دبیر دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند در گفت‌وگو با پانا؛

شهرام درخشان: موافق «جایزه ویژه دبیر» در جشن مستقل سینمای مستند نیستم

تهران (پانا) - شهرام درخشان دبیر دوازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران از اعلام اسامی نامزدهای دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند در روز پنجشنبه 15 مردادماه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
شهرام درخشان: موافق «جایزه ویژه دبیر» در جشن مستقل سینمای مستند نیستم

شهرام درخشان دبیر دوازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پانا از برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در روز جمعه 15 مردادماه خبر داد و افزود: «این مراسم به صورت خیلی محدود، با حضور حداقل نفرات و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در فضای حیاط خانه سینما برگزار و به صورت همزمان از پلتفرم هاشور به صورت آنلاین پخش خواهد شد. همچنین اسامی نامزدهای دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند روز پنجشنبه 14 مردادماه اعلام خواهد شد.»

امسال برعکس پیش‌بینی‌ها تعداد کمتری فیلم به دست‌مان رسید

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه پذیرفتن فیلم‌ها برای این دوره جشن که احتمالا تعداد آنها به دلیل برگزارنشدن جشن در سال گذشته زیاد بوده است؟ بیان کرد: «اتفاقاً امسال برعکس پیش‌بینی‌مان فیلم‌های کمی به دبیرخانه جشن رسید. با توجه به بازه زمانی سه ساله که در فراخوان جشن اعلام شده بود، منتظر بودیم که دست کم حدود 250 فیلم نام‌نویسی کنند. چرا که در هر دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران شاید نزدیک به 100 فیلم به دبیرخانه می‌رسد. امسال با توجه به اینکه از سال 1397 طبق آیین‌نامه جشن، می‌توانستیم فیلم بپذیریم در مجموع حاصل این سه سال اخیر، فقط 104 فیلم بود که به هیات انتخاب تحویل داده شد. این در حالی است که ما یک جشن صنفی هستیم و فقط اعضای صنف‌های تهیه‌کنندگان و کارگردانان مستند، و صنوف دیگر خانه سینما می‌توانند در این جشن شرکت کنند و دروازه‌های بازی برای پذیرش آثار همه فیلمسازهای مستند را نداریم.»

دبیر دوازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران با بیان اینکه فیلم‌ها در بخش‌های بلند، کوتاه و نیمه بلند تقریباً به یک نسبت هستند، اظهار کرد: «از مجموع 104 فیلمی که به دست ما رسید، 24 مستند کوتاه، 40 مستند نیمه بلند و 40 مستند بلند به بخش مسابقه دوازدهمین جشن مستند ایران راه یافتند.»

جایزه ویژه دبیر را از خودم سلب می‌کنم

وی در پاسخ به اینکه آیا در دوره دوازدهم، جایزه‌ای به عنوان تندیس ویژه دبیر جشن اعطا خواهد شد؟ گفت: «من موافق «جایزه ویژه دبیر» نیستم با وجود اینکه این نوعی امتیاز برای دبیر به شمار می‌آید. چرا که این را موازی‌کاری با کار هیأت داوران می‌دانم و حتّی با نگاهی بدبینانه، آن را نوعی تقابل با هیأت داوران می‌دانم. بنابراین به رای هیات داوران احترام می‌گذارم و هر آنچه آنها انتخاب کنند را در نهایت اعلان خواهم کرد. ممکن است در جشنواره‌ای، جایزه ویژه دبیر، حق طبیعی برای دبیر باشد یا مرسوم باشد؛ اما در جایی که اختیار با من است، این حق را از خودم سلب می‌کنم.»

درخشان در پایان درباره حضور تعداد فیلم‌های باکیفیت و خوب در بخش بلند دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند و سختی داوری آنها بیان کرد: «به عنوان دبیر، ارزیابی خاصی از خوب و بد فیلم ها ندارم. ولی اگر چنین باشد که آثار خوبی به زعم شما در بخش بلند وجود دارند این را چالشی می دانم که هیأت داوران با آن مواجه خواهند بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار