در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار مطرح شد:

دانشگاه‌ها بی‌برنامه‌ترین نهاد هستند

تبریز(پانا) - استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از دانشگاه‌ها گفت دانشگاه‌ها بی برنامه‌ترین نهادها هستند. در دانشگاه‌ها، ماموریت گرایی وجود ندارد، در حالی که نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی کارآفرین شوند.

کد مطلب: ۱۲۰۶۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه‌ها بی‌برنامه‌ترین نهاد هستند

استاندار آذربایجان شرقی عصر یکشنبه ۱۷ مردادماه در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار در محل استانداری تبریز برگزار شد، گفت: فعالان حوزه خبری با سختی‌های زندگی ایثارگرانه در حال مبارزه هستند و آنها از جان خود مایه می‌گذارند و حتی در دوران وقوع بلایایی چون کرونا، سیل، زلزله و ... همراه ما و پای کار هستند. در طی سال‌های گذشته، جامعه خبری استان رسالت خود را به خوبی انجام داده است.

محمدرضا پورمحمدی، با تبریک این روز به تمامی فعالان حوزه رسانه‌ای استان، گفت: وجود فاکتورهای متعدد و متنوع در هر اتفاق و رویدادی دارای پیچیدگی فوق العاده است، خبرنگار باید به دنبال یافتن حقایق باشد. لازمه خبرنگاری، دلسوزی و داشتن توانمندی بالا در این عرصه است.

وی با بیان اینکه درد، بزرگترین فضیلت انسان است خاطرنشان کرد: قشر خبرنگار با تحمل دردهای مخصوص خود همواره در مسیر یافتن حقایق هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که رسانه می‌تواند مهمترین حوزه آموزش باشد، گفت: اگر همراهی فضای رسانه‌ای و فرهنگی در سال‌های گذشته نبود، شرایط سخت تر می‌شد. موفقیت‌ها نه از بعد سخت افزاری بلکه از بعد نرم افزاری بوده که این بخش را نیز رسانه فراهم کرده است. امروزه مطالعه مردم جامعه ما از طریق رسانه‌ها انجام می‌گیرد نه حوزه کتاب و کتابخوانی. امروزه رسانه، به عنوان دانشگاهی است که باید فرهنگ ایجاد کند.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که نباید از اینترنت بترسیم، گفت: یونسکو تعریف جدید خود از واژه "سواد" را سواد رسانه‌ای، عاطفی، مالی و ... عنوان می کند پس باید استفاده از رسانه را به مردم آموزش دهیم. باید طرز استفاده از رسانه را به کودکان خود آمورش دهیم. عصر امروز عصر فراپیچیدگی بوده و یکی از مهمترین تحولات آن، موضوع فناوری اطلاعات است که بخشی از آن به دست رسانه باید انجام بگیرد.

وی با اشاره به مشکلات خبرنگاران گفت: اصحاب رسانه برای رفع مشکلات خود مانند بقیه صنف‌ها تلاش نکرده اند و اگر تشکل اصحاب رسانه نیازمند به رفع مشکلاتی از جمله مسکن است، باید آن مشکل توسط انجمن ها و...ارائه شود. موضوع مشکل مسکن‌ خبرنگاران را سعی می‌کنیم بدون منت و با اختصاص تسهیلات لازم رفع کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: جوانگرایی نباید فقط در زبان مطرح شود. استخدام افراد جوان نیازمند مجوزهای قانونی است، ولی متاسفانه این مجوز ارائه نمی‌شود و با این شرایط نمی‌توانیم نیرو استخدام کنیم. عدم استخدام جوانان، علت‌های مختلف دیگری هم دارد که کمبود بودجه یکی از این عوامل است. با این وجود محدودیت در عرصه‌ استخدام باعث ‌راه اندازی شرکت‌های متعدد دانش بنیان شده است.

پورمحمدی با انتقاد از دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها بی برنامه‌ترین نهادها هستند. در دانشگاه‌ها، ماموریت گرایی وجود ندارد، در حالی که نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی کارآفرین شوند. متاسفانه برخی از رشته‌های تحصیلی فارغ التحصیلان بازار کار ندارد.

وی به مشکلات بزرگراه تبریز- ورزقان، اشاره کرد و افزود: تعطیلی فعلی این پروژه بیشتر به دلیل کمبود سیمان است؛ البته عوامل دیگری نیز در تعطیلی آن وجود دارد، ولی بعد از تغییر هیات مدیره، پروژه به خوبی پیش می‌رود و تقریبا زیرسازی این مسیر به اتمام رسیده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارند، گفت: آذربایجان شرقی با وجود سه کریدور مهم بین المللی در بن بست قرار گرفته است. خبرنگاران باید از استاندار بعدی نیز این موضوع را مطالبه گری کنند. در بودجه سال به تکمیل این پروژه توجه شده است و بزرگراه تبریز- اهر تا بیله سوار نیز به آن اضافه شده و اگر ادامه دهیم تا باکو نیز متصل می‌شود.

وی با بیان این‌که مرز نوردوز و ارمنستان، دریچه ایران و اوراسیا است و اهمیت زیادی برای ما دارد، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند ما را از بن بست خارج کند، بزرگراه خواجه- ورزقان است که حتی اگر روزی مس سونگون اقدام به صادر کردن تولیدات خود کند، با این مسیر خیلی راحت این امر میسر می‌شود.

وی گفت: هشت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه از محل ترانزیت کالا و مسافر است، ولی ایران با داشتن شش مسیر ترانزیتی که سه مسیر فقط در آذربایجان شرقی قرار دارد، تنها دو درصد از این سهم را داراست.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه هفته گذشته مصوبه بازگشایی گمرگ خداآفرین به تصویب رسیده است، ادامه داد: فقط مرز بازرگان و جلفا در دوران هشت سال دفاع مقدس زمینه تجارت ایران بوده است. رونق اقتصادی تنها از طریق صادرات و تعاملات مرزی انجام‌ می‌گیرد.

وی تشریح کرد: طرح‌هایی در قالب احیای این دریاچه در دولت تدبیر و امید اجرا شده و قابل کتمان نیست، اما فقط زمان برای به نتیجه رسیدن آن‌ها کم بود. از تونل زاب فقط ۶۰۰ کیلومتر باقی مانده تا تکمیل شود و به همراه آب تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه، سالانه یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه از این طریق برسد. با اجرای این پروژه ها احیای کامل دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۴ انجام می پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار