آشنایی با وزیران کشور و دفاع دولت سیزدهم

تهران (پانا) - ابراهیم رییسی رییس جمهوری امروز فهرست اسامی وزیران پیشنهادی خود را در نامه رسمی به رییس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. در این فهرست احمد وحیدی گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت کشور و امیر سرتیپ محمد رضا قرآیی آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با وزیران کشور و دفاع دولت سیزدهم

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز و کمتر از یک هفته پس از تحلیف خود اسامی وزیران پیشنهادی را در نامه رسمی به رییس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در این میان احمدی وحیدی وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تصدی وزارت کشور معرفی شده است.

وزارت کشور؛ اهداف و ماموریت‌ها

وزارت کشور که درحقیقت وزارت داخله محسوب می شود، موجبات حفظ نظم وامنیت در سراسر کشور را فراهم و آزادیهای سیاسی واجتماعی در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین مملکتی را تامین می کند. اجرای سیاست عمومی دولت بمه نظور پیشبرد برنامه های اجتماعی،اقتصادی عمرانی، حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با استفاده از مشارکتهای عمومی، و ظارت بر اداره امورمناطق کشور از طریق استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و دهداران از دیگر اهداف وزارت کشور به حساب می آید.

این وزارتخانه همچنین با هدف شناسایی و تعیین هویت افراد ومدیریت و رفع بحرانهای ناشی از حوادث و وقایع غیر مترقبه فعالیت می کند.

وزارت کشور ماموریت ها و وظایفی چون تأمین و حفظ امنیت داخلی واستقرار نظم و آرامش در کشور و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی ، انتظامی و نظامی و حفاظت از مرزها، تمشیت امور نیروی انتظامی و تلاش در جهت تحقق و توسعه آزادی های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین کشور و تأمین توسعه سیاسی و اجتماعی پایدار و ارتقاء سطح مشارکت عمومی را عهده دار است.

زمینه سازی برای فعالیت مطلوب احزاب و تشکل‌های سیاسی وغیر دولتی و نظارت بر فعالیت آنها ، هدایت و راهبری و پشتیبانی شوراهای اسلامی و نظارت بر فعالیت آنها ، ایجاد نظام مطلوب تقسیمات کشوری از دیگر ماموریت‌های وزارت کشور محسوب می شود.

استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از زیرمجموعه‌های وزارت کشور محسوب می‌شوند و می‌توان یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه را برگزاری انتخابات دانست. این وزارتخانه دارای ۵ معاونت است و وزیر کشور اغلب جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی و رئیس شورای امنیت کشور است. با این تفاسیر شخصی باید در این جایگاه قرار بگیرد که بتواند شرایط داخلی را به خوبی کنترل و هدایت کند.

سردار احمد وحیدی متولد ۱۳۳۷ شیراز است که نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه وی وجود دارد. وی اولین فرمانده سپاه قدس بود و این مسئولیت را بین سال های ۶۹ تا۷۶ بر عهده داشت.

وحیدی در دولت نهم جانشین وزیر دفاع و در دولت دهم به مدت چهار سال وزیر دفاع بود. گزینه پیشنهادی رییسی برای تصدی وزارت کشور،‌هم اکنون ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را بر عهده دارد. وی همچنین عضو حقیقی و رییس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وزیر پیشنهادی کشور دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک ، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی است.

احمد وحیدی در دوران دریابان علی شمخانی معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت.

وی پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم، به عنوان جانشین وی منصوب شد.

علاوه بر جانشینی وزیر دفاع، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر مسئولیت‌های وحیدی به شمار می‌رود.

همچنین سردار وحیدی در دولت نهم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور خدمت کرده است.

احمد وحیدی در سال ۱۳۸۸ و توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز ۱۲ شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.

معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع، جانشین وزیر دفاع، نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور، رییس دانشگاه عالی دفاع ملی از جمله سوابق اجرایی احمد وحیدی است‌.

به طور چکیده پیشینه اجرایی وزیر پیشنهادی کشور به شرح زیر است: از مسئولان سپاه پاسداران، در طول دوران دفاع مقدس، به مدت حدودا ۱۰ سال، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به مدت حدودا ۸ سال، جانشین وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، به مدت ۴ سال، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به مدت ۴ سال، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مدت حدودا ۹ سال، عضو هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به مدت حدودا ۴ سال، عضو کمیسیونهای سیاسی، دفاعی- امنیتی و اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مدت حدودا ۹سال، دبیر کمیسیون سیاسی، دفاعی- امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام،عضو شورای راهبردی روابط خارجی، به مدت حدودا ۸ سال، رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، به مدت حدودا ۳ سال و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، به مدت حدودا ۵ سال

همچنین «امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی» گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شده است .

امیر سرتیپ قرایی آشتیانی که تاکنون مسئولیت جانشینی ریاست ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان برعهده داشته، متولد سال ۱۳۳۹ در تهران است. وی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) شد و در سال ۶۱ تحصیلات خود را به پایان رساند. امیر آشتیانی پس از طی دوره مقدماتی در مرکز پیاده شیراز به لشکر ۲۳ نیروهای مخصوص منتقل شد.

گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت دفاع در طول جنگ تحمیلی از اعضای نیروی زمینی ارتش بود. وی دوره کارشناسی را در دانشکده افسری امام علی (ع)، دوره دافوس را در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و دوره دکتری مدیریت دفاعی را در دانشگاه عالی دفاع ملی طی کرده است.

محمدرضا قرایی آشتیانی دوره‌های مختلفی همچون نوهد، چتربازی، رنجر، اسکی، غواصی و کوهستان را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و در گردان ۱۷۲ تیپ دو لشکر ۲۳ مشغول خدمت شد. وی در سال ۱۳۶۳ بر اساس تجاربی که از دفاع مقدس و جنگ و مقابله با ضدانقلاب در کردستان به دست آورده بود با دستور امیر صیاد شیرازی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، مأمور آموزش دانشجویان افسری دانشگاه امام علی (ع) شد.

امیر آشتیانی همچنین در کارنامه خود جانشینی فرمانده کل ارتش از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ و پیش از امیر موسوی (فرمانده کنونی ارتش) با حکم فرمانده معظم کل قوا عهده‌دار این سمت بود و در دوره‌ای معاون آماد و پشتیبانی ارتش بود.

جانشینی معاونت آماد ستاد کل نیروهای مسلح، جانشینی طرح و برنامه ستاد کل، ریاست گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی ستاد کل نیز از دیگر سوابق اوست. امیر آشتیانی در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش بود و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش فعالیت می‌کرد.

وی در سال ۱۳۸۷ به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل شد و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت. وی از سال ۱۳۹۸ به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار