واقعیت‌های تلخی که «دختر خوب» به تصویر کشید

تهران (پانا) - سحر عصرآزاد، منتقد سینما معتقد است که فیلم کوتاه «دختر خوب» قابلیت نقد دارد اما مهم‌ترین موضوع سرنوشت تلخ دختر و واقعی بودن داستان است که می‌تواند همه را به فکر فرو ببرد.

کد مطلب: ۱۲۰۵۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
واقعیت‌های تلخی که «دختر خوب» به تصویر کشید

نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «دختر خوب» به کارگردانی و نویسندگی راحله کرمی و تهیه کنندگی مانی قندی، امروز چهارشنبه ۱۳ مرداد برگزار شد.

در ابتدای نشست سحر عصرآزاد درباره ایده اولیه این فیلم پرسید و راحله کرمی در پاسخ گفت: «فیلم کوتاه «دخترخوب» برگرفته از یک داستان واقعی است. اما مانند این داستان‌ها را در جامعه زیاد می‌بینیم، دخترانی که برای حفظ آبرویشان مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مسائل را بازگو نمی‌کنند و این موضوع نتایج بسیار خطرناکی را برای آن‌ها به همراه دارد که بعضا غیرقابل جبران است. در واقع می‌توانم بگویم چیزی که ما به تصویرکشیدیم، داستان نیست واقعیت تلخ و وحشتناک موجود در جامعه است که شاید هم عده‌ای آن را تجربه کرده باشند.»

او در ادامه درباره هدف از پرداختن به چنین داستانی گفت: «سلامتی روحی و جسمی یک انسان هزاران برابر مهم‌تر از آبرواست. با پرداختن به چنین داستانی سعی کردم به دختران سرزمینم بگویم که پشت آن‌ها هستم و اگر جسارت بیان کردن یکسری از اتفاق‌ها نداشته باشند نتیجه چه خواهد شد.»

در بخش دیگری از نشست مانی قندی درباره دلیل همکاری‌اش با این کارگردان جوان، به سحر عصرآزاد گفت: «شاید این صحبت‌ها به نظر تکراری بیاید، اما در وهله اول آن‌چیزی که در فیلمنامه مرا جذب خودش کرد، پرداختن به یکی از موضوعات مهم اجتماعی بود که خیلی درباره آن صحبت نمی‌شود. هستند خانواده‌هایی که به اسم آبرو از سلامت روحی و روانی فرزندانشان می‌گذرند و هستند والدینی که از این موضوع سو استفاده می‌کنند. پرداختن به چنین موضوعی با قلم یک کارگردان جوان، برای من جذاب بود.»

این تهیه کننده درباره دلیل دیگر این همکاری گفت: «علاقه من به فیلم کوتاه غیرقابل توصیف است و همیشه هم هدفم این بوده که از کارگردانان جوان وبا ایده‌های نو حمایت کنم تا دلسرد نشوند. یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت این کارگردان انعطاف بالا در همه مراحل و شرایط بود. نمی‌خواهم خیلی از فیلم خودم تعریف کنم اما اگر خانم کرمی کارگردان این اثر نبود قطعا چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.»

سحر عصر آزاد هم که به عنوان منتقد در این مراسم حضور داشت درباره «دختر خوب» گفت: «من برای دومین بار این فیلم را می‌بینم. با اینکه در مرحله اول تماشا نقدهایی نسبت به آن داشتم، اما حالا به طور کلی نظرم تغییر کرده است و فکر می‌کنم آنطور که باید و شاید تاثیرش را گذاشته است و بسیار خوشحالم که سازندگان خود سانسوری نداشتند، جسارت به خرج دادند و موضوع روز اجتماع را بررسی کردند.»

این منتقد در ادامه گفت: «در هر مرحله از تماشا، آن‌چیزی که بیش‌تر از هرچیزی من را تحث تاثیر خود قرار می‌دهد، داستان فیلم و واقعی بودن آن است.»

نشست نقد و بررسی این فیلم کوتاه که در ۱۴ دقیقه روی پرده رفت به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها با حضور عوامل فیلم و منتقدانی چون سحر عصرآزاد در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر که زیر نظر شهاب حسینی اداره می‌شود، برگزار شد.

در خلاصه این داستان آمده دختری که می‌خواهد آبروی خانواده‌اش رو حفظ کند و مجبور به سکوت می‌شود.

شقایق فریادشیران، بهزاد خلج و مبینا آزادی (بازیگران)، هاشم مرادی (فیلمبردار)، مسیح حدپورسراج (صدابردار)، حجت بابایی (گریم) از دیگر عوامل این فیلم کوتاه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار