جزئیات ارائه پروفایل مالیاتی به هر ایرانی اعلام شد

تهران (پانا) - معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان مالیاتی با تاکید بر تحولات نظام مالیاتی طی سال‌های اخیر در زیرساخت‌ها و فناوری‌های مالیاتی، از امکان ارائه پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات ارائه پروفایل مالیاتی به هر ایرانی اعلام شد

هادی خانی ضمن اعلام این خبر گفت: نظام مالیاتی کشور پس از آنکه در چارچوب طرح جامع مالیاتی و نظام مالیات الکترونیک (E. TAX) اقداماتی انجام داده است، هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند (I. TAX) اصلی‎ ترین مشخصه آن به شمار می‌رود. ویژگی نظام مالیاتی هوشمند، نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، داده مبنا بودن کلیه فرآیندهای مالیاتی از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن این سیستم است که ماحصل اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تأمین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایندهای مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان است.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب می‌شود، بیان کرد: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیات ستانی براساس داده‌های شفاف، دقیق و به روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب‌های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاه‌های ذیربط خواهد بود.

وی در ادامه، در خصوص دستاوردهای مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک نیز گفت: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک نیز داشته، راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، جهت بهره برداری مودیان محترم است که این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیاده سازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و … قابل ارائه خواهد بود. از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان به طور متمرکز و به صورت الکترونیک ارائه می‌شود که از جمله این خدمات می‌توان به مشاهده اطلاعات پرونده‌های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارائه اظهارنامه‎‌های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و… اشاره کرد.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و … نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارائه به مردم است.

خانی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی، روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوب تری را به صورت الکترونیک به مودیان ارائه خواهد کرد، گفت: از جمله خدمات در دست طراحی می‌توان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرایم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامه‌های مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام فعالیت نداشتن / تعطیلی / شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست رفع محدودیت تبصره ۴ ماده ۱۸۶ ق. م. م، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگه‌های مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل مؤثری به مودیان محترم ارائه خواهد شد. با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه‌های وصول مالیات نیز به شدت تقلیل می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار