پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به نمایندگان مخالف و موافق برنامه دولت سیزدهم

اعتماد آسیب دیده مردم باید بازسازی شود/ اصلاح نظام بانکی از برنامه های جدی این دولت است/ نسبت به همه اقوام در کشور مسئولیت داریم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با قدردانی از نمایندگان موافق و مخالف که نظرات خود را درخصوص معرفی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی مطرح کردند، گفت یکی از مشکلاتی که امروز غیر از موضوع معیشت و کسب و کار در کشور داریم، موضوع مهم اعتماد مردم است که آسیب دیده و حتما باید این اعتماد آسیب دیده بازسازی شود.

کد مطلب: ۱۲۰۹۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به نمایندگان مخالف و موافق برنامه دولت سیزدهم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در دومین بخش از سخنان خود در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی پس از مطرح شدن نظرات نمایندگان موافق و مخالف درمورد کلیات معرفی وزیران پیشنهادی دولت، افزود: بازسازی اعتماد آسیب دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بنای بنده به عنوان یک خدمتگزار و دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنم، خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: شما هم در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها، صحن و بیان نقطه ‌نظرات ارزشمندتان، مساعدت کنید تا دولت موفق شود به وعده‌هایش عمل کند. این آن جلوه از صداقت است که مردم می‌بینند، آنچه گفته می‌شود عمل می‌شود و اعتماد بازسازی خواهد شد.

رئیسی تاکید کرد: بدانید چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد از انتخابات آنچه عرض کردم بنای من بر عمل کردن به وعده‌ها است و این را هم با یک ادعا نمی‌شود اثبات کرد جز اینکه مردم عزیزمان در هر کوی و برزنی ببینند دولت، وزرا و مسئولان مربوطه به وعده‌هایشان عمل کردند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به آنچه عرض کردم اعتقاد دارم و از خداوند متعال برای عمل به وعده‌ها مدد می گیریم، گفت: اینکه کسی تصور کند این وعده در واقع برای دوره انتخابات بوده که هیجان ایجاد کند. اینگونه نیست، ما در محضر خداوند متعال هستیم، در محضر ارواح مطهر شهدا هستیم، سخنی که می‌گوییم باید با باور باشد و ان‌شاء الله بنای آن بر عمل باشد این یک نکته محوری است نسبت به آنچه که مطرح شده و مطرح خواهد شد.

رئیسی با اشاره به سخنان دکتر بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه های وزیران پیشنهادی دولت و ارایه خلاصه ای از برنامه های دولت به نمایندگان مجلس ،‌اظهارداشت: همه آنچه در برنامه دولت سیزدهم بود در چند صفحه گنجانده نمی‌شد، لذا ۵، ۶ صفحه داده شد که اجمالاً رویکردهای برنامه در آن باشد.

رئیس‌جمهوری افزود: برنامه کوتاه مدت داریم که حدود ۶۰ تا ۶۵ صفحه است با محوریت مسایل پیش روی دولت مثل موضوع کرونا، مسأله بازار سرمایه، کسری بودجه و از این دست برنامه‌ها که در محضر رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی، عرض کردم، عزیزان هم شنیدند که آن یک برنامه فوری و کوتاه مدت است.

رئیسی، گفت: برنامه دولت سیزدهم مختص ۳۰ مسأله کشور است که برخی از این مسایل اصلاً دستگاهی نیست و فرابخشی و فرا وزارتخانه‌ای است که نسبت به آن پرداخته شده است و همچنین مشکل و راهکارهای برون‌رفت از این مشکل دقیقاً احصاء شده است. با این قید که مسئول مستقیم شناخته شده که کدام وزارتخانه باشد، مسئولین همکاری و زمان‌بندی هم انجام شده است. برنامه مفصل به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده خدمت همه عزیزان تقدیم خواهد شد.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در این برنامه که تقدیم خواهد شد، یک مرحله به عنوان پیش‌نویس دارد و در مرحله دیگر نیز وقتی که نقطه نظرات نمایندگان محترم، متخصصان، نخبگان و خبرگان اخذ شد، نهایی خواهد شد. مثل آنچه که به عنوان سند تحول در قوه قضائیه اقدام کردیم منتها سند تحول در دولت طبیعتاً مشروح‌تر و مفصل‌تر و با موضوعات متنوع‌تر است که گستره دولت را در برمی‌گیرد .

رئیسی با اشاره به اینکه هر کدام از اعضای دولت به صورت عام و تیم اقتصادی به صورت خاص دارای مسئولیتی هستند و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد، اظهارداشت: اگر از تیم اقتصادی و هماهنگی گفتیم این به معنای رفع مسئولیت از احدی نسبت به مسئولیت خودش نیست. وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید در مقابل خداوند متعال، قانون، مجلس و رئیس جمهور در قبال مسئولیت‌شان پاسخگو باشند. اما این جمع نیازمند یک همکاری و هماهنگی است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه دولت نسبت به سفره مردم ، مسئولیت دارد، نه فقط یک فرد خاص. بنده هم مسئول هستم. معاون اول هم مسئول است و نسبت به هر بخشی وزرا و مسئولین مربوطه مسئولیت دارند،‌ لاکن به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی که عزیزان نگویند که چند آهنگی شد، دولت در مسایل اقتصادی برای اینکه یک آهنگ واحدی برای همه بخش‌ها باشد، یک هماهنگی را در کنار کار اقتصادی تعریف کردیم. معنایش این است و الا سلب مسئولیت نیست. هر کدام از وزرا صاحب نظر هستند و در حوزه کاری خودشان اختیار قانونی دارند، اما این کار، یک همکاری و هم‌افزایی را رقم خواهد زد.

رئیسی درخصوص مطالب بیان شده در موضوع بانک‌ها و نظام بانکی، اظهارداشت: مسأله بانک‌ها، بسیار مهم و محوری است و دغدغه است و باید این مسأله را حل کنیم. ما برای موضوع بانک‌ها چه بانک‌های خصوصی و چه غیرخصوصی، راهکارهایی را بررسی کردیم، حتماً وزیر محترم، بانک مرکزی و تیم اقتصادی هم نگاه‌هایی دارند، لازمه‌اش این است که با همکاری کمیسیون اقتصادی به یک نظر مشترکی برسیم و نظرات و دیدگاه‌ها به اقدام و عمل تبدیل شود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: حتماً باید نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحبنظران اقتصادی و خود عزیزانمان که در نظام بانکی مشغولند، اصلاح کنیم. باید برای این مسأله گام‌های مؤثری برداریم. باید بانک مرکزی از حالت توصیه‌کننده به بانک‌ها خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارت‌اش با یکسری پیگیری‌های جدی همراه شود.

رئیسی ادامه داد: وقتی جدیت این کار در میدان عمل روشن شد و معلوم شود نظارت بانک مرکزی بر نظام بانکی فقط توصیه نیست، توصیه همراه با اقدام و عمل همراه خواهد بود. این از ضرورت‌هایی است که باید نسبت به بانک‌ها صورت بگیرد و جزو برنامه‌های دولت خواهد بود و پیگیری می‌کنیم.

رئیسی گفت: همه خوب می دانید که در صندوق‌های بازنشستگی چه وضعیتی وجود دارد و اگر بودجه‌ای که به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده می شود، کم شود و یا نباشد چه اتفاقی می‌افتد. قرار بود صندوق‌های بازنشستگی چه جایگاهی داشته باشند و امروز در کجا قرار دارد؟ این هم از آن موضوعات و مسایلی است که نیازمند برنامه و اجرا و اقدام است که با همکاری بین دولت و مجلس، دنبال خواهد شد و حتماً نظرات صاحبنظران در این باب را هم اخذ و مورد استفاده قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نسبت به شاخص‌های اقتصادی بعضاً تردید یا ابهام وجود دارد، اظهارداشت: باید در شاخص‌های اقتصادی که تا الان بوده یک بازنگری کنیم. شاخص‌های اقتصادی برای اندازه‌گیری، حتماً نیازمند بازنگری جدی است. این شاخص‌های اقتصادی بعد از راستی‌آزمایی، ابتدا باید اصلاح شود و بعد راستی‌آزمایی شود و بعد معلوم شود که این شاخص می‌تواند مورد استناد مجلس و دولت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی قرار بگیرد. باید با کمک مردم در این شاخص‌ها حتماً بازنگاهی داشته باشیم.

رئیسی گفت: دولت حتما مسأله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمندی که نسبت به بانون وجود دارد را مورد توجه قرار داده و قرار خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار