ماه آینده ۶۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی کشور تاکید کرد برای واکسیناسیون کامل به ۱۴۰ میلیون دز واکسن نیاز دارد که در قدم اول و برای ایجاد یک جهش در واکسیناسیون، واردات ۶۰ میلیون دز واکسن در دستور کار دولت قرار گرفته و امیدواریم تا یک ماه آینده وارد کشور شود.

کد مطلب: ۱۲۱۱۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
امیدواریم تا ماه آینده ۶۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شود

به‌گزارش ایسنا،‌ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز واکسیناسیون تجمیعی شرق کشور که امروز در محل پروژه مشهد مال برگزار شد، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت افزایش واکسیناسیون روزانه کشور به بیش از ۱.۵ میلیون تزریق در روز وجود دارد تا با افزایش سرعت تزریق، دوره واکسیناسیون کوتاه‌تر و مردم سریع‌تر ایمن شوند. در این صورت اگر پیک‌های دیگری اتفاق افتاد، میزان ابتلا و فوتی به این شدت نخواهد بود.

وی با اشاره به آمار فوتی‌های کرونا تصریح کرد: تنها در مرداد ماه حدود ۱۴ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند که این عدد فاجعه‌آمیز است. طی یک ماه گذشته در مجلس گزارشی از وضعیت واکسیناسیون کشور به ستاد ملی کرونا ارائه و گفته شد که علاوه بر تولید داخل، نیاز به واردات حجم زیادی واکسن وجود دارد. همان گزارش به‌ عنوان استراتژی دولت و مجلس قرار گرفت و منابع مالی برای این کار هم تامین شد. در حال حاضر تعداد زیادی از هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به کرونا بستری می‌شوند و هزینه‌های بالای درمانی به فقیر شدن خانواده می‌انجامد؛ همچنین بعضی از سرپرست خانوار بعضی از خانواده‌ها بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند. این موارد باعث شده بخش‌های مختلف کشور مانند اقتصاد، تولید، تجارت، گردشگری و... دچار مشکل شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برای این منظور ماموریتی به وزارت امور خارجه محول شد تا رایزنی‌های گسترده‌ای برای واردات واکسن به کشور از منابع مختلف انجام گیرد. هم‌اکنون واردات سریع ۶۰ میلیون دز واکسن کرونا در دستور کار دولت است. اگر بتوانیم این میزان از واکسن را در کوتاه‌مدت و تا نیمه مهر ماه وارد کنیم، حجم زیادی از نیاز جامعه هدف کشور که باید به فوریت واکسینه شوند، برطرف می‌شود. در مرحله بعدی هدف کشور این است که تا پایان پاییز بتوان واکسیناسیون را به طور کامل‌تر انجام داد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مذاکرات اولیه واردات ۶۰ میلیون دز واکسن موفقیت‌آمیز بوده، عنوان کرد: واردات واکسن در این روزها سرعت بیشتری یافته است. با واردات ماهانه چهار الی پنج میلیون دز تا امروز حدود ۲۵ میلیون واکسن به طور کلی وارد کشور شده که البته نیازمند وارد کردن ۶۰ میلیون دز دیگر در اسرع وقت هستیم. کل نیاز ما برای واکسیناسیون ۱۴۰ میلیون دز است. همچنین امیدواریم پس از واردات ۶۰ میلیون دز واکسن، برنامه تولید واکسن داخلی هم توسعه یابد و به سرانجام بهتری برسد تا بتوانیم بخش زیادی از واکسیناسیون را بر مبنای تولید داخل انجام دهیم؛ اگرچه باز هم نیاز به واردات خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مساله کشور کروناست و هیچ موضوعی مهم‌تر و حادتر از کنترل آن وجود ندارد. برنامه دولت طبق دستور مقام معظم رهبری نیز تامین واکسن از هر مبدائی برای کشور است. از دیگر سو امیدواریم با اقدامات تبلیغی مناسب فضای منفی نسبت به واکسیناسیون کاهش پیدا کند تا همه مردم واکسیانسیون را انجام دهند. پیشتر گفته می‌شد که باید ۷۰ درصد از جمعیت واکسینه شوند اما با موج کرونای دلتا گفته می‌شود لازم است ۹۰ درصد جمعیت یک کشور واکسینه شود تا به ایمنی قابل قبولی برسیم. بنابراین همچنان کار باید ادامه پیدا کند و لازم است با همکاری تمام بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی و... با همبستگی کارها را پیش ببریم.

ناصر امینی، رییس مرکز بهداشت شماره یک مشهد، در این مراسم اظهار کرد: این مرکز واکسیناسیون که توسط خیریه تات و دانشگاه علوم پزشکی در مشهد مال افتتاح شد، همزمان قادر است به ۲۶ نفر واکسن تزریق کند و همچنان هم می‌توان آن را توسعه داد چرا که فضای فیزیکی وسیعی دارد.

وی افزود: یکی از نکات مثبت این مرکز نداشتن پله است. این مرکز در سالن همکف مجموعه قرار دارد و افراد برای واکسن زدن با مشکلات آسانسور و پله مواجه نمی‌شوند. فعالیت این مجموعه از امروز همزمان با افتتاح آن آغاز شد و دز دوم افرادی که برکت و سینوفارم زده بودند، انجام گرفت. هر روز از ساعت هشت تا ۱۴ براساس دعوتی که از با پیامک یا روش‌های دیگر از شهروندان صورت می‌گیرد، به افراد واکسن تزریق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار