قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا چه چیزهایی بخوریم؟

بن(پانا)- تزریق واکسن کرونا هر چند مانعی برای ابتلا به کرونا است، اما توجه به پروتکل‌های بهداشتی و نیز رعایت نکات تغذیه‌ای قبل و پس از واکسیناسیون، تاثیر آن را بیشتر می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۱۰۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا چه چیزهایی بخوریم؟

در گزارشی در خصوص تغذیه در دوران واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تصریح شده: برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه ای نیاز ندارید اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می کند آشنا شوید تا بتوانید علایم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه در این باره گفت: با معده خالی واکسن نزنید، به خصوص اگر استرس تزریق واکسن دارید چرا که این موضوع باعث افت قند خون می شود و می تواند سرگیجه ایجاد کند، بدن نیز نباید کم آب باشد. بنابراین قبل از واکسیناسیون باید از صبحانه، میان وعده، سوپ و مایعات و غذای مقوی استفاده کرده و قبل از تزریق واکسن باید آب و مایعات کافی مصرف شود، چرا که وجود کافی آن در بدن، سبب کاهش عوارض واکسن می شود.
کوروش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: ابتدا سعی کنید شب قبل از واکسیناسیون خواب خوبی داشته باشید. زیرا خواب خوب باعث می‌شود که سیستم ایمنی آماده‌تر باشد.
قبل و بعد از واکسیناسیون آب و مایعات ، میوه و سبزیجات ، لبنیات، آجیل و مغزدانه ها، سوپ و آبگوشت، آب میوه طبیعی، دوغ کم نمک، زنجبیل ، فلفل و زردچوبه، گوشت سفید ، سیر و پیاز و روغن کنجد و زیتون را مصرف کنید.
در صورت ایجاد تب از آب ، آب میوه تازه و طبیعی ، شربت های خانگی کم شیرین، سبزی ها ، حبوبات و دوغ کم نمک و بدون گاز استفاده کنید.
در صورت بروز تهوع خوردن آب سیب ، موز ، ژلاتین ، آب مرغ یا گوشت ، کمپوت سیب بدون شکر و غذای بی بو ، کم چرب و کم فیبر موثر است.
در مواجهه با بی اشتهایی گلپر ، شله زرد ، سیب ، چای لیمو زنجبیل و شیر برنج با سیاه دانه و دارچین مصرف شود.
در مواجهه با بدن درد، مصرف ماهی ، بادام زمینی ، شکلات تلخ و کاکائو ، سبزی های برگ سبز ، تخمه کدو و غلات کامل و حبوبات استفاده کنید.
در مواجهه با اسهال از خوردن سوپ مرغ ، نان سفید ، موز رسیده ، برنج سفید ، پوره سیب زمینی آب پز و کمپوت سیب بدون شکر دریغ نکنید.
در صورت رخداد یبوست حبوبات، برگه آلو، غلات پرک شده ، نان گندم کامل ، انجیر خیسانده و برنج قهوه ای استفاده کنید.
خبرنگار دانش آموز : مریم قراخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار