شوکه حریف‌ها از کیفیت مچ‌انداز‌های ایرانی

تهران (پانا) - مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا اواخر مردادماه در قزاقستان برگزار شد و تیم ملی مچ‌اندازی بانوان ایران که برای نخستین بار به این مسابقات اعزام شد، موفق شد ضمن کسب مدال‌های رنگارنگ پس از قزاقستان و ازبکستان در رده سوم تیمی بایستد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
شوکه حریف‌ها از کیفیت مچ‌انداز‌های ایرانی

به‌گزارش ایران، یکی از این بانوان مریم مهران فرد بود که در وزن ۸۰ کیلوگرم توانست در ۲ دست راست و چپ به مدال طلا دست یابد.
مریم مهران فرد در خصوص این مسابقات به خبرنگار«ایران» گفت: «این اولین اعزام برون مرزی برای بانوان بود و ما تجربه بین‌المللی نداشتیم و حضورمان در این مسابقات اتفاق بسیار خوبی برای بانوانی بود که به این رشته علاقه دارند. سطح مسابقات بالا بود و رقابت‌های سنگینی با حریفان برگزار کردیم. نسبت به حضور در این مسابقات حس بسیار خوبی داشتم و اینکه به عنوان یکی از اعضای تیم ملی انتخاب شده بودم، بسیار رضایت داشتم که خوشبختانه این حس با کسب مدال و موفقیت در مسابقات همراه شد. این اتفاق بسیار خوبی برای مچ‌اندازی بانوان بود که بدانند در ادامه مسیر هم می‌توانند موفق باشند.»

او در خصوص نظر حریفان نسبت به ایرانی‌ها این‌گونه صحبت کرد: «حریف‌ها از کیفیت مچ‌انداز‌های ایرانی که برای اولین بار در این مسابقات شرکت کرده بودند، شوکه شده بودند. حتی خود من فکر نمی‌کردم که در مسابقه فینال از پس حریف ازبکستانی بربیایم، چون خیلی قوی و در سطح جهانی بود اما خدا را شکر موفق شدم. به دلیل علاقه‌ای که از دوران کودکی به مچ‌اندازی داشتم، ترجیح دادم این رشته را انتخاب کنم. البته نه به عنوان یک رشته ورزشی بلکه به عنوان یک تفریح که این تفریح در حال حاضر به فعالیت حرفه‌ام در این رشته تبدیل شد.» بانوی طلایی ایران در مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا اظهار داشت: «کارم را پله پله آغاز کردم و توانستم به تیم ملی راه پیدا کنم. مچ‌اندازی رشته نوپایی است و حدود 4 سال است که بانوان ایرانی در این رشته فعالیت می‌کنند. من از سال 96 کارم را در این رشته آغاز کردم و در همان زمان در مسابقاتی که در بخش استانی و کشوری برگزار می‌شد، حضور داشتم و به موفقیت‌های خوبی دست یافتم.»

مهرانفرد در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان این رشته دارد؟ بیان داشت: «اگر کسی بخواهد وارد این رشته ورزشی بشود، اولاً باید بداند که اصول و قوانین خودش را دارد و ثانیاً باید زیر نظر یک مربی خیلی‌خوب و باتجربه، ابتدا میزان استعدادش بررسی شود و سپس تمرینات حرفه‌ای را شروع کند. این رشته، تکنیک‌های خاص خودش را دارد. البته کسانی که دست‌های بلندتری دارند در این رشته بیشتر موفق می‌شوند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان حضور در جمع‌های خانوادگی و دوستانه از شما درخواست می‌شود که مچ بیندازید؟ افزود: «بله این اتفاق بارها افتاده و خواهد افتاد، با دوستانم معمولاً در جمع خصوصی و یا باشگاه دست تو دست می‌شویم و مچ می‌اندازیم. مچ‌اندازی رشته متفاوتی نسبت به رشته‌های دیگر است و حضور در این رشته بستگی به عشق و علاقه فرد دارد و اینکه چقدر می‌تواند در این رشته موفق باشد. قزاقستان مهد مچ‌اندازی دنیاست و ورزشکاران این کشور بسیار قدرتمند هستند.»
مهرانفرد ادامه داد: «کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، امریکا و ترکیه و چند کشور اروپایی همچون سوئد جزو کشورهای قدرتمند در این رشته به حساب می‌آیند و ورزشکاران‌شان قهرمان جهان هستند. بانوان ایرانی شناخت زیادی از این رشته نداشتند تا این 3 سال اخیر که از این رشته استقبال شد و در حال حاضر هم این رشته علاقه مندان بسیار زیادی دارد. من از خانم‌ها دعوت می‌کنم که به این رشته بیایند و کارشان را آغاز کنند.»

او افزود: «البته این رشته همانند رشته‌های دیگر سختی‌های خاص خودش را دارد. رشته مچ‌اندازی یک رشته قدرتی است و باید ورزشکاران زیر نظر یک مربی خوب کارشان را آغاز کنند. البته در این مسیر نیازمند حمایت هستند و باید از هرجهت حمایت شوند. شرکت در مسابقات مچ‌اندازی استرس زیادی به فرد وارد می‌کند. رو‌به‌رو شدن با حریفی که نتیجه مسابقه با او در چشم بر هم زدنی مشخص خواهد شد، خیلی استرس‌زاست. در مسابقات مچ‌اندازی اگر هر دو حریف، خیلی حرفه‌ای باشند، مسابقه در صدم ثانیه تمام خواهد شد اما در مسابقات معمولی‌تر هر مسابقه در نهایت ۳ ثانیه طول خواهد کشید که همین ۳ ثانیه، انرژی زیادی از انسان می‌گیرد. خوشحالم که در رده مستر توانستم دو مدال طلا به دست بیاورم و اگر اعزام‌های ما به رقابت‌های بین‌المللی بیشتر باشد قطعاً بانوان ایرانی توانایی‌های خود را بیشتر به دنیا نشان می‌دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار