دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

کمیسیون اقتصاد: احسان خاندوزی گزینه مطلوب وزارت امور اقتصادی و دارایی است/ موافقان و مخالفان خاندوزی چه گفتند؟/ خاندوزی چه اولویت‌های دارد و چه وعده‌هایی به نمایندگان داد؟

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح امروز یکشنبه 31 مرداد صلاحیت سیداحسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه 31 مرداد مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات، صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا غلامرضا مرحباء، سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش این کمیسیون‌ درباره نتایج بررسی برنامه‌های احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم را قرائت کردند.

کمیسیون اقتصاد: احسان خاندوزی گزینه مطلوب وزارت امور اقتصادی و دارایی است

در نتیجه‌گیری کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد آمده است: «با توجه به برنامه‌های مکتوب‌ ارائه شده، سوابق علمی و اجرایی و استماع توضیحات و پاسخ‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی، اعضای کمیسیون اقتصادی آقای سیداحسان خاندوزی را با اکثریت آرا به عنوان گزینه مطلوب وزارت امور اقتصادی و دارایی ارزیابی نمودند.»

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظر و دلایل خود را درباره موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی به شرح زیر بیان کردند.

عباس زاده مشکینی، مخالف: وزیر پیشنهادی اقتصاد به طور شفاف باید بگوید که طبق قانون تشکیل وزارت اقتصاد و قانون اصلاح مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بانک مرکزی مطلوب آقای خاندوزی کیست؟/توضیح دهید از دولت آقای روحانی چه می‌گیرید و به کجا خواهیم رسید

محمود عباس زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم در مخالفت با برنامه‌های خاندوزی گفت: سریعترین، نتیجه بخش‌ترین و شفاف و کارشناسی‌ترین اقدامات را مردم از تیم اقتصادی دولت انتظار دارند. مردم شرایط اقتصادی را با پوست و استخوان لمس می‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، لذا برای پاسخگویی فوری و موثر به خلأهای موجود و پلشتی های اقتصاد، یک تیم اقتصادی منسجم، توانمند، هماهنگ و هم افزا باید شکل بگیرد. آیا مولفه‌های مذکور به فرماندهی وزیر پیشنهادی اقتصاد شکل می‌گیرد؟ وزرای دولت به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ وزرای سیاسی، دفاعی و امنیتی که در دولت سیزدهم یک تیم مقبولی به مجلس معرفی شده است، بخش دیگر در حوزه اقتصادی است که یک تیم مشروط به مجلس معرفی شده به این معنی که اگر تمام شرایط به نحوی تحقق یابد، برنامه‌های آنها نیز اجرا خواهد شد و دسته سوم وزرای فرهنگی- علمی هستند که شاید مردود نباشند، اما مقبول هم نیستند. این در حالی است که در این تقسیم بندی با توجه به شرایط کشور، یک تیم اقتصادی مقبول باید به مجلس معرفی می‌شد.

عباس زاده مشکینی در ادامه یادآور شد: وزیر پیشنهادی اقتصاد به طور شفاف باید بگوید که طبق قانون تشکیل وزارت اقتصاد و قانون اصلاح مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بانک مرکزی مطلوب آقای خاندوزی کیست؟ در شرایط فعلی ما با کسری بودجه مواجهیم، چرا که بعضاً نمی‌توانیم نفت بفروشیم و بعضاً هم نمی‌توانیم نقدینگی وارد کنیم، لذا با کسری بودجه مواجهیم و آقای خاندوزی باید پاسخ دهد که برای هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد چه برنامه ای دارد. آقای خاندوزی؛ چقدر ظرفیت برای هماهنگی با وزارت نفت در تیم اقتصادی شما وجود دارد؟ یکی از ماموریت‌های شما تسلط بر خزانه‌داری است، در شرایطی که معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده اقتصادی معرفی شده؛ توضیح دهید که چقدر به این موضوع شما تسلط دارید، زیرا مجلس به شما رأی می‌دهد و شما باید مناسبات را برای مجلس شفاف کنید، چرا که برای مردم فرمانده مهم نیست. میدان و جمع کردن پلشتی‌ها برای مردم اهمیت دارد. متاسفانه به بعضی از مسائل استراتژیک کمتر در برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره شده، همچنین اشاره ضعیف به سرمایه‌گذاری خارجی و رفع موانع سیاسی، قضایی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی و بین بخشی و دموکراسی در این برنامه‌ها روشن است. وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره ضعیفی به سیاست‌های کلی اصل 44 در برنامه های خود دارد، این در حالی است که ما در سال‌های گذشته به بهانه اجرای سیاست های اصل 44، سرمایه‌های عظیمی را واگذار کردیم و با فرآیند پیچیده قضایی مجبور به برگرداندن بخشی از آنها شدیم.

عباس زاده مشکینی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک علم شناخته شده است، تصریح کرد: آقای خاندوزی شما باید درباره نرخ منفی رشد اقتصادی توضیح دهید و به طور دقیق و با آمار به نمایندگان بگویید که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید تا ما بتوانیم به ارزیابی آن بپردازیم. همچنین در مورد نرخ تورم که کمر مردم را شکسته و اولین عامل بی ثباتی است، باید توضیح دهید که الان در چه شرایطی هستیم و به کجا می‌توانیم برسیم. در ارتباط با درآمد سرانه ملی نیز لازم است بگویید از دولت آقای روحانی چه می‌گیرید و به کجا خواهیم رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت محترم به جای ارائه صدها صفحه انشای غیرمنسجم تحت عنوان برنامه وزارتخانه‌ها که نشان سردرگمی و برای مشغول بودن و انحراف افکار نمایندگان است و برای دولت دردسر می‌شود، بهتر بود برنامه مشخصی درخصوص کنترل تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، رشد بالا و باکیفیت، رفع فقر و نابرابری اقتصادی و تولید با زمانبندی و قابل سنجش ارائه کند که در آن فرآیند قابلیت بازخوردگیری و اصلاح مداوم داشته باشد و نقش هر کدام از وزرا مشخص و تعبیه شده باشد.

ویس کرمی، مخالف: امروز اقتصاد پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است، این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست؛ بهتر نبود خاندوزی مدتی در مدیریت میانی وزارت اقتصاد پخته‌تر می‌شدند و سپس به وزارت می‌رسیدند؟/ برنامه‌های تحولی آقای خاندوزی در گرو اصلاح وضع موجود است/ اقتصاد مقاومتی در برنامه خاندوزی کمرنگ است

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با برنامه‌های خاندوزی گفت: جوان گرایی آقای رئیسی در انتخاب وزرا قابل تقدیر است، گرچه وزرای انتخابی میان سال هستند و برخی به جای اینکه بیشتر در میدان بمانند و دستاوردهای خود را حفظ کنند، مفاهیم جوان، میان سالی و پیری را تفسیر به رأی کرده‌اند. امروزه به واسطه روش‌های نوین مرزهای علم درنوردیده شده و جنگ امروز جنگ علم و اطلاعات است. پس یک جوان می‌تواند همانند یک پیر کارکشبته باشم. انسان ها به اندازه عقلشان تجربه می‌پذیرند و نه به اندازه سنشان. اما موضوع چگونگی ورود میانسالان به عرصه اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز کسی می‌تواند وضعیت آشفته اقتصاد را درک کند که در رشته اقتصاد سرآمد و صاحب نظریه بومی سازی اقتصاد باشد. تا کی می‌خواهیم در کنار اقتصاد لیبرال چند آیه به آن، اقتصاد اسلامی تعریف کنیم. آقای خاندوزی استادیار اقتصاد بوده و صاحب نظر است. همچنین در عرصه‌های مختلف اقتصادی مانند خصوصی‌سازی، سیاست ارزی، مالیات، بیمه و گمرک باید صاحب تجربه باشد و در کنار فن، فوت را هم بلد باشد. اقتصاد همانند هوا در تمامی ابعاد زندگی مردم وجود دارد و امروز پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است، لذا این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست بنابراین بهتر نبود ایشان مدتی در مدیریت میانی وزارت اقتصاد پخته‌تر می‌شدند و سپس به وزارت می‌رسیدند.

وی با بیان اینکه تجربه عملی و مدیریتی آقای خاندوزی کمرنگ است، افزود: ایشان صاحب تألیف هستند اما توضیح ندادند که این تألیفان تا چه اندازه عملی و قابل اجراست. در تصمیم‌های دشوار، وزن علمی و شخصیتی وزیر بسیار موثر است. آیا آقای خاندوزی از چنین موقعیتی در میان خواص و اقتصاددانان برخوردار است؟ همچنین در مورد اقتصاد اسلامی که نیاز امروز و فردای جامعه اسلامی است، نظر شفافی از ایشان نیست. راه نجات اقتصاد کشور در اقتصاد مقاومتی بوده که در تألیفات سوابق آقای خاندوزی به این مهم اشاره چندانی نشده است. تاکنون اقتصاددانان ما به این نتیجه رسیده‌اند که نسخه غربی اقتصاد در کشور راهگشا نیست، حال آیا آقای خاندوزی این نظر را قبول دارند. عدم پاکسازی در بدنه انقلاب اسلامی که ناشی از خودبینی و بدبینی مدیران است، اکنون خودنمایی می‌کند و تاوان این کم کاری را باید از آنها پرسید. مجلس در آستانه آزمون بزرگی قرار دارد ون باید با معیار مهمی به وزرای جوان پرداخته و در مورد آنها قضاوت کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: برنامه های تحولی آقای خاندوزی در گرو اصلاح وضع موجود است، اما باز تاکید می‌کنم که تنها راه نجات اقتصاد کشور بومی سازی و اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی بوده که در برنامه های بلندمدت ایشان دیده نشده است. مجلس تنها این صحن نبوده بلکه به وسعت جهان اسلام چشم به این تریبون دارند؛ تریبون مجلس شورای اسلامی تریبون جهانی بوده و اگر بنده این دغدغه‌ها را مطرح کردم، انتظار ندارم آقای خاندوزی این موارد را در دو الی سه روز حل کند، اما انتظار داریم وزیر اقتصادی که به اسم اسلام مسئولیت می‌گیرد، برای حل مشکلات اقتصادی از راه تولید و اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی استفاده کند.

پاشایی بهرام، موافق: خاندوزی مسیر تحول‌گرایی خود را حفظ کند؛ مردم از وضع فعلی به ستوه آمده و سفره آن‌ها کوچک شده است/ فعال‌سازی ستاد اقتصادی دولت و اصلاح نظام مالیاتی و گمرک از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است

معصومه پاشائی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با معرفی خاندوزی با اشاره به اهمیت شکوفایی اقتصاد کشور، گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم با نگاه به داخل و در چارچوب سیاست های کلان با رویکرد عدالت و پیشرفت آغاز به کار کرده است. آن‌ها با استفاده از نیروهای جوان و متخصص به دنبال ارتقاء دستگاه‌های اقتصادی هستند که در این میان آقای خاندوزی چند ویژگی مهم دارد که می‌تواند کمک حال تیم اقتصادی باشد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های خاندوزی عنوان کرد: تجربه سیاستگذاری در مرکز پژوهش‌های مجلس، ارتباط و تعامل با مجلس و همچنین ارتباط با دانشگاهیان می‌تواند حلقه‌ای را تشکیل دهد تا وزارت اقتصاد از ظرفیت قانونگذاران و پژوهشگران استفاده کند. همچنین وی فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه نیازهای اقتصادی داشته است. وی کتاب اقتصاد ایران را در دانشگاه تدریس می‌کند لذا اقتصاد کشور را به خوبی می‌شناسد، همچنین وی روحیه کار گروهی داشته که از الزامات اصلاح شرایط اقتصادی فعلی است. فعال‌سازی ستاد اقتصادی دولت و اصلاح نظام مالیاتی و گمرک از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است. بزرگ ترین چالش اقتصاد قدرت بانک‌های کشور است که وی اصلاح نظام پولی و بانکی را در دستورکار خود قرار داده است.

وی افزود: همچنین هم اکنون شاهد تاراج سرمایه مردم در بورس و عدم اعتماد مردم به صنایع و سرمایه مردم بوده‌ایم که بهبود محیط کسب وکار و شفافیت مالی و تسویه بدهی‌های دولت که تثبیت دارایی‌های آن را به دنبال دارد در دستور کار وی است.

پاشایی بهرام در ادامه با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر عدم اعتقاد خاندوزی به اقتصاد مقاومتی، گفت: وی مقالات علمی متعددی درخصوص اقتصاد مقاومتی دارد و در زمان حضور خود در مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه اقداماتی داشته و همچنین یادداشت‌هایی در این خصوص در سایت khamenei.ir داشته است، همچنین تکیه بر بودجه با استفاده از مالیات از برنامه‌های وی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به انتظار نمایندگان از خاندوزی در صورت تصدی پست وزارت اقتصاد، خاطرنشان کرد: انتظار داریم وی برنامه‌های خود را عملی کرده و زمانی که وارد وزارتخانه شد دچار روزمرگی نشود و مسیر تحول‌گرایی خود را حفظ کند؛ مردم از وضع فعلی به ستوه آمده و سفره آن‌ها کوچک شده است لذا انتظار داریم وی اقتصادی را که 60 ساله‌ها تخریب کرده‌اند، اصلاح کند.

پورابراهیمی، موافق: سالم بودن و کارآمدی در فعالیت‌های اقتصادی دو ویژگی مهم خاندوزی است

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: شناخت بنده از آقای خاندوزی به یک دهه بازمی‌گردد، در مجلس دهم وی معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌ها را بر عهده داشتند، با وی همکاری داشتیم، جدیت، پیگیری و اشراف علمی و تعصبی که برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته‌اند قابل اهمیت و مثال زدنی است. در این دوره هم در کمیسیون اقتصادی در کنار وی همکاری بسیاری داشتیم. دغدغه‌ای که در حوزه کلان اقتصادی کشور بارها مطرح و در طول یک سال و چند ماهی که از مجلس می‌گذرد و به عنوان مجلس انقلابی از آن یاد می‌شود، برخی مطالبات از دولت در حوزه اقتصادی داشتیم و دولت دوازدهم کوتاهی کرد و دولت در انجام برخی از آنها که ظرفیت اقتصادی کشور بود، سرپیچی کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است، امروز در مقام پیگیری این موضوعات هستیم. به خاندوزی هم در جلسات کمیسیون عرض کردم و امروز هم در جمع شما این نکات را عرض می‌کنم. همان طور که رهبری فرمودند مشکلات اقتصادی را به فضل الهی بر آن فائق خواهیم آمد و مطمئن هستیم نگاهی که در این حوزه شکل خواهد گرفت می‌تواند مبنای تحولات اساسی در ساختار اجرایی کشور باشد. برای این که این اقدام صورت گیرد باید راهکارهایی که به آن رسیدیم، عملیاتی شود. ما در دو حوزه با دکتر خاندوزی به توافق رسیده‌ایم، حوزه اول مأموریت‌های نظارتی مجلس است که تکالیف دولت به ویژه وزارت اقتصاد در این مأموریت‌ها اجرایی نشده است و با حضور خاندوزی اولین انتظار ما این است که با نگاه کارشناسی و با رویکرد مجاهدانه وی این مأموریت‌های نظارتی پیگیری شود. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان که اگر دولت آنها را اجرا می‌کرد بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و کسری بودجه حل می‌شد. ما به دولت برای اجرای این قانون 15 ماه مهلت دادیم و حدود 7 ماه از تصویب این قانون هم گذشته ولی دولت دوازدهم حدود 50 درصد ظرفیت قانونی را عملیاتی کرده است. از حدود 10 یا 11 دستگاه پز در کشور حدود 50 درصد را توانستیم شفاف سازی کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مولدسازی دارایی‌های دولت است، حجم عظیم دارایی‌های دولت که امروز هزینه‌های فرصت برای اقتصاد کشور شده است، این موضوع مبنای تصمیم‌گیری شده است. دکتر خاندوزی بر این موضوع در جلسات کمیسیون‌های اقتصادی تأکید کردند. امروز بسته پیشنهادی برای این موضوع در دستور کار قرار دارد که ظرفیت موجود است و نیاز به قانون هم ندارد. موضوع بعدی بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد است، در گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده است فضای کسب و کار کشور، فضای مناسبی نیست. توافق شده است تمام آنچه را که در حوزه اقدامات اجرایی وزارت اقتصاد باید انجام شود و انجام نشده باید عملیاتی شود. در این موضوع فهرست زیادی دارم و به مردم اعلام می‌کنم که ان‌شاء الله این سرفصل هایی که مطرح کردیم عملیاتی شود. سرفصل دیگر موارد تقنینی است، از آقای بحرینی تشکر می کنم به خاطر مطالبی که در حضور رئیس جمهور مطرح کردند. قانون اصلاح بانک مرکزی اولین مطالبه جدی نظام و کشور است، مورد دیگر اصلاح عملیات قانون بانکداری در کشور که از محورهای اساسی کشور است. امروز این ظرفیت پیش آمده است.

بر اساس گزارش‌هایی که داریم حدود دو میلیون و 800 هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و حدود یک میلیون و 200 هزار نفر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. خوشبختانه این طرح نهایی شده است و گزارش آن را خدمت رئیس جمهوری ارائه کردم؛ اینها تعیین تکلیف می‌شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگر اصلاح ساختار نظام مالیاتی است به جز قوانین موجود پایه‌های جدید مالیاتی در اقتصاد کشور را می‌توانیم ایجاد کنیم و روی محورها کار کرده‌ایم، مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه، نمونه‌هایی از اقداماتی است که انجام دادیم و در دستور کار کمیسیون اقتصادی بوده است. موضوع دیگر اصلاح قوانین در شفافیت اطلاعات مالی در کشور است، اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی که در حال حاضر در کمیسیون مطرح است. در طول یک سال و چند ماه در کمیسیون تمام این مسائل را با توجه به شرایط کشور و اولویت‌ها دسته‌بندی کرده‌ایم و محورهای آن را آماده کردیم و برخی از کارگروه‌ها بر عهده خود آقای خاندوزی بوده است. این موارد اگر در چارچوب ضوابط علمی، توافق بین مجلس و دولت عملیاتی شود، تک تک این موارد می‌تواند آثار مثبتی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع تعیین تکلیف سهام عدالت تأکید کرد: بر اساس گزارش‌هایی که داریم حدود دو میلیون و 800 هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و حدود یک میلیون و 200 هزار نفر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. خوشبختانه این طرح نهایی شده است و گزارش آن را خدمت رئیس جمهوری ارائه کردم. این محورها نمونه‌ای از برنامه‌های تحولی است که در صورتی که ان‌شاء الله دولت از این وزیر جوان حمایت کند، اجرایی خواهد شد. با محوریت وزارت اقتصاد و مجموعه این امور ما مطمئن هستیم آثار و پیامدهای بسیار خوبی در کوتاه مدت باعث بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور شود.

پورابراهیمی افزود: نکته پایانی این است که همان طور که رئیس جمهوری هم تأکید کردند شرط معرفی وزرا ویژگی‌های جریان انقلابی را داشته باشند. امروز می‌گویم از خاندوزی حمایت می‌کنیم دو شرط برای آقای خاندوزی می‌گذاریم یک سالم بودن که به لطف خدا از نیروهای سلامت نظام محسوب می‌شود و نکته دوم در خصوص کارآمدی در فعالیت‌های اقتصادی است. ان‌شاء الله با این دو ویژگی یعنی سلامت و کارآمدی در انجام وظایف می‌توانیم مسیر حرکت آینده را تعیین کنیم و می‌توانیم اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصاد کشور ایجاد کنیم. جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام فشارهای خارجی و با وجود همه تحریم‌ها که اتفاق افتاده اگر بر توانمندی‌های درونی کشور برنامه‌ریزی کند، قطعاً به فضل الهی به بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌توانیم امیدوار شویم.

طغیانی، موافق: کلیدواژه‌های اقتصادی که خاندوزی معتقد است اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است

مهدی طغیانی نیز در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: دکتر خاندوزی فرزند عزیز مجلس است که از 14 سال پیش تا امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس و یک سال و نیم در کمیسیون اقتصادی شاهد تلاش و تحرک‌هایش بودیم. وی معاون دفتر اقتصاد مرکز پژوهش‌های مجلس به مدت 14 سال بوده و 150 گزارش نظارتی و تقنینی به نام ایشان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد شناخت کافی درباره مدیران اجرایی در حوزه اقتصادی دارد، افزود: این شناخت و تجربه حضور وی در مجلس و عملکرد موفق او نشان می‌دهد که می‌تواند در وزارت اقتصاد نقش آفرین باشد. همچنین همکاری وی در تهیه طرح و بررسی لوایح در این مدت کاملاً محرز است و آقای پورابراهیمی نیز شهادت دادند.

وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی اقتصاد 37 مقاله علمی، پژوهشی در کارنامه خود دارد و کلیدواژه این مقالات اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است. کسی که اینچنین در فعالیت‌های پژوهشی بوده، در حوزه اقتصاد اسلامی بی سواد نیست لذا بهتر از وی کسی را در کشور نداریم که بتواند در حوزه اقتصاد اسلامی نقش‌آفرین باشد. وزارتخانه‌هایی چون راه و جهاد کشاورزی نیاز به وزرای باتجربه اجرایی بسیار دارد اما وزارت اقتصاد نیازمند وزیری با انسجام فکری است که بتواند سیاست‌‌گذاری و راهبری کند.

طغیانی با اشاره به نقش‌آفرینی خاندوزی در طرح‌هایی چون مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات با عایدی سرمایه گفت: فردی که در چنین طرح‌هایی دلسوز بوده حتماً در مقام اجرا موفق خواهد بود. وی در حوزه تحقیق و تفحص‌ها نیز فعال بوده و مسئول کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی است، همچنین در اصلاح قوانینی مثل قانون مناطق آزاد، مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب و کار نقش‌آفرین بوده و این نویدبخش آینده‌ای است که ما انتظار آن را داریم. شهادت می‌دهم دکتر خاندوزی امانتدار، متعهد و متخصص است، افرادی چون دکتر شمس‌الدین حسینی نیز در سن جوانی در وزارت اقتصاد کار خود را آغاز کردند لذا حضور شخصیت تحول‌گرایی چون خاندوزی در دولت سیزدهم می‌تواند نویدبخش باشد.

دفاع وزیر پیشنهادی اقتصاد از برنامه‌ها و سوابق خود

خاندوز: اگر عافیت‌طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم

سیداحسان خاندوزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای حضور در وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم گفت: از اعتماد رئیس جمهور به اینجانب تشکر می‌کنم و به فضل خدا تلاش می‌کنم نماینده‌ای شایسته برای جریان گام دوم در دولت باشم. همچنین از تک تک نمایندگان موافق و مخالف سپاسگزارم. در ابتدا عرض کنم هزار جهد بکردم که بار وزارت را به دوش نکشم اما پس از نپذیرفتن مسئولیت در اولین جلسه، بعدها پذیرفتم پس از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی به تن کند و تجربه 17 ساله‌ام در سیاست‌گذاری اقتصادی را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی دربیاورم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت‌طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم اما هیهات که از جهاد کبیر علیه دشمن اقتصادی شانه خالی کنیم که به گفته حاج قاسم ما ملت امام حسینیم ، صد البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم اما به فضل خدا با ایده‌های تحولی و با تیم متخصصان سالم، قاسم و جازم بناداریم گذر کنیم و می‌دانیم چاره‌ای جز گذر کردن موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم.

مردم روی سخن صادقانه و رفتار منزه و غیرکاسبکارانه را خوب تشخیص می‌دهند

وی اظهار داشت: شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است و مردم روی سخن صادقانه و رفتار منزه و غیرکاسبکارانه را خوب تشخیص می‌دهند، بر این عهد خواهیم ماند مانند دوره نمایندگی در میان مردم خواهم بود و گوش شنوا برای شنیدن و چشمی بینا برای دیدن مشکلاتشان.

خاندوزی افزود: در خصوص برنامه‌های اینجانب برای وزارت اقتصاد این است که در دهه اخیر دشمنان جمهوری اسلامی ایران عرصه اقتصاد را میدان جنگ علیه ملت ایران تعبیه کردند و خیال دارند با تحریم و فشار ملت بزرگ ما را وادار به کرنش کنند غافل از آن که به فرموده رهبر انقلاب تنها راه غلبه بر مکر دشمنان تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است که از تعالیم اقتصادی اسلامی و مکتب اهل بیت است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: اینجانب رجای واثق دارم که دولت سیزدهم با استعانت از خدا و نه امید بستن به کدخدا و به میدان آوردن مردم، رفع تعارض منافع مسئولان، گسترش شفافیت، فهم از اقتصاد به عنوان مسئله علمی و فراجناحی و به کارگیری نخبگان در این تقابل بزرگ اقتصادی پیروز خواهد شد.

دشمن اتاق جنگ خود را خزانه‌داری ایالات متحده قرار داده است بنابراین وزارت اقتصاد خود باید در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم و آسیب‌ناپذیری در جنگ اقتصادی باشد

وی ادامه داد: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه‌داری ایالات متحده قرار داده است بنابراین وزارت اقتصاد خود باید در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم و آسیب‌ناپذیری در جنگ اقتصادی باشد، از این رو اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با آرایش تحریم‌ناپذیری، نوسازی خواهیم کرد هر چند که تیم دیپلماسی اقتصادی باید طبق منویات رهبر انقلاب به دنبال وظیفه تحریم‌زدایی باشد اما چنان که رئیس جمهور محترم فرمود ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد و غیر از تحریم یکجانبه آمریکا مسیرهای جدیدی خواهیم گشود.

خاندوزی مطرح کرد: علامت‌های سازگار و امیدبخش به همپیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری می‌افزاییم، مگر برخی اقتصادهای آسیایی که تحریم هم نیستند از پیام‌رسان مالی غیرسوئیفتی و روش‌های تسویه ارزی غیرمتعارف استفاده نمی‌کنند، همان طور که در رفع امور سخت‌افزاری مانند وابستگی به واردات بنزین که 10 سال پیش تهدید بود و امروز فرصت نمی‌توانیم در سیاست‌های نرم اقتصادی هم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم؟

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: مأموریت بلند و اساسی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم اولاً ارتقاء بخش خود وزارت اقتصاد و دارایی در تیم اقتصادی دولت است و ثانیاً بازطراحی سیستم‌ها با هدف مقاوم‌سازی مالیه دولت و پشتیبانی از بخش‌های مولد و مانع‌زدایی از تولید و کاهش نابرابری‌های غیرموجه بدین منظور ساختارها و فرآیندها معلول موجود را با تکیه بر فناوری‌های نوین چون مسئله هوشمندسازی جزو ضروریات اداره عاقلانه شرایط جنگی اقتصادی است.

وی مطرح کرد: حذف مجوزهای زائد، بهبود فضای کسب و کار، رفع امتیازات ویژه مسیری برای مشارکت همه مردم در فرآیند تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد فراهم می‌کنیم، این طور نباشد که هفته‌ای یک دستورالعمل گمرکی مواجه شویم.

مهمترین اولویت وزارت اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است

خاندوزی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت گفت: مهمترین اولویت وزارت اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است، اینجانب به عنوان فردی که برخاسته از طبقات متوسط و با آلام مردم آشنا هستم، وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی ملت می‌دانم. تورم بی‌سابقه و مزمن و درآمد سرانه شکاف بزرگ درآمد و هزینه برای خانوارها ایجاد کرده است، سفره مردم را کوچک کرده است و معیشت اقشار مختلف را به خطر انداخته است. اگرچه حل مسئله تورم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و زمان و مجالی برای به ثمر رساندن اما از همین روز اول تمام تلاش خود را برای تأمین کسری بودجه از روش‌های غیرتورم‌زا، کنترل رشد بی‌ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اقدام فوری در حوزه مالیه دولت، گذر از کسری بودجه همین امسال است البته با کمترین هزینه اقتصاد کلان، با توجه به هزینه‌های استقراضی که از بانک مرکزی صورت گیرد مهمترین اقدامات این است که در ابتدا برای اوراق دولت تقاضا ایجاد کنیم که به راحتی شدنی و دستور‌العمل‌های آن ابلاغ خواهد شد، فروش اموال دولتی که نیازمند تربیت و شجاعت مدیران دولتی است برای اینکه متبحرانه مسئولیت بپذیرند، همچنین ارتقاء نقش خزانه در پیوند با عملیات با بانک مرکزی، توسعه بازار بدهی‌ها، افزایش تنوع اوراق مالی - اسلامی و نقدشوندگی آنها، تدوین برنامه انتشار زمانی اوراق و در نهایت لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی است.

وی تأکید کرد: دولت سیزدهم در دهه‌ای اقتصاد را تحویل می‌گیرد که می‌توان آن دهه را دهه از دست رفته اقتصادی نامید. قرار بود طبق اسناد بالادستی تولید داخلی کشور در طول دهه 90 به دو برابر افزایش پیدا کند، در عمل نه تنها این اتفاق به نزدیک صفر رخ داده است بلکه با افزایش جمعیت، درآمد سرانه خانوارهای ایرانی کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی با اشاره به شرح وظایف وزارت اقتصاد و دارایی گفت: وزارت اول باید کاهش هزینه و تولید و مبادله از طریق ارتقاء نقش هیأت مقرردات زدایی و تسهیل صدور مجوزها است، این بندهایی که به پایه فعالان اقتصادی تنیده شده است و چقدر شما مراجعه‌کنندگانی دارید که ماه‌ها پشت در تقاضای مجوزها مانده‌اند و این اتفاقی است که برای 176 مجوز وزارت جهاد، 166 مجوز وزارت اقتصاد، 130 مجوز وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو افتاده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه برای سهامداران خرد تجربه مثبتی ایجاد می‌کنیم تا افزایش نقش بازار سرمایه را داشته باشیم، گفت: بنگاه‌های خوب و خوشنامی در صف عرضه اولیه قرار دارند که می‌توانند کمک کننده باشند، همچنین به تخلفات گذشته‌ای که در بازار بورس صورت گرفت رسیدگی خواهیم کرد و مشوق‌هایی برای تازه واردان بازار سرمایه قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: تقویت برون گرایی و دیپلماسی اقتصادی نیز از اهم برنامه‌های بنده است که با همکاری وزارت صنعت و خارجه تصمیم داریم از سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای تقویت اقتصاد داخلی استفاده کنیم.

32 هزار میلیارد تومان برای تحرک بخش عمرانی استان‌ها در نظر داریم

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه بروکراسی اداری مانع از شکوفایی شده است، اظهار داشت: از طرفی بدهی نیروگاه ها داده نمی‌شود و از سوی دیگر به آنها اجازه صادرات برق داده نمی‌شود که این موضوعات باید اصلاح شود، همچنین پیگیری تفاهم‌نامه قرارداد 25 ساله با چین را در دستور کار داریم و به کریدور شمال به جنوب نیز اهمیت خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه 32 هزار میلیارد تومان برای تحرک‌ بخش عمرانی به استان‌ها خواهیم داد، عنوان کرد: ساماندهی ظرفیت‌های تولیدی ذیل سهام عدالت که ظرفیت زیادی در بورس دارند و همچنین اصلاح هیأت مدیره شرکت‌های استان و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به حوزه بانکی بیان داشت: خلأ حاکمیتی شرکتی و تعارض منافع باعث شده تا نارضایتی ایجاد شود لذا اصلاح حکمرانی بانک مرکزی و ایجاد جایگاه هماهنگ‌ساز بازارهای مالی، الزام ویژه برای اعتمادسازی، تقویت سنت قرض‌الحسنه، واقعی شدن قراردادها، اصلاح نظام نظارت بر خلق پول، تقویت بانک توسعه اسلامی و حاکمیت شرکتی و افزایش و توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در سراسر کشور را در نظر داریم.

افزایش شاخص GDP به 1.5 برابر تا پایان دولت در دستور کار ما قرار دارد

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه تصمیم دارم به رهاشدگی بانکی خاتمه دهم، اظهار داشت: عدم اتکاء بودجه به درآمدهای مالیاتی باعث شده تا از محل تحریم‌ها آسیب ببینیم در صورتی که این بخش نقش مهمی در توزیع درآمد دارد، همچنین تنظیم رفتارهای سوداگرانه در بازار سرمایه‌ها را در نظر داریم و معتقدیم رونق اقتصاد صد برابر مقدم‌تر از مالیات ستانی است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به اهم برنامه‌های وزارت اقتصاد خاطر نشان کرد: افزایش شاخص GDP به 1.5 برابر تا پایان دولت، استقرار مالیات بر عایدی سرمایه، هوشمندسازی سیستم مالیاتی و تلاش برای ایجاد شناسنامه بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به حوزه بیمه در وزارت اقتصاد بیان کرد: پایین بودن ضریب نفوذ بیمه باید اصلاح شود که متعهد می‌شویم اصلاح ساختار و عملکرد بیمه مرکزی را در دستور کار قرار دهیم چرا که هم اکنون دارای تعارض نقش است و برنامه تحول نداشته و نیازمند تقویت هستیم.

خاندوزی همچنین با اشاره به شرایط تحریم و کرونا در کشور عنوان کرد: مبادلات تجاری و ترخیص کالاهای اساسی اولویت است و سیستم گمرکات باید اصلاح شو، همچنین سامانه گمرکی که هم اکنون فعال است، هوشمند نبوده که همین باعث ایجاد فساد شده است لذا برای مبارزه با آن اجرای کامل پنجره واحد را در نظر داریم.

وی با اشاره به عملکرد مناطق آزاد تاکید کرد: متاسفانه عملکرد مناطق آزاد و ویژه نتوانسته است اهداف قانونگذار چه در موضوع پایگاه صادرات و انتقال فناوری و چه در موضوع جذب سرمایه گذار خارجی محقق کند و در این موضوعات موفق نبوده ایم. برای حل این مسئله تلاشمان بر این است که به جای تمرکز کردن بر اصلاحات غیراولویت دار کمّی ، بر بهبود کیفی مناطق آزاد تمرکز کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: در موضوع زیرساخت های مناطق آزاد و ویژه باید عرض کنم که این مناطق به جهت نبود زیرساخت لازم، نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. بخشی از درآمد منابع درآمدی آزاد به فرآیند واردات گره خورده است، به جای اینکه از محل های مولد تامین شود. موضوع دیگر غیرشفاف بودن خود منطقه است. واگذاری اراضی مناطق آزاد و شرکت هایی که به صورت غیرفعال و پوششی در این مناطق ثبت شده اند، از مشکلات این مناطق هستند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کابینه سیزدهم ادامه داد: مسئله دارایی های دولت مانند سایر کشورها از مسائل بسیار هم است، تلاش ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی این خواهد بود که بر مدیریت مبتنی بر بازده دارایی های دولت و مولدسازی دارایی های دولت که در اختیار هر مجموعه ای قرار می گیرد، نظارت کنیم. متاسفانه در مقابل اموال 85 میلیون نفر هموطن بی مبالات هستیم. پاسخگو کردن مدیران شرکت های دولتی درخصوص وظایف آنها از پیگیری های وزارت اقتصاد خواهد بود.

با قوت پیگیری میکنم که طبق اصل هماهنگی در تیم اقتصادی به فضل خدا کمترین چندصدایی و چند آهنگی از تیم اقتصادی دولت شنیده شود

وی بیان کرد: موضوع دیگر مسئله اصلاح قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است که به فضل خدا در مدت 3 ماه آینده تقدیم هیات وزیران خواهد شد و بسیاری از مشکلات خصوصی سازی ها و حکمرانی سهام عدالت در دل آن لایحه اصلاح خواهد شد.

خاندوزی در پایان مطرح کرد: من فرزند مجلس هستم و امیدوارم نماینده مقتدر و شایسته شما نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم باشم و امیدوارم یکی از ارکان همگرایی دولت و مجلس انقلابی به شمار بروم و با قوت پیگیری میکنم که طبق اصل هماهنگی در تیم اقتصادی به فضل خدا کمترین چندصدایی و چند آهنگی از تیم اقتصادی دولت شنیده شود و آموخته ایم که طبق قاعده اسلامی توازن حق و تکلیف، هر کس در برابر قانون پاسخگو است، همان صاحب حق است. همکاران عزیز بدانید فرزند مجلس این مسئولیت خطیر را جز برای اولاً کمک به مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر جنگ خزانه داری آمریکا و ثانیاً کمک به برقراری عدالت و ارتقای معیشت به ویژه در اقشار ضعیف و متوسط نپذیرفته است، پس در این مسیر یاری اش کنید، امیدوارم با سرانجام یافتن اقدامات کوتاه مدت و شروع اقدامات بلندمدت، مردم بزرگ ایران اسلامی از سال آتی ثمرات شیرین و مبارک تحول اقتصاد را در کامشان احساس کنند؛ به فضل خدا و به دعای صاحب عصر (عج) بر سرآنیم که طرحی نو دراندازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار