مسئول بخش فنی منابع طبیعی ملارد:

یکی از مهم‌ترین تاثیرات تغییر اقلیم، تاثیر بر زیست بوم منطقه است

ملارد(پانا) - مسئول بخش فنی منابع طبیعی ملارد عنوان کرد در صورت عدم کنترل آفت محصولات کشاورزی، بحران اتفاق می‌افتد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مهم‌ترین تاثیرات تغییر اقلیم، تاثیر بر زیست بوم منطقه است

جعفر صادق‌زاده، مسئول بخش فنی منابع طبیعی ملارد در مورد تحولات اخیر زیست بوم ملارد بیان کرد: از مهم‌ترین تاثیرات تغییر اقلیم، تاثیر بر زیست‌بوم‌ها و تنوع زیستی منطقه است. تغییر در جاندارانی که زنجیره‌وار به هم وابسته‌اند و کاهش یا افزایش یک گونه بر کاهش و افزایش گونه‌های دیگر موثر است.

او با اشاره به تأثیر تغییرات آب و هوایی ملارد بر رشد آفات افزود: در سال‌های پرباران مثل سالهای ۹۷ و ۹۸ شاهد افزایش ملخ‌ها بودیم که به شکل آفت به مزارع صدمه می‌زدند و گیاه را در مراحل اولیه رشد مورد هدف قرار می‌دادند، همچنین در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد موشها شدیم که به طور جدی به ریشه‌های گیاهان مزارع صدمه می‌زنند.

این کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: از دلایل ازدیاد جمعیت موشها در اراضی مرتعی و زراعی کم شدن دشمنان طبیعی آن مانند، مار و پرندگان شکاری و حتی روباه را می‌توان نام برد، در برخی مناطق حضور سگ‌های ولگرد در عرصه باعث فراری دادن و حتی کشته شدن دشمنان طبیعی موشها شده و در برخی موارد ساکنین روستاها نیز حیواناتی از قبیل مار و روباه را می‌کشند و پرندگان را شکار می‌کنند و این باعث برهم خوردن چرخه محیط زیست می‌شود.

صادق‌زاده در مورد راهکارهای این معضل اضافه کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد. افزایش مواد غذایی در دسترس، تغییرات آب و هوایی و کم شدن یخبندانهای زمستانه از دیگر عوامل افزایش جمعیت موش‌ها به‌شمار می‌رود و به نوعی تبدیل به آفت برای محصولات کشاورزی و مراتع شهرستان شده است و در صورت عدم کنترل و مبارزه با آن تبدیل به معضل و بحران خواهد شد و خطراتی برای جوامع محلی و روستاها خواهد داشت.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار