در گفت‌وگو با امیررضا واعظ آشتیانی بررسی شد

عقب‌گرد در ورزش ایران؛ خبری از پیشرفت در توکیو نبود

در مدال‌آوری المپیک درجا زدیم / ورزش ایران در پشتوانه‌سازی ضعیف عمل کرد

تهران (پانا) - رئیس اسبق فدراسیون دوچرخه‌سواری معتقد است ورزش ایران در المپیک توکیو در کسب مدال درجا زده است.

کد مطلب: ۱۲۰۷۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
عقب‌گرد در ورزش ایران؛ خبری از پیشرفت در توکیو نبود

المپیک توکیو با همه تلخی‌ها و شیرینی‌ها، گریه‌ها و لبخندها به پایان رسید. کاروان ورزش ایران با کسب سه مدال طلا، دو نقره ‌و دو برنز و قرار گرفتن در جایگاه بیست و هفتمی به کار خود پایان داد. کاروان ۶۵ نفره ورزش ایران در شرایطی موفق به کسب این نتیجه شده‌ که تعداد سهمیه‌داران المپیک نسبت به دو دوره قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشتند.

معمولا از فاصله یک المپیک تا المپیک دیگر هدف اصلی کشورها ارتقا شرایط خود و افزایش مدال‌ها در رشته‌های مختلف است تا یک گام رو به جلو بروند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا مسئولان ورزش ایران بعد از پایان المپیک ریو برنامه‌ریزی منسجم و قابل قبولی برای کسب نتیجه و یک گام رو به جلو در المپیک توکیو داشتند یا خیر؟! برای پاسخ به این سوال باید روند حضور کاروان ایران در میدان المپیک را بررسی کنیم.

افزایش سهمیه نسبت به دوره‌های گذشته

اولین هدف متولیان ورزش ایران افزایش تعداد سهمیه‌داران المپیک توکیو بود؛ در این دوره ۶۸ ورزشکار ایران صاحب سهمیه المپیک شدند اگرچه در نهایت ۶۵ ورزشکار راهی توکیو شدند، بهمن عسگری به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ، پریسا جهانفکریان به دلیل جراحی و مهدی پیرجهان هم به دلیل مثبت شدن تست کرونا فرصت حضور در میدان المپیک را از دست دادند. در نهایت کاروان ایران با ۶۵ ورزشکار راهی سرزمین آفتاب شد. تعداد سهمیه‌های به دست آمده نسبت به المپیک ریو و لندن افزایش چشم‌گیری داشت؛ البته حضور سه رشته تیمی بسکتبال و والیبال با حضور ۱۲ بازیکن به صورت جداگانه و رشته شمشیربازی با حضور چهار ورزشکار به افزایش تعداد نفرات کاروان کمک بسیار زیادی کرد؛ این در حالی است که در المپیک لندن ۵۴ سهمیه بدون هیچ رشته تیمی و در المپیک ریو با رشته والیبال ۶۳ نفر سهمیه‌داران المپیک بودند.

اما سوال اصلی اینجاست، آیا افزایش سهمیه در المپیک توکیو یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود یا خیر؟!

برای پاسخ به این سوال باید به برنامه یک ساله وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک جهت آماده‌سازی ملی‌پوشان رجوع کنیم. در دوره‌های گذشته تامین منابع مالی همیشه یکی از دغدغه‌های ورزشکاران المپیکی بود. به طوری که گاهی اوقات حتی منابع مالی به قدری برای ورزشکار المپیکی دیر تامین می‌شد که عملا برای او کارایی خاصی نداشت؛ حتی مواردی بوده که منابع مالی هم به طور کامل تامین نمی‌شد. اما در این دوره شرایط تغییر کرد، تامین منابع مالی به موقع یکی از اهداف اصلی متولیان ورزش ایران بود که از حق نگذریم به موقع و حتی گاهی اوقات زودتر از زمان مقرر هم تامین می‌شد؛ حتی در سال منتهی به المپیک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای ورزشکاران المپیکی به همراه مربیان خود ماهی ۵ میلیون حقوق واریز می‌کردند، پس هیچ یک از ورزشکاران در سال منتهی به المپیک دغدغه مالی نداشتند؛ البته با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند که تنها مربوط به آنها نبود و یک پاندمی جهانی بود!

تعداد سهمیه اهمیت دارد یا کسب مدال؟!

بدون شک تامین هزینه‌های به موقع و در اختیار قراردادن منابع مالی به فدراسیون‌ها و ورزشکاران المپیکی اقدام قابل توجهی بود که منجر به افزایش رکوردشکنی در کسب سهمیه المپیک شد؛ اما بر همگان مسجل است تعداد سهمیه‌های المپیکی زمانی می‌تواند حائز اهمیت باشد که به تعداد مدال‌های رنگارنگ بدل شود، این در حالی است که سهم کاروان ایران از ۶۵ ورزشکاری که به این مسابقات اعزام شدند تنها هفت مدال بوده و این رقم عدد قابل ملاحظه‌ای برای عملکرد کاروان ایران در المپیک توکیو نیست. هر چند که متولیان ورزش آن را یک رکورد می‌دانند اما عملا تعداد سهمیه‌های زیاد تا زمانی که منجر به کسب مدال نشوند، تاثیری در جایگاه ورزش ایران در المپیک نخواهند گذاشت.

پرافتخارین کاروان بعد از المپیک لندن

پس از پایان کار کاروان ایران در المپیک توکیو، وزیر ورزش و جوانان مدعی شد کاروان ایران در المپیک توکیو پرافتخارترین بعد از المپیک لندن بوده است! برای درستی این ادعا به وضعیت عملکرد کاروان ایران در دوره گذشته می‌پردازیم.

شباهت‌ها و تفاوت‌های ریو تا توکیو

در المپیک ریو کاروان ایران صاحب سه مدال طلا، یک نقره و چهار برنز شد و در جایگاه بیست و پنجم هم قرار گرفت. در المپیک توکیو و درست پنج سال( باتوجه به تعویق یک ساله المپیک به دلیل شیوع کرونا) بدون شک انتظار می‌رفت این تعداد افزایش پیدا کند، اما ورزشکاران ایران در المپیک توکیو‌ موفق به کسب سه مدال طلا، دو نقره و دو برنز شدند. در کسب مدال طلا وضعیت هر دو کاروان یکسان است و همگان هم به خوبی می‌داند در المپیک مدال طلا ارزش و اهمیت بیشتری دارد و در جایگاه کشورها تاثیرگذاری بیشتری دارد.

با کسب یک مدال نقره بیشتر ، توکیو پرافتخارترین کاروان ایران شد

اما در کسب مدال نقره کاروان ایران تنها یک نقره بیشتر نسبت به المپیک ریو داشته و در کسب مدال برنز هم دو مدال کمتر داشته است، پس با این شرایط یک نقره بیشتر از المپیک ریو نشان‌دهنده عملکرد پرافتخار کاروان ایران نیست! ضمن اینکه در کسب مدال برنز ما نسبت به المپیک ریو دو مدال کمتر هم داشتیم و با تعداد ورزشکاران بیشتر دو پله هم سقوط کردیم! پس با این شرایط ادعای پرافتخارترین کاروان ورزش ایران بعد از المپیک لندن نمی‌تواند ادعایی درست و قابل استناد باشد! ضمن اینکه نباید فراموش کنیم سومین مدال طلای ایران در شرایطی به دست آمد که کاراته مهمان این دوره از المپیک بود و در المپیک ۲۰۲۴ این رشته حذف شده است و قطعا نمی‌توان به تکرار مدال طلای این رشته ورزشی دلخوش باشیم!

در تولید قهرمان ضعیف عمل کردیم

امیر واعظ آشتیانی درباره عملکرد کاروان ایران در المپیک توکیو به پانا گفت: « عملکرد کاروان ایران در این دوره از المپیک با دوره‌های قبلی تفاوتی نداشت، در المپیک ریو ما سه مدال طلا گرفتیم و در این دوره هم سه مدال طلا به دست آوریم و تنها در تعداد مدال‌های نقره و برنز کمی تغییرات داشتیم. اگر متر و معیار عملکرد وزارت درزش تعداد مدال‌هایی است که کسب کردیم باید بگوییم نسبت به دوره قبل عملکرد متفاوتی نداشتیم و حتی می‌توانم بگویم قابل قبول نبود چرا که ما در المپیک ریو سه مدال طلا داشتیم و در این دوره هم همین سه مدال طلا را تکرار کردیم پس عملا در تولید قهرمان ضعیف کار کردیم که به نظرم این مسائل از ضعف مدیریت در وزارت ورزش نشات می‌گیرد. »

در پشتوانه‌سازی ضعیف کار کردیم

مدیرعامل اسبق استقلال تهران ادامه داد: « با توجه به اینکه عملکرد مثبتی بعد از المپیک ریو ندیدیم باید وضعیت ورزش ایران و فدراسیون‌های ورزشی بررسی شود. متاسفانه وقتی روسای فدراسیون‌ها با لابی انتخاب می‌شوند نتیجه همین رقم می‌خورد. از مدال‌آوری احسان حدادی در المپیک ۲۰۱۲، ۹ سال زمان می‌گذرد در این مدت فدراسیون چه اقداماتی برای جایگزینی این ‌ورزشکار انجام داده است؟! الان در والیبال ایران سعید معروف از تیم ملی خداحافظی کرده است، آیا فدراسیون مربوطه کسی را برای جایگزینی معروف تربیت کرده که جای خالی او را در مسابقات پر کند؟! آیا بعد از رفتن ستاره‌ها هیچ نگرانی وجود ندارد؟! در رشته وزنه‌برداری کیانوش رستمی و سهراب مرادی به دوران بازنشستگی رسیدند آیا جایگزین دارند؟! اگر پاسخ همه این سوالات منفی باشد که هست نشان می‌دهد فدراسیون‌های ورزشی نه برنامه و نه هدف داشتند و تنها درگیر امورات روزمره خود بودند. »

به جای پیشرفت درجا زدیم

رئیس اسبق فدراسیون دوچرخه‌سواری تاکید کرد: « نتایج المپیک توکیو بعد از ۵ سال نشان داد ما هیچ پیشرفتی نکرده‌ایم و در واقع سر جای اول خود هستیم، در بحث کسب مدال درجا زدیم. متاسفانه در ورزش ایران فاقد یک مدیریت آگاه هستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده از سایر کشورها عقب خواهیم ماند و جبران آن هم بسیار سخت خواهد بود. ما در این المپیک نشان دادیم که تنها به تک ستاره‌ها متکی هستیم و به سایر رشته‌ها و ورزشکاران چندان امیدی نداریم، وگرنه کشتی‌گیری مثل حسن یزدانی نباید تا به این اندازه تحت فشار و استرس برای کسب مدال طلا قرار می‌گرفت. در نهایت معتقدم ورزش در این دو دوره شرایط سختی را سپری کرد و امیدوارم از حالا به بعد شرایط فرق کند هر چند که چندان امیدوار نیستم. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار